2006-04-05, 14:15
Medlem
besservissers avatar
Jag hoppas att det finns nån flashbackare som kan hjälpa mig med ett par frågor angående hjärntumör.

Jag vill börja med att säga att detta blir nog ett ganska långt inlägg men jag ber om överinseende med detta, men jag vill ge lite bakgrund till allt.

Det är så här att jag känner mig så fruktansvärt frustrerad på en god väns vägnar. Det är nämligen så här att hon i oktober 2005 började få konstiga yrselanfall och sen övergick det i förlamningar och kramper. Hon åkte in och ut ett par ggr under hösten och efter att de gjort magnetröntgen oh funnit en avvikande knöl gjorde de i december biopsi och konstaterade att det är en elakartad tumör.

Hon har åkt in och ut 18 ggr och tills för ett par veckor sedan så var det operation som gällde. Hon låg inlagd på sjukhus när neurokirurgen tog kontakt och sa att det inte ska opereras för den sitter dumt till och eftersom hennes kramper förvärrats sedan biopsin så tror de att det inte är en bra idé att operera. Han sa att hon skulle strålas istället och så skickades hon hem. (Ja jag vet detta är helt otroligt). Sen denna dag har hon inte hört ett ljud och hon går hemma och bara väntar på besked.

Ingen har berättat för henne om hur strålning går till eller nåt. Hon är så sjuk och låg att hon inte orkar ta tag i sin situation och jag bor 25 mil bort så jag har lite svårt att vara det stöd jag skulle önska.

Så till mina frågor:
Varför kan man inte alltid operera? Är operation alltid första valet?
Om man strålar, hur går det till?? Är det ett sämre alternativ än operation?
Kan man räkna med att bli frisk även med strålning?
Är det inte viktigt att sådana här fall sköts snabbt och att väntetiden för behandling hålls så korta som möjligt?

Hon hör till sjukhuset Huddinge och Karolinska och har bollats lite mellan dessa två.

Tacksam för svar // Besservisser
Citera
2006-04-05, 14:31
Medlem
Jag förstår din frustration och tycker det är mycket märkligt att hon inte har fått prata med någon om det hela. Hoppas verkligen att hon får besked snarast och att det hela går vägen.

Det är dock en lång och jobbig väg som väntar för både henne och hennes anhöriga.

Vad jag har förstått är operation kombinerat med strålning oftast första valet.
Anledningen till att hon inte opereras är förmodligen av rädsla att skada viktiga delar av hjärnan(kroppsfunktioner m.m).

Även om man opererar får man sällan bort hela tumören och behandlingen kombineras med strålbehandling och/eller cellgifter.

Vare sig man får cellgifter eller strålbehandling eller både ock så mår man tyvärr riktigt dåligt redan vid små doser och hon kommer behöva all hjälp och stöd hon kan få. Min far har strålbehandlats för ändtarmscancer sen i julas och första dagarna efter varje behandling är han sjukt nere. När strålningen sker mot huvudet blir effekten vad jag har förstått ännu värre.

Cancerfondens informations- och stödlinje är gratis att ringa.
Kanske är bra för både dig och henne att prata med någon som är insatt:
020-222 111

Hoppas allt går väl!
Citera
2006-04-05, 15:00
Medlem
http://thepiratebay.org/details.php?id=3462762
Citera
2006-04-05, 16:12
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besservisser
Jag hoppas att det finns nån flashbackare som kan hjälpa mig med ett par frågor angående hjärntumör.

Jag vill börja med att säga att detta blir nog ett ganska långt inlägg men jag ber om överinseende med detta, men jag vill ge lite bakgrund till allt.

Det är så här att jag känner mig så fruktansvärt frustrerad på en god väns vägnar. Det är nämligen så här att hon i oktober 2005 började få konstiga yrselanfall och sen övergick det i förlamningar och kramper. Hon åkte in och ut ett par ggr under hösten och efter att de gjort magnetröntgen oh funnit en avvikande knöl gjorde de i december biopsi och konstaterade att det är en elakartad tumör.

Hon har åkt in och ut 18 ggr och tills för ett par veckor sedan så var det operation som gällde. Hon låg inlagd på sjukhus när neurokirurgen tog kontakt och sa att det inte ska opereras för den sitter dumt till och eftersom hennes kramper förvärrats sedan biopsin så tror de att det inte är en bra idé att operera. Han sa att hon skulle strålas istället och så skickades hon hem. (Ja jag vet detta är helt otroligt). Sen denna dag har hon inte hört ett ljud och hon går hemma och bara väntar på besked.

Ingen har berättat för henne om hur strålning går till eller nåt. Hon är så sjuk och låg att hon inte orkar ta tag i sin situation och jag bor 25 mil bort så jag har lite svårt att vara det stöd jag skulle önska.

Så till mina frågor:
Varför kan man inte alltid operera? Är operation alltid första valet?
Om man strålar, hur går det till?? Är det ett sämre alternativ än operation?
Kan man räkna med att bli frisk även med strålning?
Är det inte viktigt att sådana här fall sköts snabbt och att väntetiden för behandling hålls så korta som möjligt?

Hon hör till sjukhuset Huddinge och Karolinska och har bollats lite mellan dessa två.

Tacksam för svar // Besservisser

Redigt synd om henne, men tyvärr så är det TYVÄRR fler än hon som har det, och sånt där tar ju tid...Om hon nu är så "sugen" på att veta något, så borde hon nog ringa sjukhuset och fråga vad fan det är som händer!
Citera
2006-04-05, 19:26
Medlem
besservissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milk
Redigt synd om henne, men tyvärr så är det TYVÄRR fler än hon som har det, och sånt där tar ju tid...Om hon nu är så "sugen" på att veta något, så borde hon nog ringa sjukhuset och fråga vad fan det är som händer!

T Y V Ä R R så är det så att hon är såå sjuk att hon inte förmår att ta sig i kragen och göra det som vi friska tycker är så självklart.

Och T Y V Ä R R Så förmår inte jag heller.

Det jag frågade om och som jag ville att den som besitter kunskap i ämnet skulle svara på är HUR går behandlingen till och hur strålar man m.m m.m.

Inte bli nedtryckt av svar som dina. Jag VET (jag är inte dum i huvudet) att det finns åter och åter många i samma sits och det hjälper inte mig ett skit just nu. Jag kan bara beklaga för dem och hoppas att de får bättre hjälp än vi.

Synd att du är så hjärtlös (synd för dig alltså)
Citera
2006-04-05, 19:43
Medlem
Richaards avatar
Har en bekant som precis har strålats på Karolinska, den var ca 15x15x15 mm stor mitt i smeten men lite i bakkant... Allting (undersökningar, röntgen och själva behandlingen) tog 2 dagar och man behövde inte ligga kvar över natten.. Sen var det fritt att åka hem, fyra osynliga borrhål i skallen och lite desorienterad, men fyra dagar senare var han åter i tjänst hos Polisen!

http://www.gammaknifestockholm.com/

finns mycket info där
Citera
2006-04-05, 19:45
Medlem
besservissers avatar
tack richaard!!
Citera
2006-04-05, 20:39
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besservisser
T Y V Ä R R så är det så att hon är såå sjuk att hon inte förmår att ta sig i kragen och göra det som vi friska tycker är så självklart.

Och T Y V Ä R R Så förmår inte jag heller.

Det jag frågade om och som jag ville att den som besitter kunskap i ämnet skulle svara på är HUR går behandlingen till och hur strålar man m.m m.m.

Inte bli nedtryckt av svar som dina. Jag VET (jag är inte dum i huvudet) att det finns åter och åter många i samma sits och det hjälper inte mig ett skit just nu. Jag kan bara beklaga för dem och hoppas att de får bättre hjälp än vi.

Synd att du är så hjärtlös (synd för dig alltså)

Var bara realist, hade du varit tillräckligt intresserad hade du kunnat söka på ex. googel och fått bra mycket mer uttömande svar än här!
Citera
2006-04-05, 21:04
Medlem
besservissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milk
Var bara realist, hade du varit tillräckligt intresserad hade du kunnat söka på ex. googel och fått bra mycket mer uttömande svar än här!

Jag reggade mig här för att kunna ställa frågor och få svar på det jag undrar över. Visst hade jag kunnat googla men vad får dig och tro att jag inte gjort det? Och framförallt varför utesluter det ena det andra.

Här förväntade jag mig svar från folk som själva eller via anhöriga varit i samma sits och som kanske genomgått t.ex strålning och som kunde besvara mina frågor vilket du inte gjort trots dina två inlägg i tråden.

Det kanske också hör och häpna finns folk som jobbar på t.ex en cancer avdelning och som även är medlemmar här. Dessa personer vore i så fall intressant att få fakta ifrån.

Vad EXAKT är det du vill få sagt med dina inlägg här?? Jag blir bara ledsen av dina inlägg och förstår inte varför du envisas med att skriva i tråden om den inte intresserar dig. Förutom att ge mig ännu mer dåligt samvete över att jag inte förmår att hjälpa min vän sedan 31 år tillbaka.

Och hur du ens kan säga att JAG tydligen inte är tillräckligt intresserad att få fakta i frågan är ju för fan patetiskt
Citera
2006-04-05, 21:19
Medlem
iatross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle Hungrig
http://thepiratebay.org/details.php?id=3462762
Du kan väl i alla fall förklara vad som finns om man använder länken, på vilket sätt är detta en hjälp för trådskaparen!

Du länkar till en fil som är drygt 2.3 gigabyte stor, hur seriöst är det egentligen!
Citera
2006-04-06, 00:05
Medlem
Richaards avatar
Visstja, förmodligen måste hon tyvärr raka bort allt hår på huvudet då min vän fick göra det.
Citera
2006-04-06, 03:11
Moderator
Oddballs avatar
Mitt ex's kusin fick en tumör i skallen. Han fick strålning ett par gånger först och sen opererade de bort tumören. Operationen gick perfekt, numera är ärren i hårbotten det enda minnet av det. Fast han var sjukskriven i 6 månader efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in