Hej
Hade tänkt att skaffa nattjobb på lager som mitt första jobb och undrar en sak.
Eftersom det kommer bli mitt första jobb så kommer jag kunna tjäna 20 008 kr utan betala skatt första lönen enligt Skatteverket.
Så jag undrar, om jag skulle tjäna 25 000 kr till exempel, hur mycket skulle jag betala i skatt då? Skulle de bli vanlig 30-35% skatt av dem där 25 000 kronorna? Hade ej blivit värt om det nu är så.
Tänker att jag kanske kommer tjänar 120kr i timmen. Vet ej om det är rimlig timlön då jag vet att det är ob-tillägg när man jobbar natt men valde den siffran för att ligga lite lägre.
Nu är denna siffra kalkylerat i huvudet men skulle det visa sig vara 140kr så hade man blivit extra glad

Tar man en alltför hög siffra och det sedan visa sig att det skulle bli mycket lägre så skulle man bli besviken, så därför valde jag just 120kr.
Så hade tänkt att jobba Mån-Fre + Söndag i veckan. 8 timmars pass 6 dagar i veckan.
8 timmar gånger 120kr timlön = 960 kr på en dag. Mån-Fre + Söndag är 6 dagar.
960 kr gånger 6 dagar är 5760 kr på 1 vecka. Gångra med 4 veckor som blir månadslön blir 23 040kr i månaden.
Vad tycker ni? Vad hade ni gjort? Vad är skatten i denna situation? Hade ni stannat vid 20 080 kr eller kört på mer?
Mvh