2020-06-07, 17:22
Medlem
bombaccis avatar
Köpt en kallpressad juice från coop, med citron. Undrar om dessa kallpressade är nyttigare på något sätt jämfört med de andra juicerna som finns? Tänker inte då på de juicer som mest är socker utan på t ex Brämhults och andra som är "pressade" de med.
Citera
2020-06-07, 17:32
Bannlyst
En snabb googling ger för handen att vitaminer och annat bevaras i större utsträckning. Så ja, kallpressad juice är knappast sämre än annan.
Citera
2020-06-07, 17:37
Medlem
Juice är inte nyttigt alls.
Finns inga fibrer och därför blir det snabba kolhydrater med en sockermängd som motsvaras av läsk.
Ät frukten som den är.
Citera
2020-06-07, 17:39
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
En snabb googling ger för handen att vitaminer och annat bevaras i större utsträckning. Så ja, kallpressad juice är knappast sämre än annan.

undra om den är så säker att dricka om de inte värmer bort bakterierna bara?
Citera
2020-06-07, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
undra om den är så säker att dricka om de inte värmer bort bakterierna bara?
Bakterier i juice är inte farliga? Eller kokar du apelsinerna du äter menar du?
Citera
2020-06-07, 17:41
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Bakterier i juice är inte farliga? Eller kokar du apelsinerna du äter menar du?

nej men varför värmer de andra sina juicer för då?
Citera
2020-06-07, 17:43
Bannlyst
Citat:
Skulle tippa på längre hållbarhet när det kommer till massproduktion.
Citera
2020-06-07, 17:50
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Skulle tippa på längre hållbarhet när det kommer till massproduktion.

ok ja kanske det. Det står att den kallpressade juicen håller två-tre dagar i kylskåp efter att den blivit öppnad. Folk borde ju inte bli sjuka av deras produkter iofs
Citera
2020-06-07, 18:17
Medlem
Doctors avatar
Citat:

Pastöriering görs mycket riktigt för att döda de eventuella bakterier som finns i juicen. De kommer inte infrån apelsinerna utan från föroreningar. Det ger också en längre hållbarhet på juicen.

Kallpressade juicer är istället processade med högtryck. Man stoppar in de fyllda flaskorna i en maskin, fyller den med vatten och ökar sen trycket skyhögt. Det ger resultatet att de kommer upp i samma miniminivå av bakteriedödande som pastörisering ger. Tryckökningen ger också värme men långt under vad pastörisering ger, så tanken är att den juice ska smaka närmare färskpressad. Processen är dyr så kallpressade juicer kommer att vara dyrare i affären.

Som tidigare sagt kan man ju diskutera om man ska tala om juicer som nyttiga då sockerinnehållet är väldigt högt. Så argumentet att man ska köpa dem för att de är nyttigare är rätt svagt även om det kan vara så att de innehåller lite mer vitaminer och antioxidanter än pastöriserade juicer.

Så frågan är snarare om du tycker att den kallpressade juicen är godare än "vanliga" juicer, och är den värd att betala ett högre pris för?
Citera
2020-06-07, 18:20
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Pastöriering görs mycket riktigt för att döda de eventuella bakterier som finns i juicen. De kommer inte infrån apelsinerna utan från föroreningar. Det ger också en längre hållbarhet på juicen.

Kallpressade juicer är istället processade med högtryck. Man stoppar in de fyllda flaskorna i en maskin, fyller den med vatten och ökar sen trycket skyhögt. Det ger resultatet att de kommer upp i samma miniminivå av bakteriedödande som pastörisering ger. Tryckökningen ger också värme men långt under vad pastörisering ger, så tanken är att den juice ska smaka närmare färskpressad. Processen är dyr så kallpressade juicer kommer att vara dyrare i affären.

Som tidigare sagt kan man ju diskutera om man ska tala om juicer som nyttiga då sockerinnehållet är väldigt högt. Så argumentet att man ska köpa dem för att de är nyttigare är rätt svagt även om det kan vara så att de innehåller lite mer vitaminer och antioxidanter än pastöriserade juicer.

Så frågan är snarare om du tycker att den kallpressade juicen är godare än "vanliga" juicer, och är den värd att betala ett högre pris för?

Jag dricker juice av två anledningar, förstärka imunförsvaret/bli frisk snabbare och för att det är gott. Vill jag dricka nyttigt för vikten så dricker jag citronvatten som jag fixat själv.

Flaskan jag köpte kostade runt 39-40 kr. Om jag förstått det hela rätt så är det mer "naturligt" och midnre socker i dessa. Tyckte det lät gott med kallpressad citronjuice men vill inte få i mig massa bakterier som gör mig sjukare men det borde ju itne vara någon fara för hoppas jag.
Citera
2020-06-07, 18:42
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Jag dricker juice av två anledningar, förstärka imunförsvaret/bli frisk snabbare och för att det är gott. Vill jag dricka nyttigt för vikten så dricker jag citronvatten som jag fixat själv.

Flaskan jag köpte kostade runt 39-40 kr. Om jag förstått det hela rätt så är det mer "naturligt" och midnre socker i dessa. Tyckte det lät gott med kallpressad citronjuice men vill inte få i mig massa bakterier som gör mig sjukare men det borde ju itne vara någon fara för hoppas jag.

Så länge det rör sig om juice, dvs ren fruktsaft, så påverkas inte sockerinnehållet av pressningsmetoden.
Kallpressindustrin hävdar att smaken ska vara närmare färskpressad juice, men den är ju fortfarande en processad produkt så att den skulle vara mer "naturlig" skulle jag säga är mest sälj-mumbojumbo.
Patörisering eller högtrycksbehandlig är likvärdiga i förmåga att döda bakterier så det finns ingen risk att bli sjuk av förpackad juice oavsett vilken metod som använts.
Citera
2020-06-07, 19:44
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Köpt en kallpressad juice från coop, med citron. Undrar om dessa kallpressade är nyttigare på något sätt jämfört med de andra juicerna som finns? Tänker inte då på de juicer som mest är socker utan på t ex Brämhults och andra som är "pressade" de med.

Vad får dig att tro att Brämhults juice skulle innehålla mindre socker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in