2020-06-11, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Haha. Den fantastiska strategin att dagen efter mordet ringa polisen och säga att de som lämnat signalament på honom som GM har fel. Han var ju som vi alla vet hjälten på platsen.
Och tänk, ändå funkade det så till den milda grad att spaningsledare Holmér kallade honom "elefant i porslinsbutik" och fimpade alla uppslag och trådar kring SE. Det tog 34 år (varav 20 efter SEs död) för en åklagare att hitta hem.
Citera
2020-06-11, 20:42
Medlem
Men ett passande avslut på rikets största myndighetsschabbel, pricken över i:et på total oduglighet.
Närmast så man skämmas över att vara en del av en nation som inte kan bättre.
Citera
2020-06-11, 20:43
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Inte ens om vapnet skjuts av och kulorna är mer än en 0:a?
Som sagt om vi ser till SE så är det enda att han är suspekt, dvs. att han ljugit om vissa detaljer om mordplatsen, vi har inget konkret; inget vapen, ingen ammunition, inget DNA, inget alls.

Skillnaden är väl att SE kan knytas kroppsligen till brottsplatsen. Det är länge sen jag läste vittnenas detaljbeskrivningar av vad de upplevde men så vitt jag kan minnas, har inget vittne pekat ut CA som trolig gärningsman. Det finns helt enkelt ingenting som binder honom vid platsen.

Mitt inlägg ska f ö inte tolkas som pro-SE som gärningsman. Jag tycker också att CA verkar mer trolig. Men det går att komma runt honom, för att tala KP-språk.
Citera
2020-06-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hur var det nu, visste nån hur SE kunde ha en så specifik idé om ett visst vapen som försvunnit från Oxen?

I intervju 1992 sa han alltså: "Jag skulle personligen ha använt ett smidigare, ett mindre vapen – om jag varit mördaren. Inte ett så kraftigt vapen, möjligen också dyrbart, kanske utfört med elfenbenskolv i utsirat mönster som försvann från restaurang Oxen samma kväll."

Jag har aldrig sett nån annan uppgift om att ett vapen försvann från Oxen "samma kväll". Att det däremot försvunnit vapen därifrån verkar klarlagt. Ur förhör med Sigge Cedergren 31 maj 1989:

"Vapnet som han i dag ska berätta om har han inte nämnt i något tidigare förhör. Vapnet är en revolver - troligtvis av samma fabrikat, modell och samma kaliber - som han köpte av Benke Ryssen och sedermera överlämnade till Harri Miekkalina. Vapnet var identiskt lika med den skillnaden att vapnet som han i dag ska berätta om hade elfenbenssidor på kolven. Det här att vapnet var försedd med elfenbenssidor är viktigt för Sigge för att samma jämförelse han har med det vapnet som Peter Molander innehade på klubben Oxen vid samma tid. Sigge lägger nämligen in innehavet av det här sista vapnet som han berättar om vid tiden då han vistades på klubben Oxen - alltså hösten 1985, våren 1986."

...

"Hur lång tid som han innehade detta vapen kommer han inte ihåg. Han kommer heller inte ihåg till vem han lämnade det till när han avyttrade det. Sigge tillägger och sägar att "inte vad han kommer ihåg i dag". Sigge uppger att det på något sätt har försvunnit. Hur detta skett kan han dock inte säga."

Har det där vapnet beskrivits i nån Palmedokumentär som SE kunde se på TV mellan 1989 och 1992? Nån annan möjlig källa existerar inte eftersom SE knappast kunde sitta och bläddra bland polisens pärmar med spaningsuppslag.
Testar en tredje och sista gång innan jag ger upp med ovanstående fråga: Hade uppgiften om det försvunna vapnet med elfenbenskolv varit tillgänglig utanför polisens egna pärmar i höjd med 1992?

Annars är det kanske den märkligaste grejen med allt som rör SE. För att citera en annan användare, "det där låter mer som en beskrivning på hur han utförde mordet än en teori."
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-11 kl. 20:50.
Citera
2020-06-11, 20:46
Medlem
Citat:
Haha. Den fantastiska strategin att dagen efter mordet ringa polisen och säga att de som lämnat signalament på honom som GM har fel. Han var ju som vi alla vet hjälten på platsen.
Så vittnen kunde se honom i media och känna igen honom och säga att det var han vi såg.
Citera
2020-06-11, 20:48
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
Mycket olika teorier som snurrar om mordet på Palme. Jag googlade Christer Petterson + erkänner, och en av de första artiklar som dyker upp är från aftonbladet som säger att Petterson ska strax innan han dog ha erkänt för en nära vän att det var han som sköt Palme.

Petterson ska två månader innan mordet ha provskjutit mordvapnet, en magnum revolver, ute på Ingarö, på en egendom som tillhörde "bombmannen" Lars Tingström. Efter mordet ska Petterson åkt ut dit igen och gömt sig, legat lågt. Det var dock aldrig Palme som Petterson ville åt, utan Sigge Cedergren, som Petterson var skyldig 142,000kr.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKmbkv/han-erkande--fore-sin-dod
Av alla teorier är det den allra dummaste. Lägg till lite Benny Hill-musik när CP sätter av efter att ha råkat begå ett statsministermord så är bilden komplett.

Oerhört trist för Engström att även han blir utsatt för ett sånt här övergrepp. Tror dock att han kunde gillat det innerst inne och han fick visa upp sitt imponerande löpsteg för allmänheten.
Citera
2020-06-11, 20:51
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Tror lika lite på SE som mördaren som CP. Bägge är syndabockar som svensk polis konstruerat för att försöka dölja sin oduglighet.
Jag tror det ar planerat och relativt professionellt utfört. Ett skott i ryggen på OP, ett avsett för LP för att eliminera ett potentiellt vittne. Men LP hann precis vända sig. Men GM håller sig till "planen" och avviker snabbt men utan panikrusning.
Jag tror det var en inhemsk konspiration.

Om man pläderar för en inhemsk konspiration, då tycker jag att man också måste komma med motiveringar till vilka drivkrafter som fanns bakom en sådan.

För mig framstår det som meningslöst att fimpa Palme 1986. Om det skulle haft någon märkbar effekt borde det ha skett minst 10 år tidigare. Vid den här tiden var skadan redan skedd för Sveriges del och även om Palme själv försvann hade han installerat gott om påläggskalvar inom politiken som skulle föra hans arv vidare. Pga detta tycker jag trots allt att en ensam gärningsman med blandade politiska och personliga motiv känns betydligt mer trolig.
Citera
2020-06-11, 20:55
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Av alla teorier är det den allra dummaste. Lägg till lite Benny Hill-musik när CP sätter av efter att ha råkat begå ett statsministermord så är bilden komplett.

Oerhört trist för Engström att även han blir utsatt för ett sånt här övergrepp. Tror dock att han kunde gillat det innerst inne och han fick visa upp sitt imponerande löpsteg för allmänheten.
Det fanns samband mellan Petterson och Cedergren. Petterson nämner att han träffade Cedergren under morkvällen. Jag tror varken tingsrätten eller hovrätten, vilka var de instanser Petterson gick igenom, nämnde nått om att Petterson skulle ha förväxlat Cedergren med Palme. Det hade väl knappast varit något som hade fått högsta domstolen att ta upp ärendet.

Han hade ju träffat Cedergren bara en timme innan på Oxen under mordkvällen, så vad skulle sannolikheten vara att han, ute på stan, av en slump skulle springa på någon han trodde vara Cedergren en timme senare, utföra ett mord på vederbörande och sedan lyckas undkomma polisen.
Senast redigerad av frank-costello 2020-06-11 kl. 21:25.
Citera
2020-06-11, 20:57
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Då kan ju SE ha sett honom och använt sig av hans klädsel i sina lögner. Ser inga direkta bevis på att SE skulle ha sett just LJ.

Låter långsökt.
Lisbet Palme såg en man stå och stirra mot mordplatsen, med ryggen tryckt mot barackerna.

Att Stig då skulle sett Jeppsson från mordplatsen är inte helt omöjligt heller.

Sen sprang väl Jeppsson efter mördaren, och efter kom polispiketen, och efter dem kom Engström.
Så när Engström säger att han sett Jeppsson så kan det ha varit före Engström spang efter piketen.
Citera
2020-06-11, 21:00
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Skillnaden är väl att SE kan knytas kroppsligen till brottsplatsen. Det är länge sen jag läste vittnenas detaljbeskrivningar av vad de upplevde men så vitt jag kan minnas, har inget vittne pekat ut CA som trolig gärningsman. Det finns helt enkelt ingenting som binder honom vid platsen.

Mitt inlägg ska f ö inte tolkas som pro-SE som gärningsman. Jag tycker också att CA verkar mer trolig. Men det går att komma runt honom, för att tala KP-språk.

Jo, men ska man resonera så så kan man också inkludera alla andra vittnen.
Det enda som skiljer SE från andra vittnen är att hans beskrivning av vad han gjort på mordplatsen, inte riktigt stämmer överens med vad andra säger. Det betyder inte att han är gärningsmannen.

Man har alltid sagt att man ska "komma tillbaka på Sveavägen" jovisst, men om man inte finner något konkret där? Och är då SE:s ljugande något konkret? Eller bara resultatet av dennes ivran att göra sig mer viktig än han var?

Då finner man inte mördaren på mordplatsen, utan går då efter nästa sak, vapnet.

Att sedan åklagaren pratar om SE:s signalement och att denna stämmer överens med mördarens, att Nieminen sett en man med väska och trekvartslång mörk rock och mössa, och då konkluderar åklagaren med att det kan bara vara SE.
Men det stämmer inte, CA hade samma rock, mössa ,stålbågade glasögon, varför pratar han inte ens om att det är möjligt att denne kan ha varit CA? Eftersom man redan bestämt sig.

Varför lanserade åklagaren SE? Jo, eftersom om han lanserat någon annan, så hade aldrig spekulationerna kring SE gått att förklara, eftersom de inte går att förklara. Det går inte att bekräfta uppgifter som är påhittade.
Senast redigerad av kato85 2020-06-11 kl. 21:03.
Citera
2020-06-11, 21:01
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Låter långsökt.
Lisbet Palme såg en man stå och stirra mot mordplatsen, med ryggen tryckt mot barackerna.

Att Stig då skulle sett Jeppsson från mordplatsen är inte helt omöjligt heller.

Sen sprang väl Jeppsson efter mördaren, och efter kom polispiketen, och efter dem kom Engström.
Så när Engström säger att han sett Jeppsson så kan det ha varit före Engström spang efter piketen.

Ja, fast att Engström skulle ha pratat med eller sprungit efter polisen är det bara han som kommer ihåg.
Citera
2020-06-11, 21:04
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ja, fast att Engström skulle ha pratat med eller sprungit efter polisen är det bara han som kommer ihåg.

Men oavsett, Lisbet såg en man som stod med ryggen mot barackerna och stirrade mot mordplatsen.

Jeppsson uppger i förhör att han tittar vad som sker vid Dekorimahörnan och fattar att ett mord skett, innan han tar upp jakten.

Att Skandiamannen då också ska ha kunnat observera Jeppsson är inte uteslutet, varför den uppgiften passar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in