2002-01-29, 06:55
Använder BestCrypt Ver.6.06.32.
Tillverkaren påstår att det:
1. är omöjligt att knäcka...
2. inte finns några bakdörrar...
Vågar man lita på det?
Citera
2002-01-29, 11:54
Medlem
BestCrypt

Så länge källkoden inte är öppen skulle inte jag lita på det för fem öre.
Citera
2002-01-29, 21:14
Medlem
BestCrypt

Stocko: 5 öringar finns inte länge! Så kom med ett bättre argument om du ska vara pålitlig
Citera
2002-01-30, 16:38
Medlem
BestCrypt

Jag tror Inkvito har lite problem att skilja på argument och liknelse. Argumentet är att källkoden inte är öppen, 'fem öre' är en liknelse som refererar till att något är i princip värdelöst.
Citera
2002-01-30, 18:38
Medlem
BestCrypt

Hur kan man göra en jämförelse med något inte används?

Säg istället att du inte litar på källkoden för 50 öre eller en krona
Citera
2002-02-01, 22:20
BestCrypt

OK!... tack jag hajar... även Stocko's femöring... :-) Det myntet är en klassiker, sitter djupt rotad trots att det inte längre används. Precis som jänkarnas "red cent" (ett one cent-mynt, 1859, med en indian i profil) jmfr. "inte ett rött öre". Sen låter -"skulle inte jag lita på det för en spänn"- inte lika bra.
Ta inte illa upp Inkvito men "pålitlig" skall väl ändå vara "trovärdig" och inget annat. Jo jag vet... jaaa, detta forum avhandlar kryptering och inget annat!

Den öppna källkoden va' de'. Jag antar att man inte släppt källkoden till den senaste ver. av BestCrypt heller. Varför håller man inne källkoden om det nu innebär att folk tappar förtroende för programmet? Så vitt jag förstår är meningarna delade vad gäller källkodens tillgänglighet. Är det "enklare" att knäcka ett krypto om källkoden är känd? Kan man ur källkoden utläsa om programmets arkitektur innefattar en "bakdörrar" och andra cafétrix?

Efter en omfattande genomgång av, nästan, alla inläggen här på forumet har jag lärt att det finns ett antal krypteringsmetoder som är mer eller mindre kända av de insatta, var kommer källkoden in i bilden?
Är koden/programmet s.a.s. kryptots container?
Kommer man inte åt källkoden om man dekompilerar programmet?
Kan man inte komma åt nyckeln/nycklarna med "reverse engineering" eller är den konsten enbart gångbar på "normala" lösenord?

Är ex.vis Cryptic Fusion 6.0 ett realistiskt alternativ eller kan det bästa resultatet, något jag läste i ett inlägg, kanske uppnås genom att använda sig av ett befintligt program (med öppen källkod) som man kompletterar med ett eget krypto eller formel? Hur skulle det, rent teoretiskt, kunna se ut?

OK!... OK!... jag ger mig där... tillsvidare. Vadå' tjötig'? Frågar man inte får man inget veta, och är man inte om sig och kring sig får man inget på sig och i sig!!! Såärdemedde'
Citera
2002-02-08, 09:20
Medlem
BestCrypt

Allt går att knäcka bara man har tillräckligt med tid och datakraft,
även om det kan ta 1 miljon år eller så =)
Citera
2002-02-28, 19:49
äldre konto (old)
Ej medlem
BestCrypt

"Kommer man inte åt källkoden om man dekompilerar programmet? "
nej. du kommer åt asm kåden. som ingen normal människa fattar ett djävla skit av ifall han inte får sitta å läsa det ett tag. det går att gör om det till annan kåd igen men det är ett djävla jobb.
"Är det "enklare" att knäcka ett krypto om källkoden är känd?"
ja.. eftersom du vet var den använder för någon krypterings metod då.
"Kan man ur källkoden utläsa om programmets arkitektur innefattar en "bakdörrar" och andra cafétrix?"
:) tja. om det är samma källkod som till det kompilerade programmet. annars så kan man ju göra så att man ger uten källkod som inte har någon bakdörr och så tycker alla att det är jätte fint men inte en djävel årkar kompilera skiten utan laddar ner dom binära filerna istället.. typ. eller nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in