Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-08, 09:11
  #1
Medlem
Hej, undrar om det är görbart att göra sin civilingenjörsmaster (teknisk fysik) någon annanstans i Sverige förutsatt att man har konkurrenskraftiga betyg.
Citera
2020-06-08, 09:20
  #2
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dippset
Hej, undrar om det är görbart att göra sin civilingenjörsmaster (teknisk fysik) någon annanstans i Sverige förutsatt att man har konkurrenskraftiga betyg.


gick inte så bra för mig
då var jag tvungen och komplettera många kurser
Citera
2020-06-08, 09:28
  #3
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Du får i så fall bara en masterexamen och inte en civilingenjörsexamen.
Citera
2020-06-08, 13:17
  #4
Medlem
kalkryggars avatar
Jo det går. Hur lätt eller svårt (merarbete) det genererar beror mer exakt på vad du har läst, var du har läst och vart du vill byta till.

Innan någon ens kan svara på din Topic så måste du ange exakt vilken utbildning du läser och vilken skola, sen vilken du vill byta till. Men varför inte höra av dig till skolan du vill byta till?

Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Du får i så fall bara en masterexamen och inte en civilingenjörsexamen.

Nu har vi inte tillräckligt med information i topic. Men generellt så låter det där felaktigt. Hur backar du upp ditt påstående?
Citera
2020-06-08, 15:19
  #5
Medlem
henkegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nu har vi inte tillräckligt med information i topic. Men generellt så låter det där felaktigt. Hur backar du upp ditt påstående?
Vad jag förstår så brukar man behöva bli antagen till "senare del av program" på den nya skolan för att kunna få en civilingenjörsexamen. Söker man endast in till en master på en annan skola så får man masterexamen, men inte tituleringen civilingenjör. Antar att det är ett försök till att göra det svårare för folk att byta så att skolan får utfärda fler examensbevis. Helt befängt i min mening eftersom att studenten i fråga besitter precis samma kompetens.

Dock så kan man ju reflektera över hur nödvändig tituleringen egentligen är eftersom att den endast existerar i Sverige.
__________________
Senast redigerad av henkeg 2020-06-08 kl. 15:29.
Citera
2020-06-08, 17:45
  #6
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar



Nu har vi inte tillräckligt med information i topic. Men generellt så låter det där felaktigt. Hur backar du upp ditt påstående?

Var själv inne på att byta och studievägledaren informerade då om att det förhöll sig på det sättet.
Citera
2020-06-12, 12:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
gick inte så bra för mig
då var jag tvungen och komplettera många kurser

Varför var du tvungen att komplettera? Hade du ej gått kurser som uppfyllde generella behörighetskraven?
Citera
2020-06-12, 16:09
  #8
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dippset
Varför var du tvungen att komplettera? Hade du ej gått kurser som uppfyllde generella behörighetskraven?


för att det var många labbar inkluderat på den nya utbildningen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback