2020-06-15, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vossibop
De är "färska" bara att äggen kommer i en hink och är färdigkläckta.
Något skumt är det, då äggen smakar absolut noll om man jämför med ett färskkläckt ägg.

Vad menar du med "ett färskkläckt ägg"? Att man har höns i köket?
Citera
2020-06-15, 09:24
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Kommer dom inte i färdiga rullar längre?
Citera
2020-06-15, 10:00
Moderator
Gordon Blixts avatar
Restauranger, barer och nattklubbar -> Matlagning och metoder

/Mod
Citera
2020-06-15, 12:31
Medlem
JosinaSousas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Kommer dom inte i färdiga rullar längre?

Detta forvanar mig ej, utveckla garna.
Citera
2020-06-15, 13:31
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosinaSousa
Detta forvanar mig ej, utveckla garna.

Inom industrin separeras gulan och vitan. Sedan kan man sälja båda separat, eller också gör man långa "äggkorvar" i centrifug (eller med rör) där ett "skal" av äggvita fylls med äggula och kokas färdigt. På så vis kan man skiva "äggkorven" och få skivade ägg som ser ut som riktiga skivade ägg, med en förutsägbar form, garanterat inga skalbitar, och minimalt med ändbitar av bara vita som ingen vill ha. Namn jag sett är "ägg i rulle", "ägglimpa" eller "långägg".

Men detta gäller kokta ägg, inte mcmuffins. Där använder man troligtvis främst dunkar med de separata produkterna, men har man för låg omsättning är det möjligt att man använder riktiga ägg.

I många produkter som innehåller ägg används för övrigt äggpulver i stället för färska ägg, eftersom det är lätt att förvara, lätt att dosera, inte kladdigt, och garanterat hygieniskt (inget överlever äggpulverprocessen).
Citera
2020-06-15, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Jag har jobbat på donken. För att göra mxmuffin ägg så kläcker man sex eller åtta ägg i små skålar som sitter ihop med ett handtag, man har två st. Sedan smörar du grillen och formen, den har runda metallformar. Du vispad ägget lite lätt vid äggulan, du häller över äggen i formerna, lägger på ett lock och fyller en kopp ovanför locket med vatten som då sakta rinner ner och ångar äggen.

Film på det hela:

https://www.youtube.com/watch?v=FGB4eDT6TrE

Sen kanske det känns lite konstigt då man sällan får ett nystekt ägg utan ett som legat på värmning i någon timme.
Citera
2020-06-15, 13:58
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Det har dom flesta restauranger över lag, speciellt om dom gör äggröra på frukostbuffé, där är det dunkägg som gäller.. det hade ju blivit ett jävla knäckande till flera hundra portioner )
många men inte alla.
inte i de finkök jag jobbat i.
där knäckte vi självklart våra egna ägg.
Citera
2020-06-15, 14:01
Medlem
ministryofdrugss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vossibop
De är "färska" bara att äggen kommer i en hink och är färdigkläckta.
Något skumt är det, då äggen smakar absolut noll om man jämför med ett färskkläckt ägg.

Ägg på dunk är tekniskt sett inte färska då de pastöriserats.
Citera
2020-06-15, 14:18
Medlem
Kanske lite ot men hur pastöriserar man ett ägg som sedan blir flytande igen.. ägg börjar ju koagulera vid runt 60 grader?
Citera
2020-06-15, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Kanske lite ot men hur pastöriserar man ett ägg som sedan blir flytande igen.. ägg börjar ju koagulera vid runt 60 grader?

60 grader räcker för att pastörisera äggula.
Vitan pastöriseras runt 57 grader.
Citera
2020-06-15, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anderson.Cooper
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5ng%C3%A4gg

Citat:
Genom att göra på detta sätt kan man på ett bra sätt ta tillvara även de delar av ett normalt ägg som annars kan upplevas som mindre aptitliga.

Donken i ett äggskal.
Citera
2020-06-15, 15:19
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Film på det hela:

https://www.youtube.com/watch?v=FGB4eDT6TrE

Sen kanske det känns lite konstigt då man sällan får ett nystekt ägg utan ett som legat på värmning i någon timme.

Och vad skulle restaurangchefen med äggdunkarna till då? Som sagt så såg jag och alla andra som stod där på mornarna chefen komma i sin egna bil och släpa in dessa. Inget annat på menyn innehöll "färska" ägg på den tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in