2022-07-18, 05:54
Medlem
R5As avatar
Har nån provat att riva lite parmesanost över? Eventuellt när man rör om sista stunden?
Citera
2022-07-18, 09:25
Medlem
Sladdarens avatar
Problemet för de flesta tycker ju att det tar för lång tid att man ska stå å röra småputtra med mjölken för att det inte ska bränna fast

Lösning : Använd tryckkokare / crockpotten
Citera
2022-07-21, 12:38
Bannlyst
Det ska vara IdealMakaroner vanliga Kungsörnens, obs ej gammaldags.
Men detta är bara vad jag tycker.
Givetvis är detta en smaksak, gillar ni Gammaldags bättre ? gör då på det.
Det blir inte fel, Man får själv välja den man tycker bäst om såklart. Båda är rätt

Försökte engång fuska, med snabbmakaroner, det var stor tabbe. Gör aldrig det.
Det ska vara riktiga Idealmakaroner. Det var äckligt med snabbmakaroner, sliskigt

Genuint recept Av proffskocken Markus:

Ingredienser för 4 personer

5 dl Ideal-makaroner
lite vatten
8 dl – 1 l mjölk
salt
svartpeppar
lite riven muskotnöt

Markus Aujalay
https://youtu.be/x_4SPby2zss

Falukorv eller köttbullar passar utmärkt med stuvade makaroner
Senast redigerad av kaptenwhite 2022-07-21 kl. 12:46.
Citera
2022-07-21, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Har nån provat att riva lite parmesanost över? Eventuellt när man rör om sista stunden?

Har ibland ost i, vanlig riven, eller parmesan riven .
Mycket gott med båda även, mixa båda i samma , vanlig och lite parmesan
Citera
2022-07-21, 12:49
Medlem
4 dl idealmakaroren, 7 1/2 dl standardmjölk och en halv dl grädde om jag har , annars 8 dl mjölk. En klick smör, salt lite vitpeppar en nypa socker, riv i muskot, sen sjud tills klara, ca 20 min, river muskot på vid servering också 🙂👍
Citera
2023-11-10, 22:10
Medlem
Sladdarens avatar
Bechamelsås på smör mjölk och lite grädde och frysta mixgrönsaker ( ärter majs paprika morotstärningar och broccolibitar, blomkolsbitar som är små en cm typ) plus riven ost, och flera drag av svartpeppar samt muskot, lite syra, salt
= Grönsakstuvning

Sen blanda det med stora makaroner (mer makaroner än grönsaksbechamel), stekt falukorv i cm bitar, stekt köttbullar i cm bitar, stekt bacon i cm bitar, och sist men inte minst lite stekt lök eller inte, osäker där Blaska ihop alt med en slev i rask takt

Blaffigt maffigt smashhkiit snaskiiit .. okej nu räcker det

Hade ba lust å dänga in en suspekt bubblare .. får bära eller brista

Men jag gjorde nåt sånt för länge sen när jag kollade nåt gammalt nedskrivet recept som jag gjorde..och vet inte men ni kanske vet om det blev gott ???
Citera
2023-11-12, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenwhite
Det ska vara IdealMakaroner vanliga Kungsörnens, obs ej gammaldags.
Men detta är bara vad jag tycker.
Givetvis är detta en smaksak, gillar ni Gammaldags bättre ? gör då på det.
Det blir inte fel, Man får själv välja den man tycker bäst om såklart. Båda är rätt

Försökte engång fuska, med snabbmakaroner, det var stor tabbe. Gör aldrig det.
Det ska vara riktiga Idealmakaroner. Det var äckligt med snabbmakaroner, sliskigt

Genuint recept Av proffskocken Markus:

Ingredienser för 4 personer

5 dl Ideal-makaroner
lite vatten
8 dl – 1 l mjölk
salt
svartpeppar
lite riven muskotnöt

Markus Aujalay
https://youtu.be/x_4SPby2zss

Falukorv eller köttbullar passar utmärkt med stuvade makaroner

Marcus må vara en duglig kock, men här är han helt ute och cyklar.

Stuvade makaroner blev en klassiker i det svenska köket på 70-talet då vi fortfarande endast åt något kilo pasta per person/år. Ska tydligen ha publicerats första gången 1951 i första upplagan av ”Vår kokbok”.

Nu äger jag förvisso inte någon kopia av den första upplagan, men med tanke på hur dåtidens kokkonst såg ut är det inte sannolikt att de kokade makaronerna sönder och samman i mjölk i 25 minuter som Marcus väljer att göra.

Stuvade makaroner och falukorv är så långt från ”fine dining” det går att komma, men på 50 talet var en klassisk stuvning ofta en béchamelsås, dvs smör, mjöl och mjölk.

Makaronerna kokades i vatten tills de var klara och blandades sedan i béchamelsåsen som sannolikt gjordes något tjockare än en klassisk fransk sås.

Béchamelsåsen kryddades sannolikt med salt, vitpeppar och socker. Möjligtvis också riven muskotnöt.
Citera
2023-11-12, 16:57
Medlem
Sladdarens avatar
Frågan kvarstår ännu hur det rent matkemiskt är en fördel eller nackdel eller lönlöst att koka makaroner med mjölk i 25 minuter i numera supernonstick kastrull men det hjälper väl inte heller, utan att röra om tof

... Istället för bara koka makaronerna aldente eller 4 minuter ifrån och sen koka ihop med en tunnare bechamel i lagom dos så det täcker
Citera
2023-11-12, 17:08
Medlem
Jag gör det enkelt för mig å köper en 2dl bytta ostsås å blandar i... Lika gott.
Citera
2023-11-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Frågan kvarstår ännu hur det rent matkemiskt är en fördel eller nackdel eller lönlöst att koka makaroner med mjölk i 25 minuter i numera supernonstick kastrull men det hjälper väl inte heller, utan att röra om tof

... Istället för bara koka makaronerna aldente eller 4 minuter ifrån och sen koka ihop med en tunnare bechamel i lagom dos så det täcker

Det är en uppenbar nackdel.

Vänd på frågan. Vilken fördel medför det att koka pastan till oigenkännlighet i 25 minuter? Varför skulle du koka ett ägg i 25 minuter?

En bechamel är så enkel att göra att du fixar det i sömnen.

Ska jag leka djävulens advokat hade jag möjligtvis argumenterat för att det är lättare att hitta rätt sälta och pepprighet om jag kokade pastan direkt i mjölken, och använde stärkelsen från vetet som redning. Knappast ett särskilt tungt argument.

Finns så mycket dumheter som kockar envisas med att fortsätta påstå, bara för att de minsann lärde sig så av självaste Paul Bocuse utan att någonsin ifrågasätta det.

Våra svenska kändiskockar är knappats undantagna från denna naivitet och det saknas knappast exempel på direkta felaktigheter och dumheter dessa med sådan stor säkerhet sagt genom åren. Värst av alla är sannolikt Per Moberg som borde få en fotboja med direktlarm till Hamas om han någonsin närmade sig något med avancerat än en vattenkokare.

Tittar vi utanför Sveriges gränser finns det tyvärr ännu värre exempel. Gordon Ramsay har rätt personlighet för att skapa uppståndelse kring honom själv som person men laga mat är knappast hans starka kort. Hans egen youtube-kanal är monument över hans totala misslyckande, och hans så kallade MasterClass som folk tyvärr betalar för är än värre.

De duktigaste kockarna är oftast de som inte syns framför kameran. De som står i köket och gör själva jobbet.

Tyvärr är allmogen allt för korkade för att genomskåda detta och kommer fortsätta upphöja dessa skrävlande kulinariska olyckor till guds gåva i svensk och internationell kokkonst istället för att faktiskt lära sig mer om hur och varför vissa livsmedel tillagas på olika vis, och varför inte kändisarna alltid ”har rätt”.
Citera
2023-11-13, 00:15
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Det är en uppenbar nackdel.

Vänd på frågan. Vilken fördel medför det att koka pastan till oigenkännlighet i 25 minuter? Varför skulle du koka ett ägg i 25 minuter?

En bechamel är så enkel att göra att du fixar det i sömnen.

Ska jag leka djävulens advokat hade jag möjligtvis argumenterat för att det är lättare att hitta rätt sälta och pepprighet om jag kokade pastan direkt i mjölken, och använde stärkelsen från vetet som redning. Knappast ett särskilt tungt argument.

Finns så mycket dumheter som kockar envisas med att fortsätta påstå, bara för att de minsann lärde sig så av självaste Paul Bocuse utan att någonsin ifrågasätta det.

Våra svenska kändiskockar är knappats undantagna från denna naivitet och det saknas knappast exempel på direkta felaktigheter och dumheter dessa med sådan stor säkerhet sagt genom åren. Värst av alla är sannolikt Per Moberg som borde få en fotboja med direktlarm till Hamas om han någonsin närmade sig något med avancerat än en vattenkokare.

Tittar vi utanför Sveriges gränser finns det tyvärr ännu värre exempel. Gordon Ramsay har rätt personlighet för att skapa uppståndelse kring honom själv som person men laga mat är knappast hans starka kort. Hans egen youtube-kanal är monument över hans totala misslyckande, och hans så kallade MasterClass som folk tyvärr betalar för är än värre.

De duktigaste kockarna är oftast de som inte syns framför kameran. De som står i köket och gör själva jobbet.

Tyvärr är allmogen allt för korkade för att genomskåda detta och kommer fortsätta upphöja dessa skrävlande kulinariska olyckor till guds gåva i svensk och internationell kokkonst istället för att faktiskt lära sig mer om hur och varför vissa livsmedel tillagas på olika vis, och varför inte kändisarna alltid ”har rätt”.

Precis :-)

Dom flesta stor kändiskockar gör saker i ett hafsverk och jäktande framför kameran eller via beskrivningar på nätet är det verkligen kortfattat.. Finns inga detaljer som helst för steg för steg för den oinvigde matlagar-amatören som ska försöka sig på en ny rätt som är mer eller mindre komplex

Det skrivs inga metoder av dessa kändisar som tex Gordon Ramsey om utseende på maten, visuellt, temp, tid, doft, temperatur i stekpannan, konsistens, bra beskrivning på teknik tex och sen nästa vara på samma sätt som ska tillföras i samma anrättning ihop med det andra.

Även mått anges inte korrekt, de hoppar över steg, de lämnar frågetecken, de följer inte originalet eller ens försöker om det är en utländsk rätt, de anger inte heller att det är inte ett original men sin egen variant där diverse varor blandas i inte hör hemma i rätten och lyfter inte rätten heller

Nu behöver jag INTE själv nån detaljbeskrivning, långt ifrån men jag kom på för många många år sen att ska jag gör en rätt som inte är svensk standard och husmanskost så vänder jag mig direkt till att googla recept på engelska skrivet på engelska av världens folk inkl deras betydande längre detaljbeskrivning. Så lärde jag mig iaf istället för en massa trams

Apropå detaljbeskrivning ang att gör bechamelsås så har du ett bra ex här :
https://www.allrecipes.com/recipe/13...echamel-sauce/

Inte gått igenom denna bechamelbeskrivning men tippar på att dom som ska gör den för första gången lämnar väldigt få frågetecken bakom sig .. De saknas vissa delar i den ändå märker jag som de missar

Apropå katastrofkändiskockar : Rachael Ray, Jamie Oliver plus så många fler som kan defintivt inte laga mat på ett bra sätt men är känd för att kunna det ändå
Senast redigerad av Sladdaren 2023-11-13 kl. 00:23.
Citera
2023-11-13, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Söndermarken
Låter som en simpel sak,men jag lyckas aldrig så bra som jag vill.Det blir aldirg så krämigt och gott som när man var liten .Hur gör man?

Förr i tiden hade man alltid ättika i stuvningar, och lite socker. Man slutade med det när Svenska köket moderniserades efter 1960talet. Men gamla recept hänger kvar och går i generationer. Kanske var det så att din mamma lärde sig av din mormor och det är den smaken du kommer ihåg från barndomen?

Både socker och ättika behöver koka med i stuvningen ett tag, så det funkar inte att smaksätta med sist. Prova alltså med 1tsk ättika och 1,5tsk socker till någon liter mjölk och koka ner makaronerna i det. Smör tillsätter du sist och smälter bara ner, det skall inte koka.

Så har du dina old-school makaroner. Vitpeppar, salt och riven muskot är givet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in