2020-06-10, 20:47
Medlem
Ultrasmisks avatar
Har lite svårt att hitta någon info på nätet om järnsulfids antibiotiska egenskaper, någon som är kunnig ?

Vilken förening av järnsulfid är det isåfall ?(finns 7 st) vilka mekanismer ligger bakom ? är det mer av en ytlig antibiotika(ej systemisk) ?

mvh
Citera
2020-06-13, 01:43
Medlem
distanss avatar
Järnsulfid är väl järnsulfid, dvs FeS? Och vem säger att det har antibiotiska egenskaper?
Citera
2020-06-13, 12:57
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Järnsulfid är väl järnsulfid, dvs FeS? Och vem säger att det har antibiotiska egenskaper?

Det är jag som frågar det, tänkte om någon visste.

Jag hittar ingen information om det på nätet, dock i gamla böcker.

https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_sulfide

Natural minerals

By increasing order of stability:

Iron(II) sulfide, FeS, the less stable amorphous form;
Greigite, a form of iron(II,III) sulfide (Fe3S4), analog to magnetite, Fe3O4;
Pyrrhotite, Fe1−xS (where x = 0 to 0.2), or Fe7S8;
Troilite, FeS, the endmember of pyrrhotite;
Mackinawite, Fe1+xS (where x = 0 to 0.1);
Marcasite, or iron(II) disulfide, FeS2 (orthorhombic);
Pyrite, or iron(II) disulfide, FeS2 (cubic), the more stable endmember, known as fool's gold.
Citera
2020-06-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultrasmisk
Det är jag som frågar det, tänkte om någon visste.

Jag hittar ingen information om det på nätet, dock i gamla böcker.

'Gamla böcker' är inte mycket till källhänvisning.

Järnsulfider är i regel inte lösliga i vatten, så att de skulle ha antibakteriell effekt eller antibiotisk funktion låter inte riktigt 'mainstream'.
Dock studeras järn-svavel-enzymer som potentiell antibiotika...
Citera
2020-06-16, 14:36
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
'Gamla böcker' är inte mycket till källhänvisning.

Järnsulfider är i regel inte lösliga i vatten, så att de skulle ha antibakteriell effekt eller antibiotisk funktion låter inte riktigt 'mainstream'.
Dock studeras järn-svavel-enzymer som potentiell antibiotika...

Men håll dig till vad som är "mainstream" då och sluta skriv skit om källhänvisningar när det är jag som frågar om ytterligare information.
Citera
2020-06-16, 15:02
Medlem
Citat:
Men håll dig till vad som är "mainstream" då och sluta skriv skit om källhänvisningar när det är jag som frågar om ytterligare information.

Ah, vill du inte ha någon seriös hjälp så tydliggör det i din trådstart.
De 2 som svarat dig i denna tråd har frågat dig samma sak, förvänta dig inte för mycket med den attityd du visar prov på nu...
Citera
2020-06-24, 11:22
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ah, vill du inte ha någon seriös hjälp så tydliggör det i din trådstart.
De 2 som svarat dig i denna tråd har frågat dig samma sak, förvänta dig inte för mycket med den attityd du visar prov på nu...

Men du förstår väl själv hur ologiskt det är att begära källhänvisning till någons fråga?
Citera
2020-06-24, 11:52
Medlem
Citat:
Men du förstår väl själv hur ologiskt det är att begära källhänvisning till någons fråga?

Om du inte förstår logiken bakom frågan så är det faktiskt ditt problem.
Du påstår att du hittat källor som säger att järnsulfid har antibiotiska egenskaper, med tanke på vilka fysiska egenskaper järnsulfider har så är det mer intressant att få reda på vilka typer av källor som påstår detta och på så sätt leda dig till en vettig slutsats kring påståendets trovärdighet eller betydelse om det ens är lönt att söka vidare information om saken.

Dock verkar det som om du inte är motaglig för denna typ av information och verkar allmänt otrevlig.

Är du storkonsument av jonosil också?
Citera
2020-06-24, 12:05
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Om du inte förstår logiken bakom frågan så är det faktiskt ditt problem.
Du påstår att du hittat källor som säger att järnsulfid har antibiotiska egenskaper, med tanke på vilka fysiska egenskaper järnsulfider har så är det mer intressant att få reda på vilka typer av källor som påstår detta och på så sätt leda dig till en vettig slutsats kring påståendets trovärdighet eller betydelse om det ens är lönt att söka vidare information om saken.

Dock verkar det som om du inte är motaglig för denna typ av information och verkar allmänt otrevlig.

Är du storkonsument av jonosil också?

Fast det är ju uppenbart att jag inte efterfrågar någon som kan söka åt mig.
Jag efterfrågar någon som vet mer detaljerat om mekanismerna bakom järnsulfids aktivitet och vilka former av järnsulfid som detta gäller.

Tråden är ingen Ja/Nej fråga till om att järnsulfid har antibiotiska egenskaper. Ej heller mitt sätt att söka uppmärksamhet.

Det är konkreta frågor jag ställer och jag har inget intresse av att ha en diskussion.
Antingen så har någon kemist, biokemist eller farmacist kunskaperna om detta ämne, och skriver då vänligen i denna tråd, eller annars så har de det inte och kan då återkomma när de har det.
Citera
2020-06-24, 12:11
Medlem
Citat:
Fast det är ju uppenbart att jag inte efterfrågar någon som kan söka åt mig.
Jag efterfrågar någon som vet mer detaljerat om mekanismerna bakom järnsulfids aktivitet och vilka former av järnsulfid som detta gäller.

Tråden är ingen Ja/Nej fråga till om att järnsulfid har antibiotiska egenskaper. Ej heller mitt sätt att söka uppmärksamhet.

Det är konkreta frågor jag ställer och jag har inget intresse av att ha en diskussion.
Antingen så har någon kemist, biokemist eller farmacist kunskaperna om detta ämne, och skriver då vänligen i denna tråd, eller annars så har de det inte och kan då återkomma när de har det.

DU har fått svar på din "konkreta fråga", förstod du inte svaret så är det ditt problem...
Citera
2020-06-24, 12:20
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
DU har fått svar på din "konkreta fråga", förstod du inte svaret så är det ditt problem...

Nix.
"Vilken förening av järnsulfid är det isåfall ?(finns 7 st) vilka mekanismer ligger bakom ? är det mer av en ytlig antibiotika(ej systemisk)?

Här är mina konkreta frågor, och jag har inte fått svar på en enda.

Förstår du inte vad föreningar och mekanismer är inom kemi/farmakologi så är det här fel tråd för dig.
Citera
2020-06-24, 12:56
Medlem
Citat:
Nix.
"Vilken förening av järnsulfid är det isåfall ?(finns 7 st) vilka mekanismer ligger bakom ? är det mer av en ytlig antibiotika(ej systemisk)?

Här är mina konkreta frågor, och jag har inte fått svar på en enda.

Förstår du inte vad föreningar och mekanismer är inom kemi/farmakologi så är det här fel tråd för dig.

Låt mig upprepa, studier pågår kring enzymer/proteiner med järn-svavel-föreningar och potentiella antibiotiska egenskaper för dessa ämnen. Typ NADH-dehydrogenas eller andra ETC-enzymer.

Järnsulfider är i det närmaste inerta, dock har sällsynt form av nanoplattor av pyrrhotite (icke stökiometriskt FeS eller variant på troilit) visat sig vara svagt cytotoxists. De studier jag läst verkar dock inte helt statistiskt korrekta, osäkerheterna är för stora för att dra de slutsatser man gör eller så är koncentrationerna skyhöga innan man ser en statistiskt säkerställd effekt (typ >>0,5 mg/ml) och beror säkerligen på allmän toxicitet hos nanopartiklarna och inte specifik anticeptisk egenskap.

Mekanismen är inte känd, så att det har med mineralet att göra eller dess form går inte att avgöra. Man skyller på ökad oxidativ stress, vilket är vanligt när man inte har en aning om vad som faktiskt pågår.

Detta är "ny" "forskning" utförd de senaste åren därav frågan kring vad "gamla böcker" faktiskt betyder...
Området verkar fullt med pseudovetenskapare och kvackare så man bör läsa allt man hittar med en rejäl skopa salt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in