Citat:
Ursprungligen postat av
pokerface
Tänkte att vi funderar lite på om hur onödig filosofin är i samhället.
Ta ett aktuellt ämne som COVID-19 hur ska filosofin göra nån som helst nytta där?
Min teori är att filosofi är bortkastad tid.
Såga mig nu!?
Några motfrågor:
1. Exakt vad menar du med filosofi?
2. Varför antar du att allt måste ha en nytta?
Min definition av filosofi är i stort Wikipedias:
Citat:
Filosofi är en intellektuell disciplin som kritiskt studerar de mest grundläggande frågorna. "Finns det någon verklighet utanför mina tankar?", "Vad är kunskap?", "Vad är sanning?", "Vad gör en handling värdefull?", "Har människor och djur värde och är de i så fall lika eller olika?", "Vad är tid?" är frågor som traditionellt har ställts inom filosofin.
Ordet kan också, i sammansättningar som "en filosofi"/"flera filosofier" syfta på ett sammanhängde tankesystem, en ideologi eller en filosofisk skola.
I det antika Grekland, där västerlandets filosofi uppstod, omfattade filosofi studiet av all dåtida kunskap och vetande, detta har fått många att kalla den för "vetenskapens moder".
Filosofin kan grovt indelas i logik, kunskapsteori, metafysik eller ontologi, vetenskapsteori, språkfilosofi, värdeteori, etik, estetik och religionsfilosofi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Filosofi
Exakt vilket av detta anser du vara onödigt när vi skall försöka hitta ett sätt att motverka en pandemi?
Skall vi låta bli att vara logiska, bara använda magkänslor och åsikter i vårt letande efter ett vaccin?
Förklara gärna hur du tänkte.