Citat:
Ursprungligen postat av
C.B.G.
Skillnaden är väl att SE kan knytas kroppsligen till brottsplatsen. Det är länge sen jag läste vittnenas detaljbeskrivningar av vad de upplevde men så vitt jag kan minnas, har inget vittne pekat ut CA som trolig gärningsman. Det finns helt enkelt ingenting som binder honom vid platsen.
Mitt inlägg ska f ö inte tolkas som pro-SE som gärningsman. Jag tycker också att CA verkar mer trolig. Men det går att komma runt honom, för att tala KP-språk.
Jo, men ska man resonera så så kan man också inkludera alla andra vittnen.
Det enda som skiljer SE från andra vittnen är att hans beskrivning av vad han gjort på mordplatsen, inte riktigt stämmer överens med vad andra säger. Det betyder inte att han är gärningsmannen.
Man har alltid sagt att man ska "komma tillbaka på Sveavägen" jovisst, men om man inte finner något konkret där? Och är då SE:s ljugande något konkret? Eller bara resultatet av dennes ivran att göra sig mer viktig än han var?
Då finner man inte mördaren på mordplatsen, utan går då efter nästa sak, vapnet.
Att sedan åklagaren pratar om SE:s signalement och att denna stämmer överens med mördarens, att Nieminen sett en man med väska och trekvartslång mörk rock och mössa, och då konkluderar åklagaren med att det kan bara vara SE.
Men det stämmer inte, CA hade samma rock, mössa ,stålbågade glasögon, varför pratar han inte ens om att det är möjligt att denne kan ha varit CA? Eftersom man redan bestämt sig.
Varför lanserade åklagaren SE? Jo, eftersom om han lanserat någon annan, så hade aldrig spekulationerna kring SE gått att förklara, eftersom de inte går att förklara. Det går inte att bekräfta uppgifter som är påhittade.