Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-02-06, 19:52
  #13
Medlem
snapcases avatar
Läsa äldre svenska?

Kanske passar lika bra i språk men jag börjar här. Jag söker en guide till att läsa 16-1700-tals svenska, gärna online. Jag har börjat läsa kyrkoböcker från den tiden för att hitta en avrättningsplats på en närliggande ort som inte är dokumenterad. Problemet är att jag har förbannat svårt att tyda vad prästerna skrev. Nån som vet en bra resurs?
Citera
2007-02-06, 19:54
  #14
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Kanske passar lika bra i språk men jag börjar här. Jag söker en guide till att läsa 16-1700-tals svenska, gärna online. Jag har börjat läsa kyrkoböcker från den tiden för att hitta en avrättningsplats på en närliggande ort som inte är dokumenterad. Problemet är att jag har förbannat svårt att tyda vad prästerna skrev. Nån som vet en bra resurs?
Har du testat att ljuda orden? Oftast blir det otroligt mycket lättare när man hör dem och inte stirrar sig blind på det stavade. Annars borde SAOB kanske kunna hjälpa...
Citera
2007-02-06, 19:58
  #15
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Har du testat att ljuda orden? Oftast blir det otroligt mycket lättare när man hör dem och inte stirrar sig blind på det stavade. Annars borde SAOB kanske kunna hjälpa...
Problemet ligger inte i stavning utan handstil. 1800-talshandstil klarar jag rätt bra men det är en helt annan sak med 1600-tal. Svårt att ljuda när man inte ser vad det är för ord
Citera
2007-02-06, 20:05
  #16
Medlem
Här torde du ju kunna hitta vad du söker:
http://www.genealogi.se/
Citera
2007-02-06, 20:15
  #17
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Här torde du ju kunna hitta vad du söker:
http://www.genealogi.se/
Tackar! Här har man bara suttit med genline och försökt tyda utan guide...
Återkommer med resultat och förhoppningsvis bilder till våren med en nyupptäckt avrättningsplats.
Citera
2007-02-06, 20:39
  #18
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Problemet ligger inte i stavning utan handstil. 1800-talshandstil klarar jag rätt bra men det är en helt annan sak med 1600-tal. Svårt att ljuda när man inte ser vad det är för ord
Aha, ok.
Citera
2007-02-06, 20:45
  #19
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Återkommer med resultat och förhoppningsvis bilder till våren med en nyupptäckt avrättningsplats.

DET ser jag fram emot!
Citera
2007-02-06, 21:37
  #20
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Tackar! Här har man bara suttit med genline och försökt tyda utan guide...
Återkommer med resultat och förhoppningsvis bilder till våren med en nyupptäckt avrättningsplats.

Får man fråga var den förmodade avrättningsplatsen ligger?
Citera
2007-02-06, 23:31
  #21
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Får man fråga var den förmodade avrättningsplatsen ligger?
En bit utanför västerås. Jag har flera samstämmiga muntliga källor men behöver arkivstöd innan det är dags att traska runt i skogen och leta gravar och steglingshål.
Citera
2007-02-07, 00:05
  #22
Medlem
Käg Malaxs avatar
Här är en gammal tråd i samma ämne där du kanske kan finna något mer tips: http://www.flashback.org/showthread.php?t=316031
Citera
2007-02-07, 00:17
  #23
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Tack Käg Malax. Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback