• 2
  • 3
2020-06-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Abrupta förändringar av naturlagarna?.. Varifrån kom den tanken?

De naturkrafter som verkar idag har sannolikt fått sin utformning beroende på initialvillkoren i vårt universa vid BB.
Mest troligt kommer dessa naturkrafter att vara verkande tills dess att vårt universa "dör" i heat death.
Hur dessa krafter ser ut i andra universa eller en hypotetisk "fortsättning" på vårt eget lämnar jag däremot öppet.

Det är beroende på hur den antropiska principens utformning påverkar resonemanget man kan bedöma dess värde.
Om den kräver att universum är något annat än det vi observerar, då är principen att kasta i sjön.

Storleken på vårt universa vid BB är också en fråga OT som jag gärna lämnar öppen.

Precis exakt så. Just därför fann jag det lite olustigt att du hypotetiserade boltsmannhjärnorna.
Min referens till boltzmannhjärnor var menat som en sarkastisk sågning av mitt påpekande om att universum skulle vara cykliskt. Vi har inga bra modeller som förutsäger att naturlagarna skall förändras när universum går mot värmedöden, eftersom värmedöden är ett förmodat resultat av oförändrade naturlagar. Men vi är inte heller boltzmannhjärnor och då måste det vara något som är fel.
Citera
2020-06-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Då hänger jag inte riktigt med, alltså måste ju något betraktas för att kunna finnas?
Jordens kärna, har ingen sett, men vi har gjort våra mätningar som vi betraktat och därför vet vi att jorden har en kärna.

Men om ingen, kan betrakta och bekräfta att vi någonsin har funnits efter vår förintelse i intet, har vi då funnits?

Om du tänker på din egen "existens", som egentligen den enda du på riktigt kan förhålla dig till så räcker det väl med att du upplever att du existerar för att existera. Om någon annan betraktar dig blir då sekundärt. Vad gäller icke-levande ting haltar det resonemanget naturligtvis kraftigt eftersom det utgår från det mänskliga medvetande som grunden för att avgöra existens.
Citera
2020-06-18, 19:24
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Min referens till boltzmannhjärnor var menat som en sarkastisk sågning av mitt påpekande om att universum skulle vara cykliskt.
Aah, ursäkta mig. Kul skämt. Tyvärr flyger sarkasm mig lätt över huvudet här på Flashback.
Jag har sett otalet användare seriöst hypotetisera boltzmannhjärnorna tidigare..

Min poäng var att du begår flera logiska oegentligheter och avlutar med ett klassiskt felslut.
När du frågar: " Varför [...] (Big Bang) istället för ett lokalt minimum som det borde finnas många fler av?
Kanske [..] boltzmannhjärnor trots allt?"

Den första oegentligheten är att använda deontisk logik (användandet av 'borde') ifråga om naturens betingelse.
Naturen "borde" ingenting..
Sedan använder du detta felsteg som avstamp för ditt felslut, alltså dubbelfel.

Felslutet (statistik-fallasin) tycker jag själv exemplifieras bra av den pedagogiskt eminente prof. R. Faynman, som när han en morgon var sen till lärosalen skall ha sagt: Parafrasering; "Ni får ursäkta, men det hände mig något så fantastiskt otroligt på vägen hit, först mötte jag bilen med reg.nr EKY724 och direkt efter den bilen med reg.nr TAW885. Tänk va!"
Faynman använder här den statistiskt låga sannolikheten för just vår specifika verklighet som ursäkt för sitt misstag,
Medveten om att det specifika exemplet är tillräckligt dumt för att pedagogiskt tydliggöra felslutet.
Inte lika intressant som Boltzmanns tankeexperiment, men Faynmans lustighet är tydligare.
Citat:
Vi har inga bra modeller som förutsäger att naturlagarna skall förändras när universum går mot värmedöden, eftersom värmedöden är ett förmodat resultat av oförändrade naturlagar.
F.o.f: Ännu en halmgubbe, och ett ignorans-argument..

Det jag menar är att naturens krafter och konstanter i ett cykliskt universum möjligtvis inte återkommer identiskt varje cykel.

För det andra; Du har väl hört talas om Standardmodellen och BB-teorin. Kanske också Spontana symmetribrott ?
Citat:
Tidslinje

0 till 10-43 sekunder efter big bang Planckepoken. Under denna tid skall, om teorierna om supersymmetri är korrekta, de fyra krafterna elektromagnetism, svag kärnkraft, stark kärnkraft och gravitation ha varit lika starka och således enade i en enda fundamental kraft.
10-43 till 10-36 sekunder efter big bang Allt eftersom universum expanderade och kyldes ned separerades gravitation från de andra tre krafterna. Den enda elementarpartikeln som existerade under denna tid var higgsbosonen.
10-36 till 10-23 sekunder efter big bang Universums temperatur sjönk till 1028 Kelvin och den elektrosvaga växelverkan separerades från de starka krafterna. Detta gav upphov till en exponentiell expansion av universum kallad kosmisk inflation. Universum gick nu in i en fas där det expanderade homogent och isotropiskt. När denna inflation avstannade var partikelinteraktionen fortfarande energirik nog att skapa exotiska partiklar såsom W-, Z- och Higgsbosoner. Detta ledde till att Universum värmdes upp igen. Efter uppvärmningen skapades kvarkar, elektroner och neutrinos.
10-12 till 10-6 sekunder efter big bang Medan temperaturen fortfarande är för hög för att tillåta kvarkar att binda sig och bilda hadroner, har de fyra naturkrafterna nu antagit sin nuvarande form.
Citat:
Men vi är inte heller boltzmannhjärnor och då måste det vara något som är fel.
Ja, du har som sagt begått flertalet fallasier.

Dessutom känns det som att vi är ganska OT och åker..

Mitt första inlägg i tråden berörde ju egentligen bara den för TS relevanta frågan om eternalism.
Citera
2020-06-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Aah, ursäkta mig. Kul skämt. Tyvärr flyger sarkasm mig lätt över huvudet här på Flashback.
Jag har sett otalet användare seriöst hypotetisera boltzmannhjärnorna tidigare..

Min poäng var att du begår flera logiska oegentligheter och avlutar med ett klassiskt felslut.
När du frågar: " Varför [...] (Big Bang) istället för ett lokalt minimum som det borde finnas många fler av?
Kanske [..] boltzmannhjärnor trots allt?"

Den första oegentligheten är att använda deontisk logik (användandet av 'borde') ifråga om naturens betingelse.
Naturen "borde" ingenting..
Sedan använder du detta felsteg som avstamp för ditt felslut, alltså dubbelfel.

Felslutet (statistik-fallasin) tycker jag själv exemplifieras bra av den pedagogiskt eminente prof. R. Faynman, som när han en morgon var sen till lärosalen skall ha sagt: Parafrasering; "Ni får ursäkta, men det hände mig något så fantastiskt otroligt på vägen hit, först mötte jag bilen med reg.nr EKY724 och direkt efter den bilen med reg.nr TAW885. Tänk va!"
Faynman använder här den statistiskt låga sannolikheten för just vår specifika verklighet som ursäkt för sitt misstag,
Medveten om att det specifika exemplet är tillräckligt dumt för att pedagogiskt tydliggöra felslutet.
Inte lika intressant som Boltzmanns tankeexperiment, men Faynmans lustighet är tydligare.

F.o.f: Ännu en halmgubbe, och ett ignorans-argument..

Det jag menar är att naturens krafter och konstanter i ett cykliskt universum möjligtvis inte återkommer identiskt varje cykel.

För det andra; Du har väl hört talas om Standardmodellen och BB-teorin. Kanske också Spontana symmetribrott ?

Ja, du har som sagt begått flertalet fallasier.

Dessutom känns det som att vi är ganska OT och åker..

Mitt första inlägg i tråden berörde ju egentligen bara den för TS relevanta frågan om eternalism.
Nu får du varva ned lite. Jag använde ordet "borde" i bemärkelsen att modellerna talar för något, inte i någon metafysisk bemärkelse om du tolkade det så. Och de modeller vi har är ofullständiga. T.ex. beskriver Big Bang vad som hände efter en viss tidpunkt fram tills nu, men inte hur det startade eller vad som händer framöver. Men jag har inte heller någon lust att gå mer OT genom vidare diskussioner.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in