2020-06-04, 13:52
Medlem
Så vi har en bil som stått på samma ställe på gatan utanför vår lägenhet i i Stockholm i över två veckor nu och den blir lappad dag in och dag ut. Nu har den även fått en knallorange bot istället för gul (vad är det för skillnad?)

Bör man vara orolig? Bilen blev på ställt 28/4 och förvärvades 30/4, registrerad på en adress i Boden! Det ganska fin Mercedes från 2003.

Känns som om ägaren försvunnit, om inte lär detta bli en dyr historia...
Citera
2020-06-05, 09:18
Medlem
miikoss avatar
Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Bilar
/Moderator
Citera
2020-06-05, 09:23
Medlem
miikoss avatar
Man kan ibland vara orolig, då övergivna bilar oftast eldas upp eller slås sönder.

Men den mörkare lappen brukar vara ett meddelande ifrån kommunen, att fordonet kommer att flyttas till uppsamlingsplats inom några dagar. Så då är det oftast inga problem.

Vet inte hur är det är Stockholm. Men i Göteborg så var kommunen snabba med att dra bort bilar ifrån gatan.
Citera
2020-06-05, 09:51
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Så vi har en bil som stått på samma ställe på gatan utanför vår lägenhet i i Stockholm i över två veckor nu och den blir lappad dag in och dag ut. Nu har den även fått en knallorange bot istället för gul (vad är det för skillnad?)

Bör man vara orolig? Bilen blev på ställt 28/4 och förvärvades 30/4, registrerad på en adress i Boden! Det ganska fin Mercedes från 2003.

Har registrerade ägaren många bilar, målvakt?
Citera
2020-06-05, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123

Fler lappar än fem lär de inte ha försett bilen med om den stått på samma ställe. Den med avvikande färg lär vara en anmodan att flytta bilen vid äventyr att den bortforslas av kommunen. Någon "bot" är inget av det som hamnat på bilen.
Citera
2020-06-05, 11:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
På väg till mitt arbete passerar jag varje dag en bil med öststatsregistrering, den är ganska risig, och är förmodligen dumpad, den har stått där minst två månader.
Den har högvis med olika uppmaningar om att flyttas, utöver en mängd p-böter.

Problemet är att den står en hyrd p-plats.

Bara i Sverige, i vilket annat land som helst hade den varit bortforslad.
Citera
2020-06-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
På väg till mitt arbete passerar jag varje dag en bil med öststatsregistrering, den är ganska risig, och är förmodligen dumpad, den har stått där minst två månader.
Den har högvis med olika uppmaningar om att flyttas, utöver en mängd p-böter.

Problemet är att den står en hyrd p-plats.

Bara i Sverige, i vilket annat land som helst hade den varit bortforslad.

Inga böter, men däremot kan den ha fått upp till fem kontrollavgiftsfakturor. Uppmaning om flyttning borde vara enbart en, men bilen kan förstås ha varit flyttad, då börjar man om från början igen.

Hur ser regelverket och tillämpningen ut i andra länder då?
Citera
2020-06-05, 16:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inga böter, men däremot kan den ha fått upp till fem kontrollavgiftsfakturor. Uppmaning om flyttning borde vara enbart en, men bilen kan förstås ha varit flyttad, då börjar man om från början igen.

Hur ser regelverket och tillämpningen ut i andra länder då?
Vet inte, men jag kan inte tänka mig att en skrotbil tillåts ockupera en privatpersons p-plats i månader.
Citera
2020-06-05, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vet inte, men jag kan inte tänka mig att en skrotbil tillåts ockupera en privatpersons p-plats i månader.
Är platsen verkligen uthyrd så är det hyresmannen som kan anmäla att det landat fel bil på platsen. En outhyrd plats är det hyresvärden som har intresse av att få bort, men är det god tillgång till platser för de vilka bor i området så kanske denne drar på det för att slippa kostnaden med transporten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in