Flashback bygger pepparkakshus!
2020-06-17, 12:48
Bannlyst
Ni har alltså helt missat denna vagga, ok, får söka så ska jag visa er...
Citera
2020-06-17, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Förmodligen en prototyp du såg som aldrig blev godkänd, låter ju helt livsfarligt.

Nä, prototyp, ja kanske... är förvånad att den inte finns på marknaden... funka gjorde den ju...
Citera
2020-06-17, 12:52
Medlem
hippilis avatar
Har en karross snurra och hade en helt tom kaross i den när jag svetsade rost.
Fästena är i koffångar fästena och med den modellen kan man inte ha en hel bil. Tänk på attalla vätskor måste tömmas om bilen ska tippas
Citera
2020-06-17, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har en karross snurra och hade en helt tom kaross i den när jag svetsade rost.
Fästena är i koffångar fästena och med den modellen kan man inte ha en hel bil. Tänk på attalla vätskor måste tömmas om bilen ska tippas

Man behöver inte vinkla så kraftig, nej... denna lyfte bilen så den gick fri, sen vinkla ha den med handkraft...

OK! Detta måste jag gräva djupare i, kan ju få kunder bara för att man har en supercool fordonslyft!
Citera
2020-06-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Man behöver inte vinkla så kraftig, nej... denna lyfte bilen så den gick fri, sen vinkla ha den med handkraft...

OK! Detta måste jag gräva djupare i, kan ju få kunder bara för att man har en supercool fordonslyft!

Tror faktiskt du skulle skrämma iväg kunderna om du hade en sån vagga, dom är ju rädda om sina bilar och är den inte godkänd så vilka försäkringar gäller då?

Nä du får nog ha en vanlig hederlig godkänd lyft om du ska öppna bilverkstad tyvärr.
Citera
2020-06-17, 13:25
Bannlyst
Citat:
Tror faktiskt du skulle skrämma iväg kunderna om du hade en sån vagga, dom är ju rädda om sina bilar och är den inte godkänd så vilka försäkringar gäller då?

Nä du får nog ha en vanlig hederlig godkänd lyft om du ska öppna bilverkstad tyvärr.

Autovip... Frugan hitta det. Här har vi något liknande, men inte hela vägen vad jag såg... Man behövde inte ta av hjulen och montera den i vaggan.
https://www.youtube.com/watch?v=ZK33atC4Cdc
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2020-06-17 kl. 13:28.
Citera
2020-06-17, 13:45
Medlem
Citat:
Autovip... Frugan hitta det. Här har vi något liknande, men inte hela vägen vad jag såg... Man behövde inte ta av hjulen och montera den i vaggan.
https://www.youtube.com/watch?v=ZK33atC4Cdc

Med en sån får du tömma vätskor om du inte vill ha olja och bensin överallt, köp en vanlig lyft istället om du ska ha nåt du som funkar i längden.
Citera
2020-06-17, 13:47
Medlem
Citat:
Förmodligen en prototyp du såg som aldrig blev godkänd, låter ju helt livsfarligt.

Inte alls. Den såldes via "Vi bilägare" förr…. Är inget som tar I ju…. den är fast I alla 4 hjulnaven
Citera
2020-06-17, 14:05
Bannlyst
Citat:
Med en sån får du tömma vätskor om du inte vill ha olja och bensin överallt, köp en vanlig lyft istället om du ska ha nåt du som funkar i längden.

Nej, det rinner inte ur något i 45 graders vinkel, är du full, är en bil ett badkar?

Man skulle kunna tänka sig adapters här, som passar som en smäck i alla 4 domkraftfästena på olika bilmärken...

Men montera av hjulen blir tjatigt för varje lyft, får utveckla denna ide, förfina den, och ta fram svetsen!

Oj... vad mycket jobb det blev helt plötsligt... Kan man inte standardisera domkraftfästen inom bilindustrin bara för min skull? Nähä....
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2020-06-17 kl. 14:10.
Citera
2020-06-17, 14:20
Medlem
Citat:
Nej, det rinner inte ur något i 45 graders vinkel, är du full, är en bil ett badkar?

Man skulle kunna tänka sig adapters här, som passar som en smäck i alla 4 domkraftfästena på olika bilmärken...

Men montera av hjulen blir tjatigt för varje lyft, får utveckla denna ide, förfina den, och ta fram svetsen!

Oj... vad mycket jobb det blev helt plötsligt... Kan man inte standardisera domkraftfästen inom bilindustrin bara för min skull? Nähä....

45 grader kan du väl inte meka speciellt ryggvänligt under? 90 grader så rinner allt ut...Nej du får inte bygga en lyft själv för den måste vara CE märkt annars är det ett arbetsmiljöbrott och händer nåt med den så ligger du nog ganska risigt till milt uttryckt.

Köp en vanlig lyft om du ska jobba med bilmekeri annars är det nog bättre du funderar ut nån annan affärside
Citera
2020-06-17, 14:34
Bannlyst
Citat:
45 grader kan du väl inte meka speciellt ryggvänligt under? 90 grader så rinner allt ut...Nej du får inte bygga en lyft själv för den måste vara CE märkt annars är det ett arbetsmiljöbrott och händer nåt med den så ligger du nog ganska risigt till milt uttryckt.

Köp en vanlig lyft om du ska jobba med bilmekeri annars är det nog bättre du funderar ut nån annan affärside

45 grader är en utmärkt vinkel, oavsett vad jobbet är, det skulle vara spolarvätska som är överfull, och kylvätska, vilket jag betvivlar skulle vara ett problem. Om så vore så kan man tänka sig en pump på rutin, och suga de få deciliter det ev handlar om.
https://www.youtube.com/watch?v=2KvWV7FaDTk

Du är bara avundsjuk på mina tankar, men vi bor inte i samma stad, så det är lugnt!

I övrigt har du självfallet poäng, om man inte kör svart... men det var ju inte tanken...
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2020-06-17 kl. 14:42.
Citera
2020-06-17, 14:39
Medlem
Knucklehugss avatar
Har sett en billyft som med bara en skruvdragare får upp bilen till arbetshöjd. Väldigt enkel konstruktion, istället för lufttryck eller hydraulik så används gängor som du hissar upp eller ned med skruvdragaren.
Senast redigerad av Knucklehugs 2020-06-17 kl. 15:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in