2020-06-12, 09:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Krister Peterssons agerande då han namnger den icke dömde Stig Engström som en trolig GM i fallet med mordet på Olof Palme har fått mycket kritik. Nu också av advokatsamfundets generalsekreterare Mia Edvall Insulander

https://www.svd.se/som-advokat-hoppar-man-till-i-stolen

Det tycks vara den gängse meningen att KP inte begått brottet förtal mot avliden. Det han gjort är ”bara” etiskt olämpligt.Själv säger han att det han gjort objektivt sett är förtal av avliden.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/palmeaklagaren-rent-objektivt-ar-det-fortal-av-avliden/

Själv säger jag att detta är förtal av avliden, ett klart brott mot Europakonventionen i form av oskuldspresumtionen, ett brott mot åklagarens objektivitetsplikt, samt förmodligen både etiskt fel i rollen som åklagare och utanför hans tilldelade roll som åklagare.

Jag tänkte vi här kunde diskutera hur den nuvarande juridiken och rättsväsendets regelverk ser ut kring detta.
Citera
2020-06-12, 10:14
Medlem
Jag hoppas att Engströms anhöriga väcker skadeståndstalan mot staten
Citera
2020-06-12, 10:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vad intressant att du startade tråden. Jag har efter avslöjandet funderat över om det finns lagar som skyddar en avliden från förtal. Om man offentligt kan säga eller skriva vad som helst om en avliden. Och då spelar det ingen roll om det är rätt eller fel det som sägs. Jag tycker bara det känns märkligt att en död person i en direktsänd presskonferens hängs ut av en åklagare utan teknisk bevisning. Hade man haft teknisk bevisning kunde jag hellre förstått agerandet.
Citera
2020-06-12, 10:23
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad intressant att du startade tråden. Jag har efter avslöjandet funderat över om det finns lagar som skyddar en avliden från förtal. Om man offentligt kan säga eller skriva vad som helst om en avliden. Och då spelar det ingen roll om det är rätt eller fel det som sägs. Jag tycker bara det känns märkligt att en död person i en direktsänd presskonferens hängs ut av en åklagare utan teknisk bevisning. Hade man haft teknisk bevisning kunde jag hellre förstått agerandet.
Framförallt ska en åklagare inte agera domstol. Det hela är mycket märkligt och mig veterligen saknar det motstycke i svensk rättshistoria.

Jag hoppas innerligt att detta får konsekvenser.
Citera
2020-06-12, 10:26
Medlem
NereMedOlas avatar
Mårten Schultz verkar säker på att det inte kommer bli något av det i alla fall. Det känns intuitivt orimligt, men jag har ingen koll på juridiken.

Edit: Jag hade varit betydligt mer förstående om han hade haft mer på fötterna. Hur tungt kan allmänintresset för hans killgissningar väga egentligen?
Senast redigerad av NereMedOla 2020-06-12 kl. 10:29.
Citera
2020-06-12, 10:28
Medlem
Citat:
Det är ju inte direkt vilket brott som helst han hängs ut för, utan mordet på en Statsminister
Citera
2020-06-12, 10:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Framförallt ska en åklagare inte agera domstol. Det hela är mycket märkligt och mig veterligen saknar det motstycke i svensk rättshistoria.

Jag hoppas innerligt att detta får konsekvenser.

Ja, precis. Inför en rättegång, när man presenterar ett åtal, brukar ju åklagare redovisa den här typen av fakta. Men då har ju den åtalade med hjälp av sin försvarsadvokat möjlighet att försvara sig vid rättegången.

Liknande presskonferenser har ju förekommit då gärningsmannen varit död, t ex skolattacken i Trollhättan då gärningsmannen sköts till döds av polisen och mordet i Ulricehamn i ett motionsspår då förövaren tog sitt efter att ha blivit topsad av polisen. Men vid båda tillfällena fanns teknisk bevisning och i ena fallet även vittnen.
Citera
2020-06-12, 10:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Det är ju inte direkt vilket brott som helst han hängs ut för, utan mordet på en Statsminister

Ja, absolut. Men det finns ingen teknisk bevisning. Bara indicier - inget DNA, inget mordvapen, inga vittnen som pekar ut just honom som mördaren.
Citera
2020-06-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ja, absolut. Men det finns ingen teknisk bevisning. Bara indicier - inget DNA, inget mordvapen, inga vittnen som pekar ut just honom som mördaren.
Känns märkligt att en uppenbar mytoman som Engström skulle gått ur tiden utan att berätta att han var skyldig
Citera
2020-06-12, 11:11
Medlem
DeepThroat007s avatar
(Nu f.d. domaren i HD) Göran Lambertz har banat väg för att statens jurister inte behöver bry sig om någon "oskuldspresumtion", "förtal", osv.

Bara att veva på så länge det går:

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-257/

F.Ö. är den där palmeåklagaren lika blind-galen som vad Lambertz är (o det är ju karriärsbefrämjande för åklagare).
Citera
2020-06-12, 11:13
Avstängd
Ingen mer än SC430 som inser att objektivitetsprincipen inte följts?
Citera
2020-06-12, 11:21
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Ingen mer än SC430 som inser att objektivitetsprincipen inte följts?

På vilket vis då menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in