2020-06-02, 14:45
Medlem
Eustaches avatar
Jag köpte en rabatterad biljett på en SJ resa. Kontrollanter kom, scannade min e-biljett som är köpt i mitt namn via bank-ID, och konfronterade mig angående den rabatterade biljetten, hotade med kontrollavgift på 1200 SEK, och ville ha legitimation vilket jag vägrade visa. De hotade med att ringa väktare och jag bad dom ringa.

Jag gick av vid nästa station. En stund innan tåget stannade kom en av kontrollanderna och viftade med sin biljettmakapär och berättade att de nu har mina uppgifter kommer att skicka faktura hem till mig.

Kommer de att kunna få ur mig dessa 1200 SEK om jag bestrider (det eventuella) kravet? Är jag körd för att jag köpt biljett via bank-ID, eller kan jag bara neka att jag befunnit mig på tåget?
Citera
2020-06-02, 14:52
Medlem
Tripportreats avatar
Om de går vidare med det så borde de uppgifter de plockat upp från biljettläsaren ihop med övervakningskameror vara tillräckligt för att gå vidare.

Du ska nog räkna med att få betala, skulle de släppa det för enkelt skulle fler komma undan med plankning.

Att köpa rabatterad biljett om man inte har rätt till det är förövrigt dumt, de kommer alltid be om studentleg eller dylikt och kontrollavgiften blir densamma som att inte ha biljett öht.

//Tripportreat
Citera
2020-06-02, 14:59
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Om de går vidare med det så borde de uppgifter de plockat upp från biljettläsaren ihop med övervakningskameror vara tillräckligt för att gå vidare.

Du ska nog räkna med att få betala, skulle de släppa det för enkelt skulle fler komma undan med plankning.

Att köpa rabatterad biljett om man inte har rätt till det är förövrigt dumt, de kommer alltid be om studentleg eller dylikt och kontrollavgiften blir densamma som att inte ha biljett öht.

//Tripportreat

Drar dom det verkligen så långt att de börjar kolla övervakningskameror och skit för att en person haft ogiltig biljett?

Jag har åkt på rabatterad biljett säkert 250 gånger senaste 2 åren, aldrig råkat ut för en kontrollant tidigare.
Citera
2020-06-02, 15:01
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Drar dom det verkligen så långt att de börjar kolla övervakningskameror och skit för att en person haft ogiltig biljett?

Jag har åkt på rabatterad biljett säkert 250 gånger senaste 2 åren, aldrig råkat ut för en kontrollant tidigare.
Skulle tro det, skulle dem bara låta det passera så kan ju alla åka rabatterat. Även om det mycket väl kan kosta mer att driva in kostnaden rättsligt så sänder det signalen att de inte låter det gå förbi.

Att du sluppit kontrollanter så länge beror på tur, blir du stannad är risken typ 99% att du åker på en kontrollavgift.

//Tripportreat
Citera
2020-06-02, 15:07
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:

Dessutom räcker nog BankID rätt långt då det räknas som en säker bekräftelse på din identitet.

Ska du planka kan du lika gärna ta rygg på nån vid spärrarna och spara hela biljettavgiften, alla resor du gjort som skolungdom har inneburit bortkastade pengar.

//Tripportreat
Citera
2020-06-02, 15:11
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Dessutom räcker nog BankID rätt långt då det räknas som en säker bekräftelse på din identitet.

Det förstår jag, men jag vill veta hur denna process kan gå till från nu, och om jag på något sätt kan slinka undan juridiskt genom att neka. Jag kan ju ha köpt biljetten med mitt bank ID utan att för den delen befinna mig på tåget vid avgång. Hur kan dom styrka att det faktiskt var jag när jag inte legitimerat mig på begäran?

Jag kanske t. Ex. skulle kunna påstå att jag gett bort biljetten digitalt, online?

Och jag funderar ju även kring hur ser rutinerna ut i fall som mitt, kommer kontrollanten bara leta upp min adress och helt enkelt skicka en faktura till min adress? Är det så dom gör i dessa fall? Kan tänka mig att det är rätt ovanligt att det går till på detta vis. För övrigt accepterar säkert 95% av alla sin avgift på plats.
Senast redigerad av Eustache 2020-06-02 kl. 15:14.
Citera
2020-06-02, 15:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Västtrafik och SL gör det iallafall om en kontrollant rapporterar att de haft en "osamarbetsvillig" misstänkt plankare.

Edit: nu ser jag att du skrev SJ. Jodå, de använder också videomaterialet.
Citera
2020-06-02, 15:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jag kanske t. Ex. skulle kunna påstå att jag gett bort biljetten digitalt, online?

Det vore dumt. Sannolikt står det i villkoren att biljetten är personlig och inte får överlåtas.
Citera
2020-06-02, 15:22
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det vore dumt. Sannolikt står det i villkoren att biljetten är personlig och inte får överlåtas.

Ja jo, om dom går så jävla långt att dom börjar kolla kameror är det ju förgäves ändå. Aja, jag avvaktar, får räkna med att jag är körd. Återkommer. Får väl om jag torskar se det som en sen extraavgift för alla pengar jag sparat in på att åka rabatterat.
Citera
2020-06-02, 15:29
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Är det olagligt att ge bort biljetter på det viset eller vadå?

Men alltså, hur funkar det ens när de använder sig av kameror? Dom ser ju bara en kille, hur kopplar dom mig med säkerhet till min juridiska person? Ska dom söka på mig på Facebook eller vad? Och räcker verkligen bank-IDt som är kopplat till biljetten när dom ska utfärda böter och skicka faktura, som identifiering att det faktiskt är jag?
Citera
2020-06-02, 15:46
Medlem
Citat:
Är det olagligt att ge bort biljetter på det viset eller vadå?

Men alltså, hur funkar det ens när de använder sig av kameror? Dom ser ju bara en kille, hur kopplar dom mig med säkerhet till min juridiska person? Ska dom söka på mig på Facebook eller vad? Och räcker verkligen bank-IDt som är kopplat till biljetten när dom ska utfärda böter och skicka faktura, som identifiering att det faktiskt är jag?

Olagligt att ge bort, nej, men står det i avtalet när biljetten köps att den är personlig så är det ett avtalsbrott.

Juridisk person lär du aldrig bli, däremot fysisk sådan. Med tillgång till offentliga databaser med foton så går det säkert fint, det är sedan upp till dig att påvisa annat.
Citera
2020-06-02, 15:48
Medlem
Citat:

Finns det övervakningskameror så vore det märkligt om de inte skulle dra nytta av dessa och kolla innehållet, däremot inte kolla "skit", inget som hör hemma i ämnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in