2020-06-07, 16:29
Medlem
Tänkte att vi funderar lite på om hur onödig filosofin är i samhället.

Ta ett aktuellt ämne som COVID-19 hur ska filosofin göra nån som helst nytta där?
Min teori är att filosofi är bortkastad tid.

Såga mig nu!?
Citera
2020-06-07, 16:42
Medlem
Asmodeusvults avatar
Förmodar att du skojar.

Finns förstås väldigt många filosofiska spørsmål som blir aktuella när det handlar om sjukdom och än mer så vid en pandemi.

Ta frågan om prioriteringar i vården och triage exempelvis.
Citera
2020-06-07, 16:58
Medlem
Man skulle kunna säga att corona hade så stor inverkan pga hur vi lever. Vi reser förjävla mycket och världen är generellt väldigt sammankopplad. Detta är priset vi får betala, är det rätt levnadssätt?

Skulle vi skitit i corona och levt normalt? Många gamla hade säkert dött men inte lika dåligt ekonomisk hade det blivit. Detta hade kanske i sin tur räddar fler liv i längden? Vad är rätt?

Ska vi fortsätta hålla skydda gamlingar till den gräns att dom inte får lämna huset. Till vilken gräns ska vi värdera livet framför livskvalitén? I naturen så dör dom gamla och svaga.

Vet inte hur man ska definiera filosofi. Stor del av mänskligheten är inte redo nog att ha sånna här diskussioner vilket också skapar lidande i världen. Det är jobbigt o tänka ju
Citera
2020-06-07, 18:56
Medlem
Jag tycker att det är helt meningslöst att tycka att filosofi är meningslöst.
Citera
2020-06-07, 19:37
Medlem
Jagaresamlarens avatar
I ett samhällsperspektiv så är allt vi gör meningslöst eftersom vi bara kan kontrollera våra egna liv och vår närmsta sfär. Vi är individer och ingen hive-mind. Vi har politiken men den fungerar sådär och makten ligger hos ett fåtal människor även i Sverige.
Citera
2020-06-07, 21:08
Moderator
Ruskigbusss avatar
Rubrik ändrad.
/Mod
Citera
2020-06-07, 21:14
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerface
Tänkte att vi funderar lite på om hur onödig filosofin är i samhället.

Ta ett aktuellt ämne som COVID-19 hur ska filosofin göra nån som helst nytta där?
Min teori är att filosofi är bortkastad tid.

Såga mig nu!?

Några motfrågor:

1. Exakt vad menar du med filosofi?
2. Varför antar du att allt måste ha en nytta?

Min definition av filosofi är i stort Wikipedias:
Citat:
Filosofi är en intellektuell disciplin som kritiskt studerar de mest grundläggande frågorna. "Finns det någon verklighet utanför mina tankar?", "Vad är kunskap?", "Vad är sanning?", "Vad gör en handling värdefull?", "Har människor och djur värde och är de i så fall lika eller olika?", "Vad är tid?" är frågor som traditionellt har ställts inom filosofin.

Ordet kan också, i sammansättningar som "en filosofi"/"flera filosofier" syfta på ett sammanhängde tankesystem, en ideologi eller en filosofisk skola.

I det antika Grekland, där västerlandets filosofi uppstod, omfattade filosofi studiet av all dåtida kunskap och vetande, detta har fått många att kalla den för "vetenskapens moder".

Filosofin kan grovt indelas i logik, kunskapsteori, metafysik eller ontologi, vetenskapsteori, språkfilosofi, värdeteori, etik, estetik och religionsfilosofi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Filosofi

Exakt vilket av detta anser du vara onödigt när vi skall försöka hitta ett sätt att motverka en pandemi?
Skall vi låta bli att vara logiska, bara använda magkänslor och åsikter i vårt letande efter ett vaccin?

Förklara gärna hur du tänkte.
Citera
2020-06-07, 22:51
Medlem
Bonnatorps avatar
Filosofi kan fylla ett syfte, absolut.
Men filosofi som sig är meningslöst då det kan liknas vid ett språk utan syfte.

Man kan fråga i ord "vad är sanning", varvid sanningen kan uppenbaras. Genom praktisk vishet så kan den uppenbaras så fort att det blir uppenbart att det hände genom inspiration.
Och de som resonerar emot denna inspiration, det är dem som gör filosofin meningslös. För efter att det har blivit så uppenbart det kan bli så är alla utan ursäkt, när de själva vet att just denna upplysning är sanningen.

Så därför fortsätter de att resonera tomt och enfaldigt.
Citera
2020-06-08, 11:24
Medlem
I ett större perspektiv är filosofi meningslöst eftersom det bygger på antaganden. Filosoferna här har fel om att vi inte är fria i våra val.
Citera
2020-06-08, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
I ett större perspektiv är filosofi meningslöst eftersom det bygger på antaganden. Filosoferna här har fel om att vi inte är fria i våra val.

Eftersom just corona togs upp här så är det väl mening i att fundera över vilka val man ska göra, precis som vid all sjukvård. Varför skulle det vara meningslöst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in