2020-06-13, 02:19
Medlem
WhaleMales avatar
Tja!
Vad skall man göra med gamla grafikkort, gamla datorer och annat.
Ett grafikkkort på 512 mb är ju t. ex totalt odugligt idag och ingen betalar en krona för det, men skall man slänga det. Finns det inte typ metaller i det som har något värde eller något företag som köper det?
Citera
2020-06-13, 02:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Tja!
Ett grafikkkort på 512 mb är ju t. ex totalt odugligt idag och ingen betalar en krona för det, men skall man slänga det. Finns det inte typ metaller i det som har något värde eller något företag som köper det?
Elektronikåtervinning, för lite metaller för att kunna sälja enstaka kort förövrigt finns det en begagnatmarknad för retrodatorer så även ett gammalt 512MB grafikkort kan vara intressant om det fungerar.
Citera
2020-06-13, 06:17
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Elektronikåtervinning, för lite metaller för att kunna sälja enstaka kort förövrigt finns det en begagnatmarknad för retrodatorer så även ett gammalt 512MB grafikkort kan vara intressant om det fungerar.

ja, det är nog bara att skicka på tippen faktiskt. Alternativt lägga ut skiten på ebay för den som orkar.. finns säkert retro-entusiaster där ute som vill ha. Frågan är om det är värt besväret.
Citera
2020-06-13, 09:13
Medlem
zixls avatar
Citat:
Tja!
Jag brukar ge bort det till personer jag känner som använder det i andra länder om de fungerar. Man kan göra mycket med gamla prylar i andra delar av världen där det finns ett mer begränsat utbud och ekonomi.
Citera
2020-06-13, 16:18
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Jag förstår. Men var i så fall. Finns det sidor/communities online?
Citera
2020-06-13, 16:19
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Jag brukar ge bort det till personer jag känner som använder det i andra länder om de fungerar. Man kan göra mycket med gamla prylar i andra delar av världen där det finns ett mer begränsat utbud och ekonomi.

Frågan är bara vem jag skall ge det till. Jag har inga sådana kompisar. Finns det någon org. som skickar dit det? Om jag måste betala dyr frakt så blir det ju väldigt mycket lättare att bara slänga det.
Citera
2020-06-13, 18:15
Medlem
TinFoilHats avatar
Finns folk som gillar retro-delar för datorer, ibland för nostalgin, ibland för att sätta ihop gamla burkar och se hur det var på stenåldern när man var tvungen att köra Win95, andra vill prova att överklocka antika prylar "bara för att".

Ett ställer du kan skänka bort dina saker på är ex Sweclockers, vem vet, utöver att någon står för frakten så kanske du tom kan få in några extra kronor som bonus.

Om folket på Sweclockers inte ens vill ha dina prylar så är dom antagligen bara halvgamla, då har du valet att skicka det på teknikskroten eller hysta ner allt i en låda och vänta 10-15 år så lär någon vilja ha det då för att bygga en tidsmaskin anno tidigt 2010-tal (eller vilken ålder dina prylar har).
Citera
2020-06-13, 18:19
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Finns folk som gillar retro-delar för datorer, ibland för nostalgin, ibland för att sätta ihop gamla burkar och se hur det var på stenåldern när man var tvungen att köra Win95, andra vill prova att överklocka antika prylar "bara för att".

Ett ställer du kan skänka bort dina saker på är ex Sweclockers, vem vet, utöver att någon står för frakten så kanske du tom kan få in några extra kronor som bonus.

Om folket på Sweclockers inte ens vill ha dina prylar så är dom antagligen bara halvgamla, då har du valet att skicka det på teknikskroten eller hysta ner allt i en låda och vänta 10-15 år så lär någon vilja ha det då för att bygga en tidsmaskin anno tidigt 2010-tal (eller vilken ålder dina prylar har).

Hmm, bra svar. Tack så mycket.
Citera
2020-06-14, 08:30
Medlem
zixls avatar
Citat:
Frågan är bara vem jag skall ge det till. Jag har inga sådana kompisar. Finns det någon org. som skickar dit det? Om jag måste betala dyr frakt så blir det ju väldigt mycket lättare att bara slänga det.
Jag har ju haft lite mer tur för de har hämtat upp sakerna och då talar jag om hundratals datorer och prylar, inte bara ett kort för det kan nog inte löna sig.
Citera
2020-06-14, 10:52
Medlem
Helgedenfetes avatar
På facebook finns det retrogrupper för gamla datordelar.
Det finns säkert någon som betalar en slant för ditt grafikkort där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in