Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-12, 07:51
  #1
Medlem
Så testade att köpa hem de nya rostbrödet brioche!
Mitt första experiment va toast, men passande inte, blev konstig konsistens och brödet är väldigt sött!
Har någon köpt hem o gjort något som är sådär galet gott?
Citera
2020-06-12, 08:15
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Jag har inte provat just det där brödet, men när man bakar briocher själv så är relationen mellan mjöl och socker mellan 10 till 1 (10% socker), eller till och med upp till 5 till 1 (20%), så sötman ska vara där. Brioche-hamburgerbröd har en lägre sockerhalt ned till 5% av mjölmängden.

Det är en ganska lättbakat bröd även om det tar tid. Har du en gång bakat briocher själv kommer du aldrig mer välja köpebröd.
Citera
2020-06-12, 08:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag har inte provat just det där brödet, men när man bakar briocher själv så är relationen mellan mjöl och socker mellan 10 till 1 (10% socker), eller till och med upp till 5 till 1 (20%), så sötman ska vara där. Brioche-hamburgerbröd har en lägre sockerhalt ned till 5% av mjölmängden.

Det är en ganska lättbakat bröd även om det tar tid. Har du en gång bakat briocher själv kommer du aldrig mer välja köpebröd.


Ja hamburgebrödet är svingott! Men de är va sjutton jag gör med rostbrödet 😅 kanske passar mer till en fattig riddare eller liknande pga sötman brödet har!

Brödbak är inte min starka sida men kanske skulle testa!
Citera
2020-06-12, 08:52
  #4
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3mmaa
Ja hamburgebrödet är svingott! Men de är va sjutton jag gör med rostbrödet 😅 kanske passar mer till en fattig riddare eller liknande pga sötman brödet har!

Brödbak är inte min starka sida men kanske skulle testa!
Inte dumt att göra fattiga riddare på brödet! Perfekt mellanmålsmat men även helgbrunchmat. Generösa mängder kanel och socker på, förstås!
Citera
2020-06-12, 09:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Inte dumt att göra fattiga riddare på brödet! Perfekt mellanmålsmat men även helgbrunchmat. Generösa mängder kanel och socker på, förstås!


Massa kanel o socker är givet 😌 !
Citera
2020-06-12, 10:30
  #6
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3mmaa
Så testade att köpa hem de nya rostbrödet brioche!
Mitt första experiment va toast, men passande inte, blev konstig konsistens och brödet är väldigt sött!
Har någon köpt hem o gjort något som är sådär galet gott?
Om det inte är äckelspäckat med socker så skulle det ju inte vara briochebröd. Det är bara att läsa innehållsförteckningen och näringsdeklarationen.
Själv köpte jag en ost i den manuella disken för kunden före nästan kysste golvet i lovprisning över dess excellens. Köpte ett par hekto utan kolla priset. Visade sig vara en övermogen mögelgegga med blåbärssylt i för 700 kr/kg. Inte min grej helt enkelt. St. Agur och fikonmarmelad köpt var för sig är typ π gånger godare och mer prisvärt.
Citera
2020-06-12, 12:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Om det inte är äckelspäckat med socker så skulle det ju inte vara briochebröd. Det är bara att läsa innehållsförteckningen och näringsdeklarationen.
Själv köpte jag en ost i den manuella disken för kunden före nästan kysste golvet i lovprisning över dess excellens. Köpte ett par hekto utan kolla priset. Visade sig vara en övermogen mögelgegga med blåbärssylt i för 700 kr/kg. Inte min grej helt enkelt. St. Agur och fikonmarmelad köpt var för sig är typ π gånger godare och mer prisvärt.

Brioche hamburgebrödr inte sådär sött som detta rostbröd va, o en helt annan konsistens därav jag blev så undrande av va sjutton ja gör me de 😅

Oj de va skapligt dyrt 😅 !
St. Agur, va e detta? Aldrig hört talas om! 👀
Citera
2020-06-12, 19:09
  #8
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3mmaa
Brioche hamburgebrödr inte sådär sött som detta rostbröd va, o en helt annan konsistens därav jag blev så undrande av va sjutton ja gör me de 😅

Oj de va skapligt dyrt 😅 !
St. Agur, va e detta? Aldrig hört talas om! 👀
St. Agur är en mögelost, finns i alla större mataffärer.
Du skall med g ta en extra titt på dina brioche bröd. Inte sällan 8-10g socker jämfört med 2-5 för vanligt bröd.
Citera
2020-07-16, 12:32
  #9
Medlem
Dan88s avatar
Köpte Garants Brioche Rostbröd för ett par veckor sen, smakar ungefär som en sockerkaka. Den är närmare en bakelse än ett matbröd.
Citera
2021-10-15, 12:19
  #10
Medlem
2n00b4Us avatar
Går inte att äta. Vet inte vad man ska göra med brödet. Jag undrade alltid varför det smakade så sött, visste inte att det innehöll socker.
Citera
2021-10-19, 03:23
  #11
Medlem
Bertil85s avatar
Det för att funka till när man gör nutello rolls. Det ska ge god smak till fattigariddare/french toast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback