Tycker jag inte. Det är högst sällan Skogkär överhuvudtaget tycks ha en åsikt om någonting, på sin höjd är han minst dålig av Sydsvenskans ledarskribenter.
Sedan förra sommaren har han, vad jag kunnat se, aldrig skrivit om invandring eller integration i tidningen. I oktober skrev han om flyktingsituationen i Europa utan att yppa en enda egen åsikt se "Flyktingar? Nej tack säger Sverige". Jag tvivlar på att han någonsin uttryckt sig invandringskritiskt i tidningen. Motbevisa mig gärna.
Däremot har han sagt ifrån flera gånger om islamism i Sverige, t.ex 6/11 -19:
Det är självklart att varje möjlighet att utvisa de sex islamisterna - och andra utländska medborgare som på liknande sätt kan anses utgöra allvarliga hot mot rikets säkerhet - måste prövas. Men i vågskålen ligger också rättssäkerheten och respekten för mänskliga rättigheter, något de flesta väl ändå anser vara omistliga värden. (…)
Under decennier har Sverige tillåtit utländsk finansiering av moskéer, låtit radikala islamister driva friskolor som åtnjutit miljontals kronor i statsbidrag. Ett ymnigt bidragsregn tänkt att få civilsamhället att växa och frodas har gett näring åt islamistiska organisationer med högst tvivelaktig demokratisyn och ambitioner att bygga parallella samhällsstrukturer.
De hundratals män och kvinnor som lämnade Sverige för att ansluta sig till Islamiska statens terrorarméer är väl det yttersta uttrycket för de katastrofala konsekvenserna av denna huvudlösa politik.
Ytterligare en sak som just talar för att MS är en bra journalist. En journalist behöver nämligen inte alls ha en egen åsikt. Inte heller behöver dom framstå som vare sig höger, vänster eller mittemellan. En bra journalist kan mycket väl just som MS kommentera, rapportera och låta bli att värdera.
En klockren tweet av Mats Skogkär. En av de mest exakta beskrivningar av samtiden som gjorts på senare år, och gjord med så få ord. Heder och beröm åt Mats Skogkär!
Klart att man inte får kritisera vänstern i en vänsterblaska.
Sydsvenskan är en liberal tidning, ivf på ledarplats. Närmare bestämt L. Nu råkar ju iofs L vara väldigt vänster i dessa frågorna och är väl i det närmsta ett negerparti.
Tycker jag inte. Det är högst sällan Skogkär överhuvudtaget tycks ha en åsikt om någonting, på sin höjd är han minst dålig av Sydsvenskans ledarskribenter.
Sedan förra sommaren har han, vad jag kunnat se, aldrig skrivit om invandring eller integration i tidningen. I oktober skrev han om flyktingsituationen i Europa utan att yppa en enda egen åsikt se "Flyktingar? Nej tack säger Sverige". Jag tvivlar på att han någonsin uttryckt sig invandringskritiskt i tidningen. Motbevisa mig gärna.
Däremot har han sagt ifrån flera gånger om islamism i Sverige, t.ex 6/11 -19:
Det är självklart att varje möjlighet att utvisa de sex islamisterna - och andra utländska medborgare som på liknande sätt kan anses utgöra allvarliga hot mot rikets säkerhet - måste prövas. Men i vågskålen ligger också rättssäkerheten och respekten för mänskliga rättigheter, något de flesta väl ändå anser vara omistliga värden. (…)
Under decennier har Sverige tillåtit utländsk finansiering av moskéer, låtit radikala islamister driva friskolor som åtnjutit miljontals kronor i statsbidrag. Ett ymnigt bidragsregn tänkt att få civilsamhället att växa och frodas har gett näring åt islamistiska organisationer med högst tvivelaktig demokratisyn och ambitioner att bygga parallella samhällsstrukturer.
De hundratals män och kvinnor som lämnade Sverige för att ansluta sig till Islamiska statens terrorarméer är väl det yttersta uttrycket för de katastrofala konsekvenserna av denna huvudlösa politik.
Han gör ett kallt konstaterande, det är inte en åsikt han uttrycker.
Låt mig se om jag kan sammanfatta den här affären: På onsdagmorgonen den 3 juni tweetar Mats Skogkär (@Skogkar) följande:
När man ser vänsterns närmast sexuella upphetsning över upploppen i USA, över plundringarna, bränderna och våldet, blir det också lättare att förstå dess strävan att genom invandring skapa liknande förhållanden här med en stor, invandrad, etnifierad och segregerad underklass.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!