Citat:
Nej sexuell sadism och masochism behöver INTE vara detsamma som att vara något av det i andra sammanhang. Det finns inget som egentligen heter sadomasochism, för antingen är man det ena eller det andra. Man växlar inte läggning någonsin. Kanske ställer man upp för sin partner men då är det pga den anledningen.
Sen kan man visst vara Josef Fritzl och hålla kvinnor fångna men det i sig behöver inte alls betyda att han var sadist, han kan lika gärna ha varit masochism, eller en helt vanlig man som gillade att knulla missionär men som hade lärt sig att bortse från normer och ev. samvete.
Hagamannen kan ha varit kvinnohatare, finns inget i det han gjorde som tyder på att han skulle vara "subjektiv sadist" och njutit sexuellt av att slå och plåga kvinnorna.
Så allt är en enda röra som få begriper. Psykologer och sexologer vet inget särskilt om sånt här, tro inte det.
Sen kan man visst vara Josef Fritzl och hålla kvinnor fångna men det i sig behöver inte alls betyda att han var sadist, han kan lika gärna ha varit masochism, eller en helt vanlig man som gillade att knulla missionär men som hade lärt sig att bortse från normer och ev. samvete.
Hagamannen kan ha varit kvinnohatare, finns inget i det han gjorde som tyder på att han skulle vara "subjektiv sadist" och njutit sexuellt av att slå och plåga kvinnorna.
Så allt är en enda röra som få begriper. Psykologer och sexologer vet inget särskilt om sånt här, tro inte det.
Men blanda inte ihop femdom med sexuell sadism i så fall.
Jag tror det finns en anledning till att det heter sadomasochism, just för att en masochist behöver sin sadist, och tvärtom. En sadist kan, men behöver inte, vara dominant, men som oftast är en dominant inte sadist. Annars tror jag vi hade haft många dysfunktionella relationer, både privat och på våra arbetsplatser.
Jag blev illamående av att se den unga kinesiskan slå och sparka på mannen, hur du kunde gå igång på det... tyder nog på mycket olika läggningar.