• 1
  • 2
2020-06-10, 15:04
Medlem
BeardzBeardeds avatar
Hej! Vill in på högskolan VT 2021 här i staden. Programmet har behörighetskravet matematik 2. I övrigt så har programmet lediga platser varje år, inte svårt att komma in med andra ord. Måste bara fixa matematik 2.

Jag har grundläggande behörighet och engelska b.
Hur ska jag lyckas komma in?
Jag arbetar heltid och har därför inte tid att gå på lektioner enligt schema på komvux. Då kvarstår närdistans eller prövning.

Problemet här är att jag måste hinna med kursen innan sista kompletteringsdag. Som brukar vara någon gång i December inför VT? Hinner man med matematik 2 på närdistans innan December om närdistansen börjar i Augusti?
Prövning går fortare men kostar 500 kronor och om jag ska vara helt ärlig så kommer jag nog inte klara prövningen eftersom jag inte läst kursen. Läste Matematik A på gymnasiet för drygt 10 år sedan.
Jag behöver bara ha betyget E för att komma in.

Finns det något annat sätt att komma runt matematik 2 om jag inte skulle hinna med matematik 2. Kan reell kompetens hjälpa i detta fall? Är inget mattesnille direkt. Men klarade matematik A relativt enkelt.

Vad hade ni gjort i min sits?
Ber om ursäkt för rörigt inlägg. Är trött och skriver från mobilen.
Citera
2020-06-10, 15:08
Medlem
Ja det borde du hinna. Köp boken begagnad och plugga hemma. Boka prövning när du börjar bli klar.
Citera
2020-06-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeardzBearded
Hej! Vill in på högskolan VT 2021 här i staden. Programmet har behörighetskravet matematik 2. I övrigt så har programmet lediga platser varje år, inte svårt att komma in med andra ord. Måste bara fixa matematik 2.

Jag arbetar heltid och har därför inte tid att gå på lektioner enligt schema på komvux. Då kvarstår närdistans eller prövning.

Problemet här är att jag måste hinna med kursen innan sista kompletteringsdag. Som brukar vara någon gång i December inför VT? Hinner man med matematik 2 på närdistans innan December om närdistansen börjar i Augusti?
Prövning går fortare men kostar 500 kronor och om jag ska vara helt ärlig så kommer jag nog inte klara prövningen eftersom jag inte läst kursen. Läste Matematik A på gymnasiet för drygt 10 år sedan.

Finns det något annat sätt att komma runt matematik 2 om jag inte skulle hinna med matematik 2. Kan reell kompetens hjälpa i detta fall? Är inget mattesnille direkt. Men klarade matematik A relativt enkelt.

Du kommer hinna, om du pluggar några timmar om dagen så är du klar redan i mitten av juli. Jag personligen saknade matematik C (idag 3b/3c) för några år sedan. För mig tog det fem veckor, då studerade jag runt 3 timmar per dag med lediga helger.
Citera
2020-06-10, 15:54
Medlem
BeardzBeardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Du kommer hinna, om du pluggar några timmar om dagen så är du klar redan i mitten av juli. Jag personligen saknade matematik C (idag 3b/3c) för några år sedan. För mig tog det fem veckor, då studerade jag runt 3 timmar per dag med lediga helger.
Tack för svar.

Taktiken är alltså att jag räknar mig igenom matteboken och sen gör jag prövningen?
Senast redigerad av BeardzBearded 2020-06-10 kl. 16:10.
Citera
2020-06-10, 16:18
Medlem
Citat:

Kan ju tillägga att matematik 2b eller 2c, vilket jag antar är nån utav matematik-2-kurserna du måste pröva/läsa är större och förmodligen svårare än gamla B.
När skolverket gjorde om matematik-kurserna så var det inte bara att dem bytte namn på kurserna utan flyttade runt moment väldigt, väldigt mycket.
Därför skulle jag säga att låna en bok för matematik 1b eller 1c från ett bibliotek, skumma igenom den, är det något du inte känner igen eller förstår så lär dig det innan du börjar med matematik 2b/2c

Jag tror dem har tagit bort den filen som sa exakt vad dem flyttat runt, hittar den inte iaf längre.
Citera
2020-06-10, 16:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Kan reell kompetens hjälpa i detta fall?

Nej.
Citera
2020-06-10, 17:24
Medlem
BeardzBeardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej.
Varför inte? Det finns ju undantag och reell kompetens för särskild behörighet!
Citera
2020-06-10, 17:27
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Varför inte? Det finns ju undantag och reell kompetens för särskild behörighet!

https://www.studera.nu/att-valja-utb...-och-undantag/

Det blir lite svårt att kunna bevisa dylik.
Citera
2020-06-10, 17:33
Medlem
BeardzBeardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
https://www.studera.nu/att-valja-utb...-och-undantag/

Det blir lite svårt att kunna bevisa dylik.
Men det finns folk som har lyckats med det. Vad krävs för att lyckas med det då?
Det finns vissa som får dispens från vissa kurser som saknas.
Citera
2020-06-10, 17:38
Medlem
Citat:
Men det finns folk som har lyckats med det. Vad krävs för att lyckas med det då?
Det finns vissa som får dispens från vissa kurser som saknas.
Nej, det finns inte folk som undkommit krav för ex. Ma2 tack vare reell kompetens. Att man kan få dispens handlar inte om reell kompetens.
Citera
2020-06-10, 17:42
Medlem
BeardzBeardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Nej, det finns inte folk som undkommit krav för ex. Ma2 tack vare reell kompetens. Att man kan få dispens handlar inte om reell kompetens.
Men vad är det för skillnad då? Varför får vissa dispans från tex ma2?
Citera
2020-06-10, 17:56
Medlem
Citat:
Men klarade matematik A relativt enkelt.
Lovar att om du läger 1 h effektivt per vardag så är du klar efter kanske 8-12 veckor. Inga problem, du hinner lätt.
Senast redigerad av DoktorM 2020-06-10 kl. 18:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in