2020-06-02, 15:50
Medlem
Tripportreats avatar
Håll oss gärna uppdaterade så vi får se hur långt de går, räkna med att du inte kommer slippa undan.

Trodde förövrigt också att det gällde SL men jag tror knappast det gör nån skillnad.

Återigen, vad tror det det skulle sända för signaler om det räckte med att vägra samarbeta? Vilka signaler skulle det sända? Hur hållbart skulle det vara?

Klart de vill visa att det straffar sig att planka.

Sj:s biljetter är oftast personliga, ihop med BankID så är du nog rätt körd.

//Tripportreat
Senast redigerad av Tripportreat 2020-06-02 kl. 15:52.
Citera
2020-06-02, 15:56
Medlem
Samlingstråd finns: (FB) Åkt fast i kollektivtrafik, klara sig undan avgift (samlingstråd)
Citera
2020-06-02, 16:06
Medlem
Eustaches avatar
Jag skulle vilja fortsätta diskutera faktumet att biljetten är köpt via bank-ID, och sedan scannad av kontrollant. Detta är alltså i sammanhanget i princip detsamma, och av samma juridiska värde, som om hon hade fått min fysiska legitimation?
Citera
2020-06-02, 16:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Är det olagligt att ge bort biljetter på det viset eller vadå?

Men alltså, hur funkar det ens när de använder sig av kameror? Dom ser ju bara en kille, hur kopplar dom mig med säkerhet till min juridiska person? Ska dom söka på mig på Facebook eller vad? Och räcker verkligen bank-IDt som är kopplat till biljetten när dom ska utfärda böter och skicka faktura, som identifiering att det faktiskt är jag?

Biljetten är köpt med bankid. Alltså skickar man kravet till personnumret, om du bestrider skickar man till inkasso, bestrider du där så kallar man personnumret till eventuell rättegång, varvid din liknelse jämförs med videomaterial och så får såklart de vittnande kontrollanterna frågan "är det där personen ifråga?"

Förövrigt; du använder"juridiska person" jättefel. Du är (från vad du sagt) ingen juridisk person.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Juridisk_person
Senast redigerad av EckiEcki 2020-06-02 kl. 16:54.
Citera
2020-06-02, 16:54
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Biljetten är köpt med bankid. Alltså kallar man personnumret till eventuell rättegång, varvid din liknelse jämförs med videomaterial och så får såklart de vittnande kontrollanterna frågan "är det där personen ifråga?"

Förövrigt; du använder"juridiska person" jättefel. Du är ingen juridisk person.

Så det är alltså så att alla fall likt mitt alltid och utan undantag går så långt som till rättegång om jag nekar?

Ang. för övrigt. Okej. Är amatör på flertalet olika sätt verkar det som. Ska googla, tack.
Citera
2020-06-02, 16:55
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Så det är alltså så att alla fall likt mitt alltid och utan undantag går så långt som till rättegång om jag nekar?

Ang. för övrigt. Okej. Är amatör på flertalet olika sätt verkar det som. Ska googla, tack.

Nej, man drar inte alla tjuvåkningar så långt. Men många. Särskilt om kontrollanterna markerat att du inte var samarbetsvillig. Bedrägeri/Bedrägligt beteende är trots allt brottsligt.
Senast redigerad av EckiEcki 2020-06-02 kl. 17:00.
Citera
2020-06-02, 17:23
Medlem
Citat:
Nej, man drar inte alla tjuvåkningar så långt. Men många. Särskilt om kontrollanterna markerat att du inte var samarbetsvillig. Bedrägeri/Bedrägligt beteende är trots allt brottsligt.
Det finns många ärenden i olika sammanhang som för den som är kärande innebär en större kostnad om det går via domstol jämfört med att släppa kravet. I förlängningen är det dock lönsamt enär medvetenheten hos de vilka medvetet försöker att "lura" systemet kring konsekvenserna ger mer än vad ett enskilt ärende kan generera. Detta gäller flertalet fall då kapitalbeloppet är lågt och kostnaderna som stannar på fordringsägaren blir högre, den kostnaden tar man gärna då det ger signalen att man inte accepterar ett beteende som grundar sig på att försöka betala mindre (eller inte alls) för en tjänst eller produkt bara för att det tekniskt möjligt.
Citera
2020-06-02, 17:26
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I förlängningen är det dock lönsamt enär medvetenheten hos de vilka medvetet försöker att "lura" systemet kring konsekvenserna ger mer än vad ett enskilt ärende kan generera.

Precis, varvid det inte är osannolikt att SJ börjar med att kika på vad TS deklarerat de senaste åren, och eventuellt skuldsaldo hos KFM etc. Kombinerat med den inte särskilt juridiska rövhålsfaktorn. Det vill säga hur kontrollanterna upplevde TS. Ju drygare desto större chans att man driver det skulle jag lite förenklat vilja säga.

Dessutom, vilken sansad människa vill riskera en bedrägeri/Bedrägligt beteende för en sån fjantsumma såhär i lexbase-tider....
Senast redigerad av EckiEcki 2020-06-02 kl. 17:30.
Citera
2020-06-02, 17:29
Medlem
Citat:
Precis, varvid det inte är osannolikt att SJ börjar med att kika på vad TS deklarerat de senaste åren, och eventuellt skuldsaldo hos KFM etc. Kombinerat med den inte särskilt juridiska rövhålsfaktorn. Det vill säga hur kontrollanterna upplevde TS. Ju drygare desto större chans att man driver det skulle jag lite förenklat vilja säga.
Troligtvis görs en enklare kreditkontroll också, ser det illa ut kanske det övervägs att avvakta med stämningsansökan något år.
Citera
2020-06-02, 17:31
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja fortsätta diskutera faktumet att biljetten är köpt via bank-ID, och sedan scannad av kontrollant. Detta är alltså i sammanhanget i princip detsamma, och av samma juridiska värde, som om hon hade fått min fysiska legitimation?

Nej, det är inte samma. Om du har rest på en biljett med rabatt måste du kunna identifiera att du har rätt till rabatten.
Exempelvis student ID.
Samt måste man alltid vara beredd att visa upp sitt ID för att kunna bevisa att man är den personen som biljettens namn står i.

Jobbade på SJ's kundservice förut. Troligtvis kommer du inte undan fakturan.
Citera
2020-06-02, 17:32
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Troligtvis görs en enklare kreditkontroll också, ser det illa ut kanske det övervägs att avvakta med stämningsansökan något år.

Ja och nej.. Nu har jag bara möjlighet att kommentera kring hus Västtrafik ser på sånt på grund av bekantskaper. Man gör inte det eftersom man valt att anse att det inte föreligger ett giltigt förfall för en sådan i det skedet. Det är därför man bara kika på öppna uppgifter.

Edit: eller menar du med "enklare kreditkontroll" add man anvönder CreditSafe eller liknande aktör? Ja, jo, det gör man ju såklart. Men man gör ingen ny "aktiv" upplysning.
Citera
2020-06-02, 17:35
Medlem
Vi har dessutom den kategori som inte ifrågasatt eller motsatt sig påförd avgift, men underlåter att betala, där lämnas ärendet som uppdrag till kronofogden istället, men om gl är på obestånd så inväntas bättre tillfälle, det viktiga är att tillse att preskriptionsavbrott görs regelbundet. Vi har ofta fått betalt efter 5-6 år på sådant på småbelopp, där har då bevakning av skatteåterbetalning och liknande skett också, utmätning begärs först när det finns bra förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in