Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-24, 13:41
  #13
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Låt mig upprepa, studier pågår kring enzymer/proteiner med järn-svavel-föreningar och potentiella antibiotiska egenskaper för dessa ämnen. Typ NADH-dehydrogenas eller andra ETC-enzymer.

Järnsulfider är i det närmaste inerta, dock har sällsynt form av nanoplattor av pyrrhotite (icke stökiometriskt FeS eller variant på troilit) visat sig vara svagt cytotoxists. De studier jag läst verkar dock inte helt statistiskt korrekta, osäkerheterna är för stora för att dra de slutsatser man gör eller så är koncentrationerna skyhöga innan man ser en statistiskt säkerställd effekt (typ >>0,5 mg/ml) och beror säkerligen på allmän toxicitet hos nanopartiklarna och inte specifik anticeptisk egenskap.

Mekanismen är inte känd, så att det har med mineralet att göra eller dess form går inte att avgöra. Man skyller på ökad oxidativ stress, vilket är vanligt när man inte har en aning om vad som faktiskt pågår.

Detta är "ny" "forskning" utförd de senaste åren därav frågan kring vad "gamla böcker" faktiskt betyder...
Området verkar fullt med pseudovetenskapare och kvackare så man bör läsa allt man hittar med en rejäl skopa salt.

Ja men se där! du sitter ju på tillräckligt med kunskaper för att diskutera istället för att argumentera. Varför denna blygsamhet och försvarsställning? nåja låt oss glömma det..

Så som jag uppfattar det är den antibakteriella verkan en kombination av kemiska tillstånd som måste uppfyllas, och alltså inte Järnsulfid som ensam aktör. Men järnsulfid är den avgörande faktorn för bakteriens död?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3126108/

"Natural clays have been used in ancient and modern medicine, but the mechanism(s) that make certain clays lethal against bacterial pathogens has not been identified. We have compared the depositional environments, mineralogies, and chemistries of clays that exhibit antibacterial effects on a broad spectrum of human pathogens including antibiotic resistant strain"
- Vill bara understryka att det är gammal(ancient) och modern kunskap. Alltså kunskap/"forskning" är alltså inte invalid om den är gammal och saknar moderna källor. Vi kan inte ta den nuvarande kunskapen och allt som står i våra skolböcker för givet. Vi är inte de första intelligenta människorna på jorden, och alla kunniga före oss var heller inte barbarer eller kvacksalvare.

". Phosphorus uptake by the cells supports a regulatory role of polyphosphate or phospholipids in controlling Fe2+. Fenton reaction products can degrade critical cell components, but we deduce that extracellular processes do not cause cell death. Rather, Fe2+ overwhelms outer membrane regulatory proteins and is oxidized when it enters the cell, precipitating Fe3+ and producing lethal hydroxyl radicals."

Ok det var inte hela forskningsrapporten från Pubmed.

Men om jag har uppfattat det rätt(?) och förenklat: (1) Järnsulfid har inte ensamt antibiotiska egenskaper (2) En låg pH gör att Fe2+ kan oxideras (3) Fe2+ går in i bakteriecellen och precipiterar Fe3+ vilket gör att fria radikaler bildas, vilket skadar cellen.
(4) Järnsulfid har inga antibakteriella egenskaper när pH närmar sig neutral
(5) Övriga mineraler har en viss effekt men ej en statistiskt påvisad effekt
(6) Effekten är 100% intracellulär, ej extracellulär.
(7) Har Aluminium också en ledande roll?
Citera
2020-06-24, 15:11
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultrasmisk

Så som jag uppfattar det är den antibakteriella verkan en kombination av kemiska tillstånd som måste uppfyllas, och alltså inte Järnsulfid som ensam aktör. Men järnsulfid är den avgörande faktorn för bakteriens död?
Nej, jag köper inte den förklaringsmodellen. Man skriver bland annat att pyrit är känt som bakteriedödande, utan källhänvisning och det håller inte jag med om. Det finns specier i mineralet som enklare förklarar dess antibakteriella egenskaper. Samma effekt har setts i andra matriser utan järnsulfid.


Citat:
Ursprungligen postat av Ultrasmisk
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3126108/

"Natural clays have been used in ancient and modern medicine, but the mechanism(s) that make certain clays lethal against bacterial pathogens has not been identified. We have compared the depositional environments, mineralogies, and chemistries of clays that exhibit antibacterial effects on a broad spectrum of human pathogens including antibiotic resistant strain"
- Vill bara understryka att det är gammal(ancient) och modern kunskap. Alltså kunskap/"forskning" är alltså inte invalid om den är gammal och saknar moderna källor. Vi kan inte ta den nuvarande kunskapen och allt som står i våra skolböcker för givet. Vi är inte de första intelligenta människorna på jorden, och alla kunniga före oss var heller inte barbarer eller kvacksalvare.

". Phosphorus uptake by the cells supports a regulatory role of polyphosphate or phospholipids in controlling Fe2+. Fenton reaction products can degrade critical cell components, but we deduce that extracellular processes do not cause cell death. Rather, Fe2+ overwhelms outer membrane regulatory proteins and is oxidized when it enters the cell, precipitating Fe3+ and producing lethal hydroxyl radicals."

Ok det var inte hela forskningsrapporten från Pubmed.

Men om jag har uppfattat det rätt(?) och förenklat: (1) Järnsulfid har inte ensamt antibiotiska egenskaper (2) En låg pH gör att Fe2+ kan oxideras (3) Fe2+ går in i bakteriecellen och precipiterar Fe3+ vilket gör att fria radikaler bildas, vilket skadar cellen.
(4) Järnsulfid har inga antibakteriella egenskaper när pH närmar sig neutral
(5) Övriga mineraler har en viss effekt men ej en statistiskt påvisad effekt
(6) Effekten är 100% intracellulär, ej extracellulär.
(7) Har Aluminium också en ledande roll?

Ok, nu snackar vi leror helt enkelt. Intressant att det finns antibakteriella egenskaper hos vissa leror, det tycker jag är jävligt intressant ur en rent professionell synvinkel för övrigt.

Leror och lakvätska från leror är jävligt komplicerat. Du har ett fantastiskt fint jonbyte och andra ytaktiva egenskaper samt buffertegenskaper hos leror som gör sådana här analyser blir fruktanvärt komplicerade. Jag köper inte alls de data som presenteras i artikeln du länkade till, eller ja, datan är nog korrekt men har inget med de slutsatser de drar ifrån dem att göra.
Att anticeptiska leror har mycket järn och fosfater kan vara en ledtråd, särskilt när man påstår att vid lågt pH blir den antiseptiska egenskapen mer tydlig. Att man har höga halter Fe/fosfater inom celler i en miljö med höga koncentrationer av samma specie utanför bör inte förvåna någon, det stärker bara min misstanke om att järn och till viss del fosfat inte har med saken att göra, särskilt när man säger att andra anticeptiska leror inte innehåller järn.

Svavel- och fosforsyrlighet är dock bakteriedödande ämnen, både under aerobiska som anaerobiska förhållanden. Lakvattnet går snabbt ifrån att vara oxiderande till reducerande när det lämnar leran, dessutom.

Återigen börjar man prata om radikalproduktion och oxidativ stress som bakomliggande mekanism, det saknas termodynamisk drivkraft för detta. Järn+2 kan givetvis oxideras till Fe+3, men det sker inte spontant utan kräver ett reduktionsmedel av något slag. ATP kanske men då blir inte resultatet en hydroxid-radikal samt det krävs katalys (proteinburen katalys?), dessutom verkar ATP-Fe komplex bara vara stabila vid neutrala eller alkaliska pH...

Var aluminium kommer in i detta begriper jag inte, metallen är den mest förekommande metallen i jordskorpan och den hittas praktiskt taget överallt. Att cell-livet inte skulle vara anpassat till aluminium i dess olika former saknas det någon vettig förklaringsmodell för.
Dock skulle koppar kunna förklara det hela, koncentrationen är signifikant högre för den bakteriadödande leran jämfört med kontroll och "NAB"-lera...

Men jag skulle säga att svavelsyrlighet / fosforsyrlighet är nog en mer trolig förklaringsmodell.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback