• 1
  • 2
2020-06-10, 23:15
Medlem
Min familj köpte en bostad för 25 år sen för ca 400000kr nu är den värd typ 6 miljoner. Det är fantastiskt mycket skatt på detta vid försäljning. Min familj lever dock inte bra i den bostaden så vi funderar på att sälja och flytta någonstans billigare. Så min fråga är om man säljer bostaden hur minimerar vi vinst skatten på bästa sätt? kan vi teoretiskt skatta ingenting genom att köpa två bostäder tex? Vinsten efter alla transaktioner i samma marknad borde väl vara noll då?
Citera
2020-06-10, 23:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColacX
Min familj köpte en bostad för 25 år sen för ca 400000kr nu är den värd typ 6 miljoner. Det är fantastiskt mycket skatt på detta vid försäljning. Min familj lever dock inte bra i den bostaden så vi funderar på att sälja och flytta någonstans billigare. Så min fråga är om man säljer bostaden hur minimerar vi vinst skatten på bästa sätt? kan vi teoretiskt skatta ingenting genom att köpa två bostäder tex? Vinsten efter alla transaktioner i samma marknad borde väl vara noll då?
Du kan sälja familjens aktier med förlust.

Eller så kan du begära uppskov.
Citera
2020-06-10, 23:34
Medlem
https://www.svenskfast.se/guider/vinstskatt-bostad/

Citera
2020-06-10, 23:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
https://www.svenskfast.se/guider/vinstskatt-bostad/

Uppskov är inte samma sak som att slippa...
Citera
2020-06-10, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Kanske det går in i personen att man inte kan slippa att skatta.
Citera
2020-06-11, 00:01
Medlem
Pungterings avatar
Är det en myndighet som fungerar i ett land så är det skatteverket... Det är bara att betala.

Men har ni gjort några renoveringar eller utbyggnader så går kostnaderna att dra av, om de gjorts nyligen.
Citera
2020-06-11, 00:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Näe, och med räntan nu är det knappast så fördelaktigt.
Citera
2020-06-11, 00:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Kanske det går in i personen att man inte kan slippa att skatta.
Du skattar årligen för uppskov. Men om den som ska skatta dör ganska snart efter att man begärt uppskov, så kanske det kan vara en lösning?

Någon som vet om skatten kan överföras?
Citera
2020-06-11, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du skattar årligen för uppskov. Men om den som ska skatta dör ganska snart efter att man begärt uppskov, så kanske det kan vara en lösning?

Någon som vet om skatten kan överföras?

Skatten överförs inte, däremot så blir det ändå utmätning på den avlidnes ekonomi/egendomar, tills pengarna är betalda.

Så med andra ord så tar skatteverket sina pengar innan barnen får resten av arvet.

Så ni/du undkommer aldrig skatten, hur du än vrider och vänder på det.
Senast redigerad av Noccofocus 2020-06-11 kl. 00:14.
Citera
2020-06-11, 00:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Skatten överförs inte, däremot så blir det ändå utmätning på den avlidnes ekonomi/egendomar, tills pengarna är betalda.
Såklart, det borde jag insett.

Då får hen dö snabbt, och helst med endast skulder.
Citera
2020-06-11, 04:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColacX

Har ingen renovering gjorts under de här åren?
Citera
2020-06-11, 05:04
Medlem
MrLevaLivets avatar
Här står allt du behöver veta, kolla om ni kan få till avdrag för renoveringar.

http://skatteverket.se/saljabostad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in