• 2
  • 3
2024-08-25, 17:54
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Just nu arbetar jag på Biltemas lager 4 som inhyrd via bemanningsföretag.

Vi som är inhyrda får ca 172 kr/tim.

På lager 4 arbetar man 2-skift. På eftermiddagens vecka är man ledig på fredagar.

Som inhyrd är uppgifterna mest att tömma containrar. 20 och 40 fots.

Det är lådor som är staplade i containern.
Stora, små, lätta, tunga.

Ibland är det plaströr, ibland är det plasthyllor.

Allt ska läggas på eu-pallar. Det ska jag lastas eller bandas.

Högt tempo, ingen möjlighet att ta en paus mellan rasterna. Man känner sig jagad. Med jämna mellan rum kör ”cheferna” förbi med truck och det känns som att de gör det för att kontrollera personalen.

Cheferna ger dig alltid en uppgift. Du kan inte ens få en kortare paus oavsett anledning till att du inte har något att göra.

Ibland får du städa och det händer ofta att du får städa där det är ganska rent, men städa ska du göra ändå.

När du tömt en container, vilket som regel är ett tungt arbete blir du hänvisad att hjälpa att tömma en annan container, städa eller om du har fått utbildning ska du plocka ordrar. Sen får du meddelande att det kommit en ny container. Då ska du gå dit omgående.

Biltema är petiga med tiderna. Mycket gnäll om bagateller. Ständiga korta möten innan du börjar arbeta om statistik frånvaro osv. Helt ointressant.

Många ungdomar, tjejer och invandrare.

Biltema är mer eller mindre ett arbetsläger.
Höga krav som är orimliga. Mycket gnäll, klagomål och oviktig information.

Mycket upprepningar om att inte ta extra pauser,
Tänka på att arbeta hela arbetsdagen, att inte prata med varandra, bara gnäll hela dagarna.

Egna intiativ ogillas. Jag och en kollega fick tillrättavisning när vi inte sopade truckgångarna enligt Biltemas sätt att sopa.

Vårat sätt gick snabbare var effektivare.
Jag tror att det berodde på att vi samtidigt pratade med varandra.

Cheferna har 100% koll på det mesta.

Ska man summera situationen så är det otacksamt, slitsamt, stressigt och tungt att arbeta på biltema.

Jag tycker att personalen är som robotar.
Tomma livlösa ögon på väldigt många.

Ingen trevlig atmosfär. Inga direkta förmåner.
Stenhård koll på nästan allt.

Det känns som att göra lumpen.

En av de sämsta arbetsplatserna jag har varit på.
Finns många liknande arbetsplatser. Jag har varit på 6 olika företag sedan april.

Enligt mina kollegor finns det ännu värre företag.

Ett av dem är ett potatis lager i Laholm, ett företag i Markaryd som heter NIBE.

Sia-glass i Slöinge är något bättre men med något lägre lön och på Sia-glass Arbetsr du inte in fredagarna när du arbetar eftermiddagen.
Det är kortare arbetsdagar men ca 5 kr lägre lön per timma. Men du har 2 raster på 30 minuter dessa ingår i arbetstiden.

På biltema har du en rast på 15 min och en på 30 min. De ingår inte i arbetstiden.

Boxflow letar med ljus och lykta efter truckförare till Nibe. Det verkar vara svårt att hitta någon som vill jobba där.
Citera
2024-08-25, 18:11
Medlem
anre24s avatar
Citat:

På lager 4 arbetar man 2-skift. På eftermiddagens vecka är man ledig på fredagar.

Högt tempo, ingen möjlighet att ta en paus mellan rasterna. Man känner sig jagad. Med jämna mellan rum kör ”cheferna” förbi med truck och det känns som att de gör det för att kontrollera personalen.

Cheferna ger dig alltid en uppgift. Du kan inte ens få en kortare paus oavsett anledning till att du inte har något att göra.

Ibland får du städa och det händer ofta att du får städa där det är ganska rent, men städa ska du göra ändå.

När du tömt en container, vilket som regel är ett tungt arbete blir du hänvisad att hjälpa att tömma en annan container, städa eller om du har fått utbildning ska du plocka ordrar. Sen får du meddelande att det kommit en ny container. Då ska du gå dit omgående.

Biltema är petiga med tiderna. Mycket gnäll om bagateller. Ständiga korta möten innan du börjar arbeta om statistik frånvaro osv. Helt ointressant.

Tänka på att arbeta hela arbetsdagen, att inte prata med varandra, bara gnäll hela dagarna.

Egna intiativ ogillas. Jag och en kollega fick tillrättavisning när vi inte sopade truckgångarna enligt Biltemas sätt att sopa.

Ska man summera situationen så är det otacksamt, slitsamt, stressigt och tungt att arbeta på biltema.

Finns många liknande arbetsplatser. Jag har varit på 6 olika företag sedan april.

Ett av dem är ett potatis lager i Laholm, ett företag i Markaryd som heter NIBE.

Sia-glass i Slöinge är något bättre men med något lägre lön och på Sia-glass Arbetsr du inte in fredagarna när du arbetar eftermiddagen.
Det är kortare arbetsdagar men ca 5 kr lägre lön per timma. Men du har 2 raster på 30 minuter dessa ingår i arbetstiden.

På biltema har du en rast på 15 min och en på 30 min. De ingår inte i arbetstiden.

Jag sökte lagerjobb på Biltema för länge sedan, runt 2009. Först hade jag en intervju med tre representanter från Biltema, följt av tester i matematik och svenska. Därefter åkte jag till Biltemas lager och visade upp ett utdrag ur polisens belastningsregister. Slutligen genomförde jag ett fystest och ett drogtest hos Previa. Fick ändå inte jobbet.
Citera
2024-08-25, 20:41
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Jag sökte lagerjobb på Biltema för länge sedan, runt 2009. Först hade jag en intervju med tre representanter från Biltema, följt av tester i matematik och svenska. Därefter åkte jag till Biltemas lager och visade upp ett utdrag ur polisens belastningsregister. Slutligen genomförde jag ett fystest och ett drogtest hos Previa. Fick ändå inte jobbet.

Lol! Vad fan skulle de ha all den skiten till? De kunde ju för fan ta en chimpans, dra på den byxor och lära den att plocka grejer på ett lager. Det är inte raketforskning direkt. Och ja, jag har jobbat med lagerhantering. Det är otroligt simpelt.
Citera
2024-08-25, 20:58
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Lol! Vad fan skulle de ha all den skiten till? De kunde ju för fan ta en chimpans, dra på den byxor och lära den att plocka grejer på ett lager. Det är inte raketforskning direkt. Och ja, jag har jobbat med lagerhantering. Det är otroligt simpelt.

Jo, jag håller. Jag vill minnas att det var en ganska utdragen rekryteringsprocess. De sökte väl 30 lagerarbetare på den tiden. 3 tykna idioter från Retlog (Biltema) som gjorde intervjuer.
Citera
2024-08-25, 21:37
Medlem
Citat:

Vilken jävla mardröm. Jag hade nog varit hemlös före det där. Hur kan folk välja att arbeta med sådana yrken för sådana slavlöner?
Citera
2024-08-27, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Boxflow letar med ljus och lykta efter truckförare till Nibe. Det verkar vara svårt att hitta någon som vill jobba där.

Jag har kollegor som har berättat om NIBE.
Efter att jag har hört deras berättelser så är NIBE ett fruktansvärt ställe att arbeta på.

Låga löner ackordslön 14-dagarslön. Två 15 minutersraster per dag. Högt tempo och långt att pendla till.
Citera
2024-08-31, 18:43
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Jag har kollegor som har berättat om NIBE.
Efter att jag har hört deras berättelser så är NIBE ett fruktansvärt ställe att arbeta på.

Låga löner ackordslön 14-dagarslön. Två 15 minutersraster per dag. Högt tempo och långt att pendla till.

Jag söker mig ner till Osby nu, finns ju många industrier där. Vill helst slippa industrier där det är en massa mena. Så många arbetsplatser som förstörts pga MENA, t ex Lidls lager i Halmstad.
Citera
2024-11-14, 09:50
Och jag får köra det tyngsta fordonståget på vägarna(förutom spec-transporter) men 60 ton och har ca 180kr/h. Fan vilken skit men transportmarknaden har översållats med abdullahs med de här körkorten som erfordras för det har varit snabbaste lösningen för politikerna att bli av med de ur arbetslöshetslistorna.

Nu kör jag betongbil och har bara 170 och jag kommer aldrig förnya YKB-kortet känner jag.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in