Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-06, 10:18
  #1
Medlem
StraightShooters avatar
Jag är en man mellan 35-40 som för drygt en vecka sedan drabbades av vad som enbart kan beskrivas som ångest, tror det ”aktiverades” i samband med att det kom varselrykten på min arbetsplats.

Nu drabbade inte just detta varslet mig men med tanke på hur världen ser ut så…

Mitt jobb är ett låglönejobb som jag till och med från trivts med, tidigare har det varit att man trivts med kollegorna och uppgifterna men det skedde en omorganisation i början av året som gjorde att många kollegor jag trivdes med och hade ett utbyte med hamnade på andra avdelningar. Nu är jag typ den enda kvar och övriga personer jag jobbar med är personer som jag inte har något utbyte av alls, ungdomar i 20 årsåldern.

Förra året blev min far sjuk (men han mår just nu) och både han och min mor är över 70, vilket gör att jag känner ångest över att tiden gått så fort de senaste åren. Vi träffas och umgås ofta, min far och jag har gemensamma intressen som vi utövar. Ångest över att bli ”ensam” när de är borta en dag eller blir sjuka så man inte kan umgås som vanligt.

Jag har varit singel i över 10 år, ej ens försökt dejta då det känns hopplöst när man inte är snygg eller framgångsrik, har inga vänner kvar att umgås med längre då man dels glidit ifrån varandra och dels så har de skaffat barn/sambos och hela den biten medan jag är kvar och lever som en 20 åring. Tidigare har man kunnat umgås, åkt och kollat på fotboll, ut och käkat en bit mat, gått ut på krogen, åkt på resor osv.

Jag har pratat med mina föräldrar om detta, att jag är i den åldern jag är utan att ha lyckats i livet och ha något som exempelvis en utbildning eller karriär att visa upp och är misslyckad socialt. Ekonomiskt så har jag pengar på banken och inga skulder förutom mitt billån.

Det känns som åren bara rullat på och nu har man hamnat här…. Har ingen framtidstro eller hopp nu utan det känns som allt bara kommer bli värre...
Citera
2020-06-06, 10:29
  #2
Medlem
Tror det är stor igenkänningsfaktor hos många i mycket av vad du skriver. Många i den åldern som förlorar gamla vänner. Vissa på grund av att de fått egen familj, andra på grund av att deras vänner bildat familj.

Många gånger känner de med familj också ensamma, trots familjen. Det blir oftast främst att umgås med familj och träffa andra på barnrns skolevenemag, sport och hobby.

Det låter som att du borde hitta en ny hobby, och kanske ta kontakt med dina gamla vänner.
Citera
2020-06-06, 11:10
  #3
Medlem
mattias_rs avatar
Skaffa dig en hobby och dela den med likasinnade via forum och träffar, det får dig att fokusera på något annat än dig själv. Har du tur så träffar du din partner i den kretsen.

CBD olja är bra mot depressioner - nej du blir inte beroende eller får en tripp eftersom THC nivån är så låg.
Citera
2020-06-06, 15:11
  #4
Medlem
particulum1s avatar
Jag tror inte att det är något större problem att ta kontakt med någon gammal polare och fråga om den är sugen på att kolla fotboll, käka eller gå ut på krogen, de sitter nog säkert bara hemma på kvällarna oavsett, de skulle säkert uppskatta att få en paus från familjens rutiner. Dra iväg några sms eller dylikt och kolla, det skadar inte. Har du däremot hamnat i en sådan situation att du varit bortkopplad från tidigare vänner såpass länge att det potentiellt blir obekvämt eller generande att kontakta dem så gör du nog ett bättre val att försöka skapa nya förhållanden.

Hur som så verkar det existera någon form av längtan efter ett eller flera meningsfulla förhållanden, tror du att detta kan vara den underliggande orsaken till din ångest? Meningsfulla förhållanden verkar ju vara det enda som har minskat under årens gång för dig.
Citat:
Det känns som åren bara rullat på och nu har man hamnat här…. Har ingen framtidstro eller hopp nu utan det känns som allt bara kommer bli värre...
Oavsett hur du ser på det så måste du forma den framtid du själv vill ha genom handlingar, om du inte har skapat ett koncept eller uppfattning om hur du vill ha det i framtiden så kan du inte förvänta dig heller att ha någon framtidstro eller hopp, du måste mentalt faktiskt ha en uppfattning om din egen potentiella framtid för att kunna tro eller hoppas på den, att vänta på att oförutsägbara kausala förhållanden ska presentera en livssituation som du ska känna dig lycklig och tillfreds med kan du bara komma undan med om du är lycklig och tillfreds med den situationen du är i nu, vilket du uppenbarligen inte är... det är inte omöjligt att åstadkomma dock.
Citera
2020-06-06, 16:16
  #5
Medlem

Bot mot ångest, oro och depression är;
Samtalsterapi, medicin, fysisk träning, sociala kontakter, framtidsplaner, alkohol (inget jag rekommenderar), knark (inget jag rekommenderar), självmord (inget jag rekommenderar), intellektuell stimulans m.m.

Jag befinner mig i liknande sits.
Citera
2020-06-06, 19:02
  #6
Medlem
Har du, eller har du haft en slags syn på hur ditt liv ska se ut i framtiden? T ex drömmar av att vara framgångsrik?
Citera
2020-06-07, 08:56
  #7
Medlem
Jag tror det kan vara sunt att ändra ditt perspektiv på en utbildning. Det är inget som du ska visa upp och som gör dig framgångsrik utan det ska ge dig kunskap och som du kan använda för att få ett jobb inom det och sedan bli framgångsrik.
Både på högskole- och universitetsutbildningar och YH-utbildningar finns idag folk som är över 50 och studerar. Det är jättemånga människor som sadlar om och jag kan tänka mig att det blir mer vanligt nu med tanke på virus-läget. Det är inte försent om det är en "karriär" som du vill göra. Det är bara att söka till en utbildning och så är du klar på 2-5 år beroende på vad du studerar och då har du sedan ett jobb inom det också. Och under studierna får du också kontakt med andra människor och nya bekantskaper som kan leda till det ena och det andra.
Citera
2020-06-07, 16:14
  #8
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BINARY-CIS-PERSON

Bot mot ångest, oro och depression är;
Samtalsterapi, medicin, fysisk träning, sociala kontakter, framtidsplaner, alkohol (inget jag rekommenderar), knark (inget jag rekommenderar), självmord (inget jag rekommenderar), intellektuell stimulans m.m.

Jag befinner mig i liknande sits.
För stunden ja, sen förvärrar den bara ångest/oro/stress/depression.
Sämsta giftet som finns.
Det är förmodligen sjukt många (har varit en av dem) som lever i den klassiska cirkeln döva-ångest-med-alkohol-sen-ha-ångest-flera-dagar-efteråt-sen-börja-om.
Och nu syftar jag på kroppslig ångest som alkoholen orsakar och förstärker.
Citera
2020-06-07, 16:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
För stunden ja, sen förvärrar den bara ångest/oro/stress/depression.
Sämsta giftet som finns.
Det är förmodligen sjukt många (har varit en av dem) som lever i den klassiska cirkeln döva-ångest-med-alkohol-sen-ha-ångest-flera-dagar-efteråt-sen-börja-om.
Och nu syftar jag på kroppslig ångest som alkoholen orsakar och förstärker.

Jag blir faktiskt ganska avslappnad dagen efter men sen kommer tröttheten och segheten efterföljande dagar.
Citera
2020-06-07, 16:27
  #10
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BINARY-CIS-PERSON
Jag blir faktiskt ganska avslappnad dagen efter men sen kommer tröttheten och segheten efterföljande dagar.
Skönt för dig.
Alla är ju olika känsliga men det är vetenskap vad alkohol gör med kropp och hjärna, för mig tog det konstigt nog ganska lång tid att fatta sambanden mellan saker och den där cirkeln, jag som brukar analysera och grubbla över det mesta.
Ville nog inte att det skulle vara alkoholens fel antar jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback