Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle527w7djd
Iktorivil har väl den längsta halveringstiden? Så jag tror att det är den lättaste benson att sätta ut men ja, ta din tid o tom. varrandag hade nog funkat me att trappa ut
Men hur har det nu gått efter nån månad? Använder sprayet elr? IMO så tkr jag du bör lägga säg 0.5 mg ikto under tungan då vid behov istället för att klydda till det men hursom lycka till👍 sj så älskar jag benso men man blir torsk på det... Så använder det ej, börjat nyligen med voxra som funkar bra mot min trötthet
V H
Gick också på ikto länge. Sjukt lång halveringstid . Den är 18-50 timmar.
Men stesolid (diazepam) därimot har nog högsta halveringen bland alla benso som används , hela 20-100 timmar. och det är fan en hel del nästan 4 dagar vid höga doser.
Ska du trappa ner ikto, xanor eller nån annan stark benso som gäller , en startdos på diazepam som motsvarar vad du gick på innan.
Du sa 4 mg ikto? Det är 80 mg diazepam (0,5 mg ikto(klonazepam) motsvarar 10 mg diazepam)
Källa som är stensäker
https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm
funnits så länge jag kan minnas. Där kan man mäta olika saker mot varandra för att få fram styrkan samt se deras avsedda effekt.
Om du behöver dämpad ångest så är nog stesolid bäst, har du panikångest attacker så är xanor bättre. För båda problem samt muskelstelhet och smärtor samt minskad rörlighet så är ikto bäst.
Jag har provat detta själv , även fått utskrivit nedtrappning på stesolid från en beroende enhet eftersom jag kunde äta nästan 100 mg xanor i veckan ibland och ikto ca 8-10 mg och kände knappt något (såklart för korstolerans mot andra benso men just då är man trög och tänker inte på det)
Började att trappa ner från 40 mg (skulle bara fått 30 mg först men läkaren sa att efter såna enorma doser regelbundet i årtal var det bättre för min del)
Speciellt för de som kanske inte vet (det gör långt ifrån alla) är iktorivil (klonazepam) en medicin mot epilepsi och som ni kanske vet är de flesta droger oavsett hur många du ätit och ofta saker som speglas tillbaka, dvs man får allt som var bra med grejen man tar exakt raka motsatsen utan hjälp. Ikto speciellt kan orsaka EP-anfall i helt friska personer som aldrig haft det i hela sitt liv. Sluta tvärt med xanor är bland det värsta som finns har jag hört, fast sen har jag hört av de som gått på båda att lyrican är i en klass försig. Jag vill knappt veta hur man mop
Iallafall de satte mig med sänkning (5mg!) varannan vecka! på stesoliden när jag skulle bryta suben och xanor (benso AT är en av de få AT man kan dö av när man enbart är abstinens osv)
Alla droger som påverkar GABA systemet i hjärnan är likadant. Benso, alkohol, GHB, GBL och tror även lyrica. aldrig haft AT på lyrica men hört att det är så mycket värre än allt annat man kan tänka sej...
gått genom en full nedrappning och höll ute till sista 5 mg.
Knappt någon AT alls då. Var lite seg på dagarna men inget mer skit.
det funkade rätt bra, i början va jag tvungen att ta mej dit för att hämta när jag samtidigt hade AT på sub. Outhärdligt....kunde knappt gå några meter utan att behöva hålla stöd mot något. Undrar hur illa det varit utan någonting alls.. fy fan. Det var en tuff sommar. Förra var det iaf. Var inte i form att knappt ta mej till jobbet då. Skakade på bussen och hade extrem torgskräck men åxå klaustrofobi.
Lycka till iaf!