Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2020-06-11, 16:22
  #73
Medlem
Enydrions avatar
Tänk på att om du säljer huset, och det blir pengar över, så får du leva upp dom först, innan du får nåt från socialen, och sättet du sprätt på dem snabbt, så tittar de på hur lång tid pengarna borde ha räckt... Kan vara nån tidsbegränsning här, hur långt de går tillbaka i tiden....

Drar ett forntida exempel här...

Ett par fick slut på pengar och gick till socialen, de sa att de fick sälja sin bil... De sålde bilen och betalade tillbaka lånet (lånet kan ha varit från släkten, de var vietnameser) de gick tillbaka till socialen. Soc kollade vad de fått för bilen, och hur länge de pengarna borde ha räckt, och under den tiden fick de inget socialbidrag... Anledningen är att socialen inte betalar ut pengar till skulder.

Hur man översätter detta till ett hus vet jag ej, men underlättar nog om man har skulderna hos en bank, mot inteckningar...
Citera
2020-06-11, 17:38
  #74
Medlem
Inte läst hela tråden så möjligen har någon gett dig dom svaren du behöver.
Får i jobbet ofta hjälpa till vid situationer som dessa så kan försöka dela med mig av det jag kan, men jag vill förtydliga att kommunen skiter i om du heter Mohammed eller Adam när det kommer till försörjningsstöd och boende (Efter de åren man räknas som flykting).

1. Glöm försörjningsstöd (Soc bidrag), kommunen kommer bara se att du har något av värde och säga till dig att använda dig av det innan något annat.
Även om du säljer bostaden kommer du få bekosta det tillfälliga boendet själv (hotell lägenhet) tills dina medel är slut. Kommunens sätt att se på det är att försörjningsstöd endast ska användas i sista fall (Nej dom tänker aldrig på lång sikt med vad som koster mest i längden).
Detta gäller alla.

2. Nu till lösningar. Jag har svårt att se att du inte har rätt till bostadstillägg hos försäkringskassan (Detta är annat än bostadsbidrag). Detta är till för folk med så låg sjukersättning att de inte klarar av existens minimum + bostads kostnad.
Du ska också skriva ett inneboende kontrakt med din mor och hon kan söka samma bidrag ifall hennes ersättning är låg (5000 är ca vad kommunen betalar för ett rum, vet inte vad försäkringskassan säger, möjligen högre).

3. Om du har svårt att klara av dessa göromål pga din sjukdoms bild så har du rätt att söka boendestödjare hos social psykiatrin i kommunen, prata med dom om du känner att du behöver hjälp i detta.
Citera
2020-06-11, 18:37
  #75
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Bli inneboende hos någon. Hyr ett rum.

Har du nåt intresse, typ fota, fota och sälj bilder på nätet.

Av myndigheterna får man ingen hjälp som svensk.
Citera
2020-06-11, 19:55
  #76
Medlem
Bucketshops avatar
Svinmycket OT raderat, håll er till ämnet eller skriv inte alls. Finns ingen poäng med att sabba tråden.

/mod
Citera
2020-06-11, 21:09
  #77
Medlem
Enligt fkassans hemsida har man ju rätt till 64,7% av sin tidigare lön i sjukersättning. Hur kommer det sig att du bara har 3 lakan efter skatt? Ser ju inte ens ut att vara möjligt, ens om man inte har arbetat tidigare - Om du är mellan 30-35 så borde din bruttoinkomst ligga på 9.972 kr. Menar du att du betalar 70% i skatt? Får inte ihop det, finns det andra orsaker som gör att man får lägre ersättning?

Annars tycker jag att du kan försöka ansöka om de här bidragen som tillägg:
Förebyggande sjukpenning för arbetssökande
Handikapp*ersätt*ning (till din mor - kanske tom dig själv, om det nu räknas som ett handikapp)
Ev. Ersättning för vård av närstående (Är lite luddigt om hur sjuk den närstående måste vara)

För jävligt om du bara har 3000 efter skatt! Vi bor i ett sjukt land! Lycka till.
Citera
2020-06-12, 08:34
  #78
Medlem
Vill du göra? fixa problemen eller få en sorts nystart?

Sviker allt annat så kan du kanske prova kyrkan etc. Jag vet folk som fått pengar där för att laga sina tänder i svåra tider, men vet egentligen inte mycket mer än så och vet inte var man vänder sig eller man man bara ringer nån expedition.

Annars finns där människor som istället för att sitta med dyra boenden etc, siktar på att bo i små hus och då bo utan lån etc ”tiny house movement”. Har ingen aning hur ditt hus står sig, men om det är köpt för ett par år sedan borde där finnas lite vinst att starta om på.

Kanske det inte är vad du önskar men det kanske är bättre än att gå bankrutt eller vad som ligger på lut.
Citera
2020-06-12, 11:24
  #79
Medlem
Aktieklipparns avatar
Väldigt märklig lagstiftning att det bara är barnfamiljer som kan få
bostadsbidrag/tillägg samt unga med låg inkomst mellan 18-28 år.

Jag la av att arbeta för 20 år sedan och har sjukersättning (f.d sjukpension)
f.n 15.000 netto. Jag fick dessutom bostadsbidrag på 1200-1500 för att jag
hade barn på heltid. Detta bidrag trots 10% belåning på en villa värd 3 milj.

Pga ekonomiska skäl så uppfyller jag inte längre kraven på bostadsbidrag/tillägg

Har en sommarstuga med lite egen skog, och utan månatliga kostnader.
Ända fasta kostnader är fastighetsavgift, sotning och försäkring.
Det är min livs bästa investering för hälsan. Och om jag av något anledning
skulle bli av med min sjukersättning och hamnat i din sits, så hade jag utan tvekan
flyttat till stugan.. kanske kan vara nåt för dig.. ett billigare boende på landet?

Men först och främst så måste du lösa problemet med din mammas boende.


Tillägg: Ser nu ditt inlägg i April:
Citat:
Ursprungligen postat av brokeNCYDE
Förlorar jag något på att köpa aktier för säg 20.000 idag och sälja dem efter 5 timmar eller dagen efter ungefär?
Citat:
Ursprungligen postat av brokeNCYDE
pengarna jag rör mig med ligger på ett isk. Tanken är helt enkelt om jag kan ta säg 10% av det jag har på isk/aktier och köra ett gäng kortare köp.

20.000 till snabba affärer som utgör ca 10% av ditt aktiesparande Har du ca 200K?
__________________
Senast redigerad av Aktieklipparn 2020-06-12 kl. 11:38.
Citera
2020-06-12, 20:57
  #80
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Väldigt märklig lagstiftning att det bara är barnfamiljer som kan få
bostadsbidrag/tillägg samt unga med låg inkomst mellan 18-28 år.

Jag la av att arbeta för 20 år sedan och har sjukersättning (f.d sjukpension)
f.n 15.000 netto. Jag fick dessutom bostadsbidrag på 1200-1500 för att jag
hade barn på heltid. Detta bidrag trots 10% belåning på en villa värd 3 milj.

Pga ekonomiska skäl så uppfyller jag inte längre kraven på bostadsbidrag/tillägg

Har en sommarstuga med lite egen skog, och utan månatliga kostnader.
Ända fasta kostnader är fastighetsavgift, sotning och försäkring.
Det är min livs bästa investering för hälsan. Och om jag av något anledning
skulle bli av med min sjukersättning och hamnat i din sits, så hade jag utan tvekan
flyttat till stugan.. kanske kan vara nåt för dig.. ett billigare boende på landet?

Men först och främst så måste du lösa problemet med din mammas boende.


Tillägg: Ser nu ditt inlägg i April:



20.000 till snabba affärer som utgör ca 10% av ditt aktiesparande Har du ca 200K?

Som du säkert förstår är TS ett troll, ett märkligt sådant.

Jag tycker egentligen inte att det är konstigt att bara småbarnsföräldrar, Ungdomar, pensionärer och förtidspensionärer kan få bostadsbidrag. Övriga delar av befolkningen förväntas arbeta och välja ett boende som passar den egna lönen. Jag tycker det vore märkligt om vi skattebetalare skulle subventionera andra arbetande människor som har ett boende som är för dyrt i förhållande till lönen.
Citera
2020-06-13, 07:32
  #81
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Som du säkert förstår är TS ett troll, ett märkligt sådant.

Jag tycker egentligen inte att det är konstigt att bara småbarnsföräldrar, Ungdomar, pensionärer och förtidspensionärer kan få bostadsbidrag. Övriga delar av befolkningen förväntas arbeta och välja ett boende som passar den egna lönen. Jag tycker det vore märkligt om vi skattebetalare skulle subventionera andra arbetande människor som har ett boende som är för dyrt i förhållande till lönen.

Ja jag förstod det efter att jag läst om aktierna.
Det tillägget i mitt inlägg la jag till efteråt.

Det jag menar som jag tycker är fel är att jag som i stort sett är skuldfri
på villan med 15000 netto, ändå var berättigad till bostadsbidrag/tillägg
pga att jag har hade hemmavarande barn, medan andra utan barn
inte får något alls trots kanske hälften i inkomst. Jag borde inte fått nåt.

Men nu uppfyller jag inte kraven pga för mkt tillgångar.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback