• 4
  • 5
2020-06-28, 09:23
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestbesafe
Det gick RAKT Åt pipan

Säkert för att jag blandade 50/50 ?

Det vart grötigt och nästan som Risgrynsgröt.
Det gick inte äta med kött.
Med en hallonsylt jag gjorde själv när det blivit kallt i kylen gick det bättre.
Men inte ok ändå.

Kommer inte försöka med Cocosmjölk i ris igen på länge.

Stort misstag.

Idiot som jag var körde jag en stor 5liters riskokare full även.
Jävlar, måste slänga nu allt.

INTE KUL

baht ? Jag har aldrig varit i thailand, vet inget om bath ?
Bästa Jaminris 20kg säck där ? finns det ? vad kostar dom ?
Här i sverige är det väldigt stor skillnad på priserna.

Jag köper i thaishop, äkta bästa enligt de
450kr 20kg säck, normalt tar dom 550kr
fick billigt för jag köpte 18 säckar 20kg st

2000 Baht är ca 600kr. Priset är otroligt varierande beroende på kvalitet. Du kan givetvis hitta skitbilligt ris också, eller mycket bra, men billigare än 2000. Eftersom du efterfrågade det BÄSTA så googlade jag på thailändska efter just det bästa, och då kom det priset upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Soldanella
Är jag fel ute som använder färska granskott som galangal? Bästa ersättning enligt mig

Hahaha, det är om inte annat väldigt uppfinningsrikt. Undrar om du inte har gjort en helt unik curry landning där 😁

Kan dock se likheter i smakerna, så det blir säkert gott. Men har du ingen asiataffär du kan gå till och bara köpa lite riktig galanga? Tänker framförallt på tex Tom Yum och Tom Kha, känns lite jobbigt med vassa barr som flyter runt i soppan?
Citera
2020-07-02, 13:58
Medlem
Bestbesafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
2000 Baht är ca 600kr. Priset är otroligt varierande beroende på kvalitet. Du kan givetvis hitta skitbilligt ris också, eller mycket bra, men billigare än 2000. Eftersom du efterfrågade det BÄSTA så googlade jag på thailändska efter just det bästa, och då kom det priset upp.

Hahaha, det är om inte annat väldigt uppfinningsrikt. Undrar om du inte har gjort en helt unik curry landning där 😁

Kan dock se likheter i smakerna, så det blir säkert gott. Men har du ingen asiataffär du kan gå till och bara köpa lite riktig galanga? Tänker framförallt på tex Tom Yum och Tom Kha, känns lite jobbigt med vassa barr som flyter runt i soppan?

OJ är det lika dyrt där ?

Det bästa absolut bästa Premium thai jasmin riset går i sverige på 550-650 kr för 20kg nu.
Dom billiga äckliga får på 400kr, men de går inte äta knappt.

Hur kan ni ha lika dyrt ris där som här fattar jag inte ?

HMMM problemet är att alla 20kg 10kg säckar är i princip helt slut här sedan par månader minst.
Av premium ris.

Corona19 gör väl att vi inte får nytt förran om 1-2 år kanske.
Det är brist på Premium Ris nu i Sverige.

Men jag blir inte lidande, köpte par hundra kilo som tur var i olika asia livs
Citera
2020-07-03, 20:13
Medlem
Granskott i thaigryta funkar fint, de måste vara nyutvuxna. Då är de alldeles mjuka och fasta. Jag tar ur dem efter en liten stund, smaken är annars alltförstark, barren lossnar inte då.. fan jag kanske har nåt unikt här, eller kanske inte då jag skrivit här.. räknar dagarna tills nån tv kock dyker upp med samma tanke...det blir kul, som socialt experiment.. nåja hur många går in på matämnen på flashback😳
Citera
2020-07-03, 22:16
Medlem
Bestbesafes avatar
Citat:
Granskott i thaigryta funkar fint, de måste vara nyutvuxna. Då är de alldeles mjuka och fasta. Jag tar ur dem efter en liten stund, smaken är annars alltförstark, barren lossnar inte då.. fan jag kanske har nåt unikt här, eller kanske inte då jag skrivit här.. räknar dagarna tills nån tv kock dyker upp med samma tanke...det blir kul, som socialt experiment.. nåja hur många går in på matämnen på flashback😳

Huijjah

Är det ens hälsosamt?

Prova koka dom i grönsaksbuljong en bra stund.
Sen kanske steka eller kasta i en gryta ?
Citera
2020-07-06, 05:57
Medlem
C vitaminer är det gott om och gran är inte giftigt, valet upp till alla, jag hade svårt att hitta galangal men det finns ofta ersättare, thaibasilika ersätts lätt av dragon exempelvis
Citera
2020-07-06, 21:41
Medlem
Bestbesafes avatar
Citat:
C vitaminer är det gott om och gran är inte giftigt, valet upp till alla, jag hade svårt att hitta galangal men det finns ofta ersättare, thaibasilika ersätts lätt av dragon exempelvis

vad är galangal?=
Citera
2020-07-11, 14:00
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestbesafe
vad är galangal?=

Det är en rot, närbesläktad med ingefära och gurkmeja, den smakar lite som ingefära men ändå inte... Svårt att beskriva. Jag tycker den är lite mer fruktig och inte lika skarp i smaken. Ingefära är mer "pepprig" och sticker på tungan, galangal är mer citrusaktig och lite mildare. Den är otroligt god i mat. Du kan säkert hitta den i din närmsta asiat-butik. Kolla Youtube för recept, rekommenderar att du testar att laga en Tom Kha Gai eller en Tom Yum. Satan vad gott det är!!!

EDIT: Glömde tillägga, i Thailändska grytor äter man inte allt. Citrongräset, galangal-bitarna och kaffir lime bladen ligger i soppan, men det är inte meningen att du ska äta dem. De ger smak under kokningen, men sen har de fyllt sin funktion.
Senast redigerad av Bombolenat 2020-07-11 kl. 14:05.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in