Citat:
Just nu arbetar jag på Biltemas lager 4 som inhyrd via bemanningsföretag.
Vi som är inhyrda får ca 172 kr/tim.
På lager 4 arbetar man 2-skift. På eftermiddagens vecka är man ledig på fredagar.
Som inhyrd är uppgifterna mest att tömma containrar. 20 och 40 fots.
Det är lådor som är staplade i containern.
Stora, små, lätta, tunga.
Ibland är det plaströr, ibland är det plasthyllor.
Allt ska läggas på eu-pallar. Det ska jag lastas eller bandas.
Högt tempo, ingen möjlighet att ta en paus mellan rasterna. Man känner sig jagad. Med jämna mellan rum kör ”cheferna” förbi med truck och det känns som att de gör det för att kontrollera personalen.
Cheferna ger dig alltid en uppgift. Du kan inte ens få en kortare paus oavsett anledning till att du inte har något att göra.
Ibland får du städa och det händer ofta att du får städa där det är ganska rent, men städa ska du göra ändå.
När du tömt en container, vilket som regel är ett tungt arbete blir du hänvisad att hjälpa att tömma en annan container, städa eller om du har fått utbildning ska du plocka ordrar. Sen får du meddelande att det kommit en ny container. Då ska du gå dit omgående.
Biltema är petiga med tiderna. Mycket gnäll om bagateller. Ständiga korta möten innan du börjar arbeta om statistik frånvaro osv. Helt ointressant.
Många ungdomar, tjejer och invandrare.
Biltema är mer eller mindre ett arbetsläger.
Höga krav som är orimliga. Mycket gnäll, klagomål och oviktig information.
Mycket upprepningar om att inte ta extra pauser,
Tänka på att arbeta hela arbetsdagen, att inte prata med varandra, bara gnäll hela dagarna.
Egna intiativ ogillas. Jag och en kollega fick tillrättavisning när vi inte sopade truckgångarna enligt Biltemas sätt att sopa.
Vårat sätt gick snabbare var effektivare.
Jag tror att det berodde på att vi samtidigt pratade med varandra.
Cheferna har 100% koll på det mesta.
Ska man summera situationen så är det otacksamt, slitsamt, stressigt och tungt att arbeta på biltema.
Jag tycker att personalen är som robotar.
Tomma livlösa ögon på väldigt många.
Ingen trevlig atmosfär. Inga direkta förmåner.
Stenhård koll på nästan allt.
Det känns som att göra lumpen.
En av de sämsta arbetsplatserna jag har varit på.
Finns många liknande arbetsplatser. Jag har varit på 6 olika företag sedan april.
Enligt mina kollegor finns det ännu värre företag.
Ett av dem är ett potatis lager i Laholm, ett företag i Markaryd som heter NIBE.
Sia-glass i Slöinge är något bättre men med något lägre lön och på Sia-glass Arbetsr du inte in fredagarna när du arbetar eftermiddagen.
Det är kortare arbetsdagar men ca 5 kr lägre lön per timma. Men du har 2 raster på 30 minuter dessa ingår i arbetstiden.
På biltema har du en rast på 15 min och en på 30 min. De ingår inte i arbetstiden.
Vi som är inhyrda får ca 172 kr/tim.
På lager 4 arbetar man 2-skift. På eftermiddagens vecka är man ledig på fredagar.
Som inhyrd är uppgifterna mest att tömma containrar. 20 och 40 fots.
Det är lådor som är staplade i containern.
Stora, små, lätta, tunga.
Ibland är det plaströr, ibland är det plasthyllor.
Allt ska läggas på eu-pallar. Det ska jag lastas eller bandas.
Högt tempo, ingen möjlighet att ta en paus mellan rasterna. Man känner sig jagad. Med jämna mellan rum kör ”cheferna” förbi med truck och det känns som att de gör det för att kontrollera personalen.
Cheferna ger dig alltid en uppgift. Du kan inte ens få en kortare paus oavsett anledning till att du inte har något att göra.
Ibland får du städa och det händer ofta att du får städa där det är ganska rent, men städa ska du göra ändå.
När du tömt en container, vilket som regel är ett tungt arbete blir du hänvisad att hjälpa att tömma en annan container, städa eller om du har fått utbildning ska du plocka ordrar. Sen får du meddelande att det kommit en ny container. Då ska du gå dit omgående.
Biltema är petiga med tiderna. Mycket gnäll om bagateller. Ständiga korta möten innan du börjar arbeta om statistik frånvaro osv. Helt ointressant.
Många ungdomar, tjejer och invandrare.
Biltema är mer eller mindre ett arbetsläger.
Höga krav som är orimliga. Mycket gnäll, klagomål och oviktig information.
Mycket upprepningar om att inte ta extra pauser,
Tänka på att arbeta hela arbetsdagen, att inte prata med varandra, bara gnäll hela dagarna.
Egna intiativ ogillas. Jag och en kollega fick tillrättavisning när vi inte sopade truckgångarna enligt Biltemas sätt att sopa.
Vårat sätt gick snabbare var effektivare.
Jag tror att det berodde på att vi samtidigt pratade med varandra.
Cheferna har 100% koll på det mesta.
Ska man summera situationen så är det otacksamt, slitsamt, stressigt och tungt att arbeta på biltema.
Jag tycker att personalen är som robotar.
Tomma livlösa ögon på väldigt många.
Ingen trevlig atmosfär. Inga direkta förmåner.
Stenhård koll på nästan allt.
Det känns som att göra lumpen.
En av de sämsta arbetsplatserna jag har varit på.
Finns många liknande arbetsplatser. Jag har varit på 6 olika företag sedan april.
Enligt mina kollegor finns det ännu värre företag.
Ett av dem är ett potatis lager i Laholm, ett företag i Markaryd som heter NIBE.
Sia-glass i Slöinge är något bättre men med något lägre lön och på Sia-glass Arbetsr du inte in fredagarna när du arbetar eftermiddagen.
Det är kortare arbetsdagar men ca 5 kr lägre lön per timma. Men du har 2 raster på 30 minuter dessa ingår i arbetstiden.
På biltema har du en rast på 15 min och en på 30 min. De ingår inte i arbetstiden.
Boxflow letar med ljus och lykta efter truckförare till Nibe. Det verkar vara svårt att hitta någon som vill jobba där.