• 3
  • 4
2020-06-12, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Finns det någon vetenskaplig definition för hur "tung" en drog är? Jag antar att du inte syftar på drogens massa eller molvärde. LD50 för alkohol lär ju inte vara lika stor som LD50 för heroin exempelvis.

Heroin är morfin. Som är naturligt.

Etanol är giftigare än Heroin. Alkohol orsakar Cancer och hur många andra sjukdomar som helst.

Men Heroin är såklart mycket farligare om du inte kan dosera.

Vi får skilja på giftigare och farligare.
Citera
2020-06-12, 01:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Heroin är morfin. Som är naturligt.

Etanol är giftigare än Heroin. Alkohol orsakar Cancer och hur många andra sjukdomar som helst.

Men Heroin är såklart mycket farligare om du inte kan dosera.

Vi får skilja på giftigare och farligare.
Det kan du ha rätt i förstås men att tro att cannabis eller en tyngre drog skulle verka som motgift till mitt alkoholbruk är ju aningen naivt...tar du både cannabis och alkohol är det ju värre än att enbart ta alkohol, eller hur?
Citera
2020-06-12, 01:20
Medlem
Citat:
Det kan du ha rätt i förstås men att tro att cannabis eller en tyngre drog skulle verka som motgift till mitt alkoholbruk är ju aningen naivt...tar du både cannabis och alkohol är det ju värre än att enbart ta alkohol, eller hur?

Självklart är det värre att ta både och!

Men bruka Cannabis är mycket mindre skadligt för dina organ än att bruka Alkohol. Alkoholen skadar dina organ mycket mera.

Så det är som du säger inget motgift såklart. Men på organen mindre skadligt.
Citera
2020-06-12, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Självklart är det värre att ta både och!

Men bruka Cannabis är mycket mindre skadligt för dina organ än att bruka Alkohol. Alkoholen skadar dina organ mycket mera.

Så det är som du säger inget motgift såklart. Men på organen mindre skadligt.
Det får mig som juriststudent inte att ändra uppfattning. Alkohol är en legal drog till skillnad från cannabis just nu. Det finns mycket annat som ger cancer så jag är nog villig att riskera min hälsa med alkohol ändå...jag har gjort betydligt värre saker än att dricka alkohol.
Citera
2020-06-12, 04:32
Medlem
Cykrils avatar
Citat:

Absolut, men jag har också erfarenhet med personer/person som slutat med alkohol pga cannabis och med hjälp av det tagit sig ur och blivit helt ren, dem sade att cannabis kändes som att vara nykter.
Citera
2020-06-12, 08:03
Medlem
NaZdravis avatar
Grejen med alkohol är som grejen med andra droger, dvs fly verkligheten/känslor.
Även om du bara tar en öl så utsöndras dopamin som ger välbehag, det är dessutom sällan folk bara dricker en öl.
"Jag dricker för att det är gott" jo må hända men du dricker också för att uppleva rus/välbehag i någon grad.
Skulle det bara finnas alkoholfria drycker så skulle inte t ex öl vara i närheten av lika populärt givetvis.
Citera
2020-06-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Grejen med alkohol är som grejen med andra droger, dvs fly verkligheten/känslor.
Även om du bara tar en öl så utsöndras dopamin som ger välbehag, det är dessutom sällan folk bara dricker en öl.
"Jag dricker för att det är gott" jo må hända men du dricker också för att uppleva rus/välbehag i någon grad.
Skulle det bara finnas alkoholfria drycker så skulle inte t ex öl vara i närheten av lika populärt givetvis.
Det är sant folk som säger dom dricker exempel sprit som vodka. För det är gott det är bullshit
Citera
2020-06-12, 16:04
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillyfisk
Det är sant folk som säger dom dricker exempel sprit som vodka. För det är gott det är bullshit
Lika sannolikt som att folk sätter sig på uteservering och dricker ett gäng alkoholfria öl för att det är gott.
Givet att de inte kör bil eller är gravida eller så.
Citera
2020-06-25, 22:27
Medlem
Alkohol är för dem som följer lagen. Sen kan man ju bruka både alkohol och olagliga droger men de som verkligen följer lagen måste ju också få ha nåt skoj.
Jag dricker sällan nuförtiden dels för att slippa bakfyllan och för att det inte ger mig nåt längre, man tappar bort nycklar, mobiler och allt är en enda cirkus.
Så jag håller med TS där, men som sagt alla sysslar inte med olagliga grejer och vill inte det heller.
Citera
2020-06-26, 23:27
Medlem
Man dricker alkohol för att bli av med bakfyllan.
Citera
2020-06-26, 23:38
Medlem
Finns flera orsaker, själv dricker jag alkohol av 2 orsaker.
1. Det är en smakbärare och många alkoholhaltiga drycker smakar bra.
2. Det ger ett rus och påverkar hjärnans aktivitet, personligen tycker jag det är ett sätt att slappna av och få hjärnan att glömma vardagens bestyr och ältande.
Bakfull har jag nog inte varit sen slutet av 90 talet och riktigt dåliga beslut som att sätta på faster(Dock ingift) etc. slutade man med på 80talet.
Men just nu sitter jag och njuter en pilsner och luktar på blommorna.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in