• 1
  • 2
2006-04-05, 15:26
Medlem
Söndermarkens avatar
Låter som en simpel sak,men jag lyckas aldrig så bra som jag vill.Det blir aldirg så krämigt och gott som när man var liten .Hur gör man?
Citera
2006-04-05, 20:41
Medlem
MacGayVers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Söndermarken
Låter som en simpel sak,men jag lyckas aldrig så bra som jag vill.Det blir aldirg så krämigt och gott som när man var liten .Hur gör man?

Det skulle jag också vilja veta, har försökt en gång och gör aldrig om det, gick väl inte direkt åt helvete men inte långt ifrån
Citera
2006-04-05, 21:22
Medlem
När jag gör stuvade makaroner så använder jag bara standard mjölk, nått annat funkar inte, och om man följer anvinsingen som finns på kungsörnens förpackning så blir det bra. Det misstag jag gjorde dom första gångerna jag gjorde stuvade makaroner var att jag hade lite för bråttom att äta så man hade inte kokat bort tillräckligt med mjölk för att det skulle bli krämigt och gott. Ett annat tips är att dra av kastrullen från värmen och låta det stå nån minut, och när man då rör om är det lättare att se om det är "lagomt" krämigt.

Är det så att man trots att inte får det krämigt så kan man alltid reda av makaronerna, vispa ut lite vetemjöl i kallt vatten och häll i lite åt gången så det blir så krämigt man vill ha det.
Citera
2006-04-06, 00:30
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAPCOM
När jag gör stuvade makaroner så använder jag bara standard mjölk, nått annat funkar inte, och om man följer anvinsingen som finns på kungsörnens förpackning så blir det bra. Det misstag jag gjorde dom första gångerna jag gjorde stuvade makaroner var att jag hade lite för bråttom att äta så man hade inte kokat bort tillräckligt med mjölk för att det skulle bli krämigt och gott. Ett annat tips är att dra av kastrullen från värmen och låta det stå nån minut, och när man då rör om är det lättare att se om det är "lagomt" krämigt.

Är det så att man trots att inte får det krämigt så kan man alltid reda av makaronerna, vispa ut lite vetemjöl i kallt vatten och häll i lite åt gången så det blir så krämigt man vill ha det.

Har efter många stuvade makaronikok insett att receptet på Kungsörnens gammeldags mjölkstuvade makaroner håller en fin klass.
Mitt tips för att förbättra konsistens och smak är dunderkoll på värmen de första gångerna du kokar, använd samma kastrull.
Rör oftare än i receptet.
Tillsätt gärna lite smör och grädde för att lyxa till delikatessen!
Mjöl är totalförbjudet i en stuvade makaroner!
Glöm det!
Citera
2006-04-06, 01:48
Medlem
argeliuss avatar
Sen river ni väl i lite muskotnöt hoppas jag!?
Citera
2006-04-06, 01:51
Medlem
Vanillababes avatar
Socker!!
Man måste ju ha socker i redningen.
Då blir det mumma.
Citera
2006-04-06, 05:34
Medlem
redbull72s avatar
Ett litet tips, prova att steka upp era stuvade makaroner! Alltså typ dagen efter eller nån dag senare, eller om ni fryser in dem, kanongott!
Citera
2006-04-06, 05:44
Medlem
Vanillababes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbull72
Ett litet tips, prova att steka upp era stuvade makaroner! Alltså typ dagen efter eller nån dag senare, eller om ni fryser in dem, kanongott!

Ja!! Det är fan bland det godaste som finns!
Citera
2006-04-06, 06:08
Bannlyst
Makaroner ohoj

Jag har ett enkelt recept.
Lägg makaronerna i mjölken. MEN mjölken ska bara sjuda - inte ens det.
Det tar 30-40 minuter. Stäng gärna spisplattan efter ett tag.
Låt makaronerna bara ligga och njuta och svälla.
Det blir gött - och pannan blir enkel att diska.
Tillsätt en tesked vinäger under processens gång
Servera med stekt falukorv.
Ta en burk krossade tomater i stället för kertchup.
Ät och njut
Alla tre-stjärniga restauranger kan slänga sig i väggen
Citera
2006-04-06, 17:30
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillababe
Ja!! Det är fan bland det godaste som finns!

Äntligen, nån som håller med mig! Få se om du hänger med till omgång nr 2: Tomatpure istället för ketchup till....
Citera
2006-04-06, 17:45
Medlem
Avva66s avatar
Jag reder av med mjöl, sen ska det va socker, salt, ceyennepeppar och muskot i. Det ska heller inte koka för länge, då blir det bara mos av det.
Citera
2006-04-06, 18:26
Medlem
Lyxstuvning

Smält 100gr smör i en kastrull.
Häll i 3dl mjölk.
Koka upp.
Red av med idealmjöl.
Tillsätt salt, mald muskotnöt och vitpeppar.

Häll över makaronerna och rör om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in