2020-06-08, 12:09
Medlem
Denoms avatar
Allt ifrån små dammpartiklar till gamla satelliter som inte längre används längre tolkar jag det som finns ute i rymden runt Jorden och bara skräpar ner med risk för kollision för satelliter som vi använder idag men hur stor är risken att någon sådan kollision inträffar och går det att förhindra det på något sätt?
Citera
2020-06-08, 12:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Allt ifrån små dammpartiklar till gamla satelliter som inte längre används längre tolkar jag det som finns ute i rymden runt Jorden och bara skräpar ner med risk för kollision för satelliter som vi använder idag men hur stor är risken att någon sådan kollision inträffar och går det att förhindra det på något sätt?

Här har du en enkel och bra introduktion till dina frågor: https://www.nyteknik.se/nyheter/lite...rymden-6335625
Citera
2020-06-08, 13:02
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Här har du en enkel och bra introduktion till dina frågor: https://www.nyteknik.se/nyheter/lite...rymden-6335625
Ja så hur aktuellt är det idag med insatser för att försöka rensa upp rymdskrot?
Citera
2020-06-08, 14:10
Medlem
sommarlovs avatar
De flesta satelliter "parkeras" i en högre bana av detta skäl.

Men ja, det fanns folk i ryssland som livnärde sig på att samla in raktetskrot.
Citera
2020-06-08, 15:01
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
De flesta satelliter "parkeras" i en högre bana av detta skäl.

Men ja, det fanns folk i ryssland som livnärde sig på att samla in raktetskrot.

Det är första steget som dom ju vid Ryska uppskjutningar dimper ned över land
dom tar till vara , normalt sett överlever endast några tiotal-hundra kilo en reentry.

I första steget överlever väl i stora drag allt
Citera
2020-06-12, 10:35
Medlem
Rymdskrot är ett stort problem som det talas allt mer om nuförtiden. Eftersom allt som ligger i omloppsbana färdas i så otroliga hastigheter kan även en färgflaga göra samma skada som en gevärskula om den träffar något. Av samma anledning är det också mycket svårt att samla in rymdskrot. Förr eller senare ramlar ju allt ner av sig självt, men det kan ta allt från ett par timmar till tusentals år. Jag vet att Airbus i Storbritannien utvecklat någon sorts harpun för att samla ihop större skrotdelar, och jag antar att det har föreslagits en mängd olika andra metoder för att försöka minska mängden rymdskrot i omloppsbana. Det mest effektiva man kan göra i nuläget är dock att se till att inget nytt rymdskrot tillförs. Det kan man exempelvis göra genom att lägga satelliter i en låg bana så att de trillar tillbaka till jorden snabbt när man inte behöver de längre.
Även om mängden rymdskrot må vara stor, är ju även området i vilket satelliterna ligger också väldigt stort, så sannolikheten att en satellit ska träffas är ju förhållandevis liten. Dock är man orolig för den så kallade kesslereffekten, som är ett slags kedjereaktion som skulle kunna uppstå om en liten bit skrot träffar en större bit som då slås i småbitar. Dessa hundratals småbitar spids sedan ut och träffar i sin tur andra objekt tills det uppstår en skur av skrotdelar som röt sig i omloppsbana i hög hastighet och slår sönder allt i sin väg.
Citera
2020-06-12, 12:00
Medlem
orrecrists avatar
Jag har hört det finns så mycket att det är omöjligt att sama in allt och att risken för kollision är överhängande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in