2020-06-16, 14:59
Medlem
Hej
Hade tänkt att skaffa nattjobb på lager som mitt första jobb och undrar en sak.

Eftersom det kommer bli mitt första jobb så kommer jag kunna tjäna 20 008 kr utan betala skatt första lönen enligt Skatteverket.

Så jag undrar, om jag skulle tjäna 25 000 kr till exempel, hur mycket skulle jag betala i skatt då? Skulle de bli vanlig 30-35% skatt av dem där 25 000 kronorna? Hade ej blivit värt om det nu är så.

Tänker att jag kanske kommer tjänar 120kr i timmen. Vet ej om det är rimlig timlön då jag vet att det är ob-tillägg när man jobbar natt men valde den siffran för att ligga lite lägre.
Nu är denna siffra kalkylerat i huvudet men skulle det visa sig vara 140kr så hade man blivit extra glad Tar man en alltför hög siffra och det sedan visa sig att det skulle bli mycket lägre så skulle man bli besviken, så därför valde jag just 120kr.

Så hade tänkt att jobba Mån-Fre + Söndag i veckan. 8 timmars pass 6 dagar i veckan.

8 timmar gånger 120kr timlön = 960 kr på en dag. Mån-Fre + Söndag är 6 dagar.
960 kr gånger 6 dagar är 5760 kr på 1 vecka. Gångra med 4 veckor som blir månadslön blir 23 040kr i månaden.

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort? Vad är skatten i denna situation? Hade ni stannat vid 20 080 kr eller kört på mer?

Mvh
Citera
2020-06-16, 15:01
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricTheRider
Hej

Eftersom det kommer bli mitt första jobb så kommer jag kunna tjäna 20 008 kr utan betala skatt första lönen enligt Skatteverket.

Så jag undrar, om jag skulle tjäna 25 000 kr till exempel, hur mycket skulle jag betala i skatt då? Skulle de bli vanlig 30-35% skatt av dem där 25 000 kronorna? Hade ej blivit värt om det nu är så.

Tänker att jag kanske kommer tjänar 120kr i timmen. Vet ej om det är rimlig timlön då jag vet att det är ob-tillägg när man jobbar natt men valde den siffran för att ligga lite lägre.
Nu är denna siffra kalkylerat i huvudet men skulle det visa sig vara 140kr så hade man blivit extra glad Tar man en alltför hög siffra och det sedan visa sig att det skulle bli mycket lägre så skulle man bli besviken, så därför valde jag just 120kr.

Så hade tänkt att jobba Mån-Fre + Söndag i veckan. 8 timmars pass 6 dagar i veckan.

960 kr gånger 6 dagar är 5760 kr på 1 vecka. Gångra med 4 veckor som blir månadslön blir 23 040kr i månaden.

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort? Vad är skatten i denna situation? Hade ni stannat vid 20 080 kr eller kört på mer?

Mvh

Du betalar skatt på den del av beloppet som överstiger det skattefria beloppet, inte på hela summan. Men du kommer inte att få pengarna i näven på första lönen utan skatten kommer att dras på hela beloppet och sen så hanteras det på deklarationen nästa år.
Citera
2020-06-16, 15:04
Medlem
Jobba så mycket du kan. Det är endast pengar som går över fribeloppet som du skattar på. Din arbetsgivare kommer dock troligtvis att skatta din lön som vanligt och du får därför tillbaka resterande på skatteåterbäringen.

Hur som helst så kommer du i slutändan få betala lika mycket skatt hur du än gör. Eller ja. Jobbar du inget över fribeloppet så kommer du inte få betala någon skatt. Men jobba och tjäna så mycket du kan. I slutändan skattar du för hur mycket du har jobbat under året.
Citera
2020-06-16, 15:07
Medlem
Citat:
Hej

Mvh

välkommen till arbetslivet!

de första (ca) 20`000skr behöver du inte skatta för, de 3000kr skattar du på (i ditt räkne exempel).

vill du inte vänta på saktteåterbäringen (den kommer i april-juni nästa år) så får du jämka de första 20`000kr (ev måste du krångla lite med arbetsgivaren, de brukar inte per automatik skippa skatten på de första 20k , men de kan säkert hjälpa till)

tänk dock på att det påverkar storleken på till tex bostadsbidrag (om du ska studera eller nått till hösten/våren)
Citera
2020-06-16, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Du betalar skatt på den del av beloppet som överstiger det skattefria beloppet, inte på hela summan. Men du kommer inte att få pengarna i näven på första lönen utan skatten kommer att dras på hela beloppet och sen så hanteras det på deklarationen nästa år.

What.. fan vad trist. När på året är deklaration? Om det är tidigt typ februari är det väl ok annars inte alls. Hur mycket drar dem som går till deklaration? Helt vanlig skatt 30-35%? Fan inte trodde jag detta pft
Citera
2020-06-16, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Jobba så mycket du kan. Det är endast pengar som går över fribeloppet som du skattar på. Din arbetsgivare kommer dock troligtvis att skatta din lön som vanligt och du får därför tillbaka resterande på skatteåterbäringen.

Hur som helst så kommer du i slutändan få betala lika mycket skatt hur du än gör. Eller ja. Jobbar du inget över fribeloppet så kommer du inte få betala någon skatt. Men jobba och tjäna så mycket du kan. I slutändan skattar du för hur mycket du har jobbat under året.

Ah ok förstår.. om det inte hade varit deklaration/skatteåterbäringen utan bara skatt på övre fribeloppet hade jag garanterat kört. Hm ok förstår. När får man deklaration? Är det början på nya året?
Citera
2020-06-16, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
välkommen till arbetslivet!

de första (ca) 20`000skr behöver du inte skatta för, de 3000kr skattar du på (i ditt räkne exempel).

vill du inte vänta på saktteåterbäringen (den kommer i april-juni nästa år) så får du jämka de första 20`000kr (ev måste du krångla lite med arbetsgivaren, de brukar inte per automatik skippa skatten på de första 20k , men de kan säkert hjälpa till)

tänk dock på att det påverkar storleken på till tex bostadsbidrag (om du ska studera eller nått till hösten/våren)

Tjenare tackar! ah ok förstår, wtf april/juni nästa år? Fy kommer inte att hända fan vad tråkigt förstår att det kan bli lite krångel kanske att få under 20 000kr men kommer göra det.. månaden efter får det bli skatt. Första månaden ska bli skattefritt för fan..
Citera
2020-06-16, 15:25
Medlem
Tack för svar alla ni! Det gick fort <3
Som sagt om det inte hade varit för den här skatteturen man får nästa år utan bara varit skatt på pengarna över 20 080kr så hade jag lätt fasiken gjort det. Vad fan.... aja..

Om man får 19 000kr tillexempel på jobbet utan skatt och sedan lyckas få fram 3000kr på ett annat jobb, då blir det väl vanlig skatt på dem där 3000kr eller hur och man får 2000kr till exempel av dem pengarna?

Det är väl en god idé istället för över 20 080 kr och skatta häften typ?!
Senast redigerad av PatricTheRider 2020-06-16 kl. 15:27.
Citera
2020-06-16, 15:33
Medlem
Citat:
Som sagt om det inte hade varit för den här skatteturen man får nästa år utan bara varit skatt på pengarna över 20 080kr så hade jag lätt fasiken gjort det. Vad fan.... aja..

Om man får 19 000kr tillexempel på jobbet utan skatt och sedan lyckas få fram 3000kr på ett annat jobb, då blir det väl vanlig skatt på dem där 3000kr eller hur och man får 2000kr till exempel av dem pengarna?

... vi säger att inkomstskatten är 30%

-du tjänar 20`000 månad 1 brutto, du får 14`000 i handen, och i aprill-juni nästa år så får du skatteåterbäring a 6000.

-du tjänar 23000 månad 1 brutto, du får 16100kr efter skatt och i aprill-juni nästa är då du skatteåterbäring 6000.

eller så jämkar du och pratar med din arbetsgivare innan lönen betalas ,
https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/inkomstavtjanst/privattjansteinkomsterfaq/narkanjagfajamkningavskatten.5.18e1b10334ebe8bc800 0117873.html
Citera
2020-06-16, 15:40
Medlem
Citat:

Dom kommer dra skatt så länge även om du tjänar under 20008 som du sen får tillbaka vid deklarationen..

Du verkar rätt verklighetsfrånvänd när det kommer till jobb dock. Som jag fattar det så har du ingen erfarenhet sen innan och då tror du att det bara är att välja hur och när du ska jobba? Bara natt, 6 dagar i veckan, tja lycka till eller vad säger man?
Citera
2020-06-16, 15:41
Medlem
Citat:
Tjenare tackar! ah ok förstår, wtf april/juni nästa år? Fy kommer inte att hända fan vad tråkigt förstår att det kan bli lite krångel kanske att få under 20 000kr men kommer göra det.. månaden efter får det bli skatt. Första månaden ska bli skattefritt för fan..

Företaget du jobbar för kommar med största sannolikhet dra skatt på dina första 20 000kr också. Du kan dock alltid prata med lönekontoret så att dom drar rätt skatt direkt. Lycka till. Och vad du än gör. försöke inte jobba mindre för att inte komma över 20 000 det förlorar du bara på.
Citera
2020-06-16, 15:42
Medlem
DR-Drunks avatar
Lycka till och satan vad du får slita - 120 kronor natt. Du ska ha 260 och uppåt när du sliter natt. Välkommen till skatteparadiset Sverige!

Ersättning under 1 000 kronor

Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Du behöver heller inte lämna någon kontrolluppgift.

Mottagaren ska själv deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in