Flashback bygger pepparkakshus!
2020-06-03, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Skulle man överleva en en sån olycka så skulle man inte vilja se sig själv i spegeln efter och med smälta/amputerade kroppsdelar och en konstant brännande känsla inne i kroppen i månader så hade dom flesta viljat ta sitt egna liv för att slippa smärtan.

Det sätter nog sina spår. Svenska artisten Axel Schylström var väl också uppe och klättrade på tåg när han fick volt genom sig. Läsvärt: https://www.expressen.se/noje/artistens-starka-inlagg-berattar-om-olyckan
Citera
2020-06-04, 07:39
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Skulle man överleva en en sån olycka så skulle man inte vilja se sig själv i spegeln efter och med smälta/amputerade kroppsdelar och en konstant brännande känsla inne i kroppen i månader så hade dom flesta viljat ta sitt egna liv för att slippa smärtan.

Vad är det som bränner inne i kroppen? Är det att organen tagit stryk? Men varför just en brännande känsla?
Citera
2020-06-04, 08:29
Medlem
Hollywoodfruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Killen skulle ha gått ut nian om några dagar... Ganska sorgligt, egentligen, även om jag vet att det här forumet har sina egna asgamar...

I själva ärendet så vet jag inte mer än er, förutom att jag vet killens fullständiga namn och adress. Varför? För att min son går på samma skola som honom (men han kände inte honom).

Så onödigt, det hela. På det stora hela är det ju inte fel att visa relevant information för ungdomarna, så att de kan förstå riskerna med elektricitet. Jag är själv långt ifrån kunnig inom området, kan inte påstå att jag kände till riskerna ordentligt i den åldern. Med det sagt skulle jag nog inte ha klättrat upp på ett tåg sådär.

Well, rip U.R.T. en onödig förlust

Kan du inte skriva vem? Mitt barn som också går ut nian strax gick på den skolan fram till förra året. Jag undrar om det var någon mitt barn kände till(borde ju rimligen vara det tyvärr...)
Så tragiskt att ett barn dör, oavsett orsak...
Citera
2020-06-04, 11:09
Medlem
Något liknande hände ett par kids som gick i samma högstadieskola som mig. Jag och ett par vänner råkade gå förbi strax efter att det hände och såg att någon låg på vagntaket. Kommer ihåg att det var en väldigt tydlig doft av bränt hår i luften. Det var först dagen efteråt som vi förstod vad som hade hänt. En kille hade dött av strömmen genom kroppen. Fruktansvärt trauma för de som överlevde. Samtidigt så frågade vi oss från första stund hur man kunde vara så fruktansvärt dum att klättra upp så nära ledningarna.
Citera
2020-06-04, 14:29
Medlem
Nihiliserads avatar
Klottrare?
Citera
2020-06-04, 17:34
Moderator
Tystnads avatar
fruktansvärt tragisk!!

När jag var barn fanns det fortfarande många vagnar, specellt tankvagnar som hade stege på sidan man kunde lätt klättra upp för.
Hände flera olyckor då info i skolorna var noll.
Men minskade i min stad då ryktet om olyckorna spred sig.
Stegarna förbjöds till slut men fanns kvar i tågbeståndet i många år innan dom skrotats ut.
Citera
2020-06-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
En elpistol har uppåt 50 000 volt. Det är inte den elektriska spänningen i sig som är farlig utan hur stor strömmen är som går igenom kroppen.
50kV är det eventuellt när elpistolen körs obelastad/i luften, så fort lasten/resistansen ändras av t.ex huden så sjunker spänningen dock drastiskt. U= I*R.

Så att säga att spänningen inte är det farliga blir lite konstigt då det rör sig om en strömbegränsad krets, så det kommer i praktiken inte vara så hög spänning vid faktisk användning. En kontaktledning däremot har hög spänning, samt i praktiken ingen strömbegränsing alls. Inte något som är ämnat för personskydd iallafall.

Aja, petitesser i sammanhanget. Rör inte kontaktledningar helt enkelt...
Citera
2020-06-04, 17:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InflationsNation
50kV är det eventuellt när elpistolen körs obelastad/i luften, så fort lasten/resistansen ändras av t.ex huden så sjunker spänningen dock drastiskt. U= I*R.

Så att säga att spänningen inte är det farliga blir lite konstigt då det rör sig om en strömbegränsad krets, så det kommer i praktiken inte vara så hög spänning vid faktisk användning. En kontaktledning däremot har hög spänning, samt i praktiken ingen strömbegränsing alls. Inte något som är ämnat för personskydd iallafall.

Aja, petitesser i sammanhanget. Rör inte kontaktledningar helt enkelt...

Jag försökte vara lite pedagogisk och ändå hyfsat korrekt. Jag beskrev även faran med spänningen. Exakt vad var fel i min text?

Visst, jag tror inte heller att en elpistol når upp till mer än några kilovolt vid kontakten med skinn. Så där överdrev jag kanske lite för dramatisk effekt!
Citera
2020-06-04, 18:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M4STERM1ND
Samtidigt så frågade vi oss från första stund hur man kunde vara så fruktansvärt dum att klättra upp så nära ledningarna.

Ja, det brukar inte vara de intelligentaste direkt som gör sådant. Men även lågintelligenta och utvecklingsstörda har ett människovärde, så tragiskt är det ändå! Stackars familj och anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Hände flera olyckor då info i skolorna var noll.

Min uppfattning är att det faktiskt informerades mer om det i skolorna förr. Idag har skolorna inte tid för det ska klämmas in studiedagar om genus, antirasism och värdegrund.

Men å andra sidan så har nog de flesta ungar idag sett klipp på nätet på folk som grillats på tågtak. Så kunskapsnivån kanske är större ändå idag.
Citera
2020-06-04, 18:35
Medlem
Citat:
Jag försökte vara lite pedagogisk och ändå hyfsat korrekt. Jag beskrev även faran med spänningen. Exakt vad var fel i min text?

Visst, jag tror inte heller att en elpistol når upp till mer än några kilovolt vid kontakten med skinn. Så där överdrev jag kanske lite för dramatisk effekt!
Jag sa inte att det var något direkt fel i din text, utan det var bara en petitess i sammanhanget. Jag ville bara förtydliga att det är lite vanskligt att säga att det inte är den "elektriska spänningen som är farlig", för om du faktiskt utsätts för 50kV, 16kV eller liknande som faktiskt fortsätter att vara så hög spänning när din kroppslast läggs till så är det garanterat farligt.

Det är strömmen som dödar, precis som du säger, men om du tar på något som är flera kV så lär det bli hög ström av det. Blir det inte det så har det lastats ner så att spänningen har sjunkit.

/Besserwisser
Citera
2020-06-04, 19:08
Medlem
Muhammedpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihiliserad
Klottrare?
de tvekar ja på, hade dom varit där för att klottra så hade dom inte klättrat upp och riskera torska.
Citera
2020-06-04, 19:36
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Min uppfattning är att det faktiskt informerades mer om det i skolorna förr. Idag har skolorna inte tid för det ska klämmas in studiedagar om genus, antirasism och värdegrund.

Men å andra sidan så har nog de flesta ungar idag sett klipp på nätet på folk som grillats på tågtak. Så kunskapsnivån kanske är större ändå idag.

Tänker jag efter riktigt, kan jag bara minnas att vi hade besök av Polisen och det då gällde framförallt att inte köra trimmade mopeder, supande och störningar under storhelger något om SJ anläggningar vete fan, möjligt lärare i allmänna orderlag snackade om detta . Något besök av SJ Banpersonal från El avd förekom aldrig på vår skola.Trots vi hade en stor rangebangård i Staden (där minst 2 st skolungdomar dog pga klättrade upp på taken)

Jag pryade till och med på SJ och inte ett ljud om detta, åkte motorvagn osv.

Nä det var riktigt dåligt i skolan ,var först när man kom ut i arbetslivet på Sydkraft (nu EON) som man fick grundkunskaper om elfaran, även delvis på SJ anläggningar

Men det skilde sig säkert från olika Städer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in