Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-17, 09:35
  #1
Medlem
Jag ha gjort musik snart 20 år av rent hobby. Sammanarbetade med en artist som slutade abrupt. Men de konstiga av de senaste stim pengen att jag fick totalt 263.91 för 2020. Om man räkna de som hobbyverksamhet skatt på 6 % så räknade jag ut som 15,83.

Ha läst lite och vissa säger jag borde ha ett upphovskonto, men detta är första gången en av vårar låtar ha börjat spelas i rotation i Holland.

Jag är också sjukskriven och musiken jag gör är på fritid. Är inte ute att tjäna pengar på de och kommer nog inte tro att jag kommer få ut av de mer i framtiden.

Sen läste jag att man måste deklarera som inkomst av tjänst och vad jag ha uppfattat är via T1. Om man inte gör de, så kan man få konsekvenser för dem.

Är jag på rätt spår eller är de något mer jag måste tänka på?
Citera
2020-06-17, 09:58
  #2
Medlem
För det första bör du fundera på ett namnbyte (användarnamn).

I övrigt kan du slå Skatteverket (SKV) en signal och be om ett svar. Svaren är inte bindande över telefon men bör ge dig en god fingervisning om vad och var du kan leta dig fram till.
Citera
2020-06-17, 11:27
  #3
Medlem
coclss avatar
Du behöver inte göra nånting. STIM rapporterar till skatteverket och när deklarationen för 2021 kommer så är dina inkomster från STIM förtryckta och medräknade i din totala beskattningsbara inkomst.
Citera
2020-06-17, 14:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocls
Du behöver inte göra nånting. STIM rapporterar till skatteverket och när deklarationen för 2021 kommer så är dina inkomster från STIM förtryckta och medräknade i din totala beskattningsbara inkomst.

Tack för svar! De bara jag undrade om jag är skyldigt att göra nånting av de.
Citera
2020-06-18, 11:53
  #5
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Tack för svar! De bara jag undrade om jag är skyldigt att göra nånting av de.

Du är skyldig att prata med försäkringskassan....
Men om det bara är några hundralappar så påverkar det ingenting.

Samma sak med skatteverket... man får ha små hobbyinkomster utan att man behöver skatta för dem.
__________________
Senast redigerad av Pungtering 2020-06-18 kl. 11:56.
Citera
2020-06-18, 11:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Du är skyldig att prata med försäkringskassan....
Men om det bara är några hundralappar så påverkar det ingenting.
Försäkringskassan? Är det verkligen 18-årsgräns här?
Citera
2020-06-18, 11:56
  #7
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Försäkringskassan? Är det verkligen 18-årsgräns på det här stället?

Han var sjukskriven.
Då får man inte jobba...
Citera
2020-06-18, 12:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Men om det bara är några hundralappar så påverkar det ingenting.

Stämmer.

Hade ett gig en gång när jag var sjukskriven på 30k, FK ringde upp och lät lite fundersamma, förklarade att det var en engångsgrej och så var det inget mer med det. Låter konstigt kanske men det beror ju på omständigheter, som i t.ex. fallet musik kan du ju tjäna pengar på royalties om du plötsligt får en hit eller är inblandat i någon annans verk, fast du kanske fortfarande är sjukskriven i din oförmåga att arbeta på den "vanliga" arbetsmarknaden.

Som sagt, några hundringar bryr de sig inte om. Sedan kan man ha åsikter om vad som är rätt och fel osv (speciellt på flashback). Ring dem vid oklarheter.
Citera
2020-07-02, 19:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Stämmer.

Hade ett gig en gång när jag var sjukskriven på 30k, FK ringde upp och lät lite fundersamma, förklarade att det var en engångsgrej och så var det inget mer med det. Låter konstigt kanske men det beror ju på omständigheter, som i t.ex. fallet musik kan du ju tjäna pengar på royalties om du plötsligt får en hit eller är inblandat i någon annans verk, fast du kanske fortfarande är sjukskriven i din oförmåga att arbeta på den "vanliga" arbetsmarknaden.

Som sagt, några hundringar bryr de sig inte om. Sedan kan man ha åsikter om vad som är rätt och fel osv (speciellt på flashback). Ring dem vid oklarheter.

I mitt fall, så få jag jobba fem timmar i veckan och tjäna pengar. Och söka ifrån stiftelser. Där jag fått i år ca 20 lax. Skattefritt. FK vet att jag söker ifrån stiftelser. Jag kommer nog prata med FK, men dom brukar ringa om dom undrar. Så gjorde dom när jag fick 15 lax ifrån stiftelse och sa de är ifrån en stiftelse. Visade även intygen till dom så. Dom bruka ringa upp och ja, jag få tjäna vid sidan om, för de är ett "sysselsättning". Att man ha nånting att göra. Jag fick jobba som diskare vid sidan om och hade sjukersättningen. Så de var helt cool lungt med dom. Kör dom gamla reglerna, där du få jobba vid sidan om, om du informera till dom.
Citera
2020-07-03, 10:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Du är skyldig att prata med försäkringskassan....
Men om det bara är några hundralappar så påverkar det ingenting.

Samma sak med skatteverket... man får ha små hobbyinkomster utan att man behöver skatta för dem.

Ha ringt dom och eftersom jag ha sjukersättning (förtids pension) och dom sa de var helt lungt, bara jag inte tjänar en åttondel av mitt ersättning. Men dom var glada att jag informerade dom och sa dom jag få göra vid sidan om jobb. Eftersom de är "sysselsättning".
Citera
2020-07-03, 12:47
  #11
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Ha ringt dom och eftersom jag ha sjukersättning (förtids pension) och dom sa de var helt lungt, bara jag inte tjänar en åttondel av mitt ersättning. Men dom var glada att jag informerade dom och sa dom jag få göra vid sidan om jobb. Eftersom de är "sysselsättning".
Bra gjort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback