Citat:
Ursprungligen postat av
BeardzBearded
Hej! Vill in på högskolan VT 2021 här i staden. Programmet har behörighetskravet matematik 2. I övrigt så har programmet lediga platser varje år, inte svårt att komma in med andra ord. Måste bara fixa matematik 2.
Jag har grundläggande behörighet och engelska b.
Hur ska jag lyckas komma in?
Jag arbetar heltid och har därför inte tid att gå på lektioner enligt schema på komvux. Då kvarstår närdistans eller prövning.
Problemet här är att jag måste hinna med kursen innan sista kompletteringsdag. Som brukar vara någon gång i December inför VT? Hinner man med matematik 2 på närdistans innan December om närdistansen börjar i Augusti?
Prövning går fortare men kostar 500 kronor och om jag ska vara helt ärlig så kommer jag nog inte klara prövningen eftersom jag inte läst kursen. Läste Matematik A på gymnasiet för drygt 10 år sedan.
Jag behöver bara ha betyget E för att komma in.
Finns det något annat sätt att komma runt matematik 2 om jag inte skulle hinna med matematik 2. Kan reell kompetens hjälpa i detta fall? Är inget mattesnille direkt. Men klarade matematik A relativt enkelt.
Vad hade ni gjort i min sits?
Ber om ursäkt för rörigt inlägg. Är trött och skriver från mobilen.
Kan ju tillägga att matematik 2b eller 2c, vilket jag antar är nån utav matematik-2-kurserna du måste pröva/läsa är större och förmodligen svårare än gamla B.
När skolverket gjorde om matematik-kurserna så var det inte bara att dem bytte namn på kurserna utan flyttade runt moment väldigt, väldigt mycket.
Därför skulle jag säga att låna en bok för matematik 1b eller 1c från ett bibliotek, skumma igenom den, är det något du inte känner igen eller förstår så lär dig det innan du börjar med matematik 2b/2c
Jag tror dem har tagit bort den filen som sa exakt vad dem flyttat runt, hittar den inte iaf längre.