2020-06-01, 18:36
Medlem
Hejsan! Jag har en Volvo C30 som jag funderar på att montera ett taktält på, kommer kanske se lite roligt ut men det skiter jag i. Frågan är, kan jag och tjejen sova i tältet när vi står stilla utan att deformera taket? Vi väger inte mer än 200kg med kläder och lite packning.
Citera
2020-06-01, 18:49
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Hejsan! Jag har en Volvo C30 som jag funderar på att montera ett taktält på, kommer kanske se lite roligt ut men det skiter jag i. Frågan är, kan jag och tjejen sova i tältet när vi står stilla utan att deformera taket? Vi väger inte mer än 200kg med kläder och lite packning.
Förutom bucklor och repor så kan takstommen röra sej lite och spräcka framrutan senare i vinter
Citera
2020-06-01, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Förutom bucklor och repor så kan takstommen röra sej lite och spräcka framrutan senare i vinter
Men den specade maxlasten är typ 75kg men den är väl högre vid stillastående?
Citera
2020-06-01, 19:18
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Men den specade maxlasten är typ 75kg men den är väl högre vid stillastående?

Var står det i bilens dokument, och varför skulle det gå med högre last när den står stilla?
Citera
2020-06-01, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Var står det i bilens dokument, och varför skulle det gå med högre last när den står stilla?
Många anledningar. Vad tror du händer om du bromsar med en bil med 75kg på taket, eller kör snabbt i en kurva eller hur vinden drar i lasten. Inget av det behöver man räkna på när bilen står still
Citera
2020-06-01, 19:31
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Många anledningar. Vad tror du händer om du bromsar med en bil med 75kg på taket, eller kör snabbt i en kurva eller hur vinden drar i lasten. Inget av det behöver man räkna på när bilen står still

Den begränsningen är därför satt till 75kilo enl. bilens reg.papper.
Finns ingen anledning att tro att bilen skulle klara mer bara för att den står stilla; du belastar stolparna och framrutan även vid denna statiska last..
Citera
2020-06-01, 19:31
Medlem
Vansterpartiets avatar
Utan problem. Som du redan förstått är maxlasten satt efter säkerhet i trafik.
Citera
2020-06-01, 19:32
Medlem
Det är inga problem. Lastvikten på taket har med bromssträcka samt att inte boxen ska trilla av vid krock att göra.
Citera
2020-06-01, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Den begränsningen är därför satt till 75kilo enl. bilens reg.papper.
Finns ingen anledning att tro att bilen skulle klara mer bara för att den står stilla; du belastar stolparna och framrutan även vid denna statiska last..
Knäpp eller? Det är garanterat den dynamiska lasten som gör att saker och ting går sönder och den är många gånger större än den statiska lasten, speciellt i 120 eller på en krokig 80-väg eller när du behöver tvärnita för något. Jag gissar bara och orkar inte räkna på fysiken men att tvärnita med 75kg på taket är nog som att ha en last på ca 1ton.

Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Utan problem. Som du redan förstått är maxlasten satt efter säkerhet i trafik.
Tack
Citera
2020-06-01, 19:38
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtstark
Det är inga problem. Lastvikten på taket har med bromssträcka samt att inte boxen ska trilla av vid krock att göra.
Främst är det pga hög tyngdpunkt, lättare att välta, svårare att svänga.
Citera
2020-06-01, 19:41
Medlem
Gemensamt för alla utom Amazon-mannen är att ni är övertygade om att det går att sova i tältet om natten?

Edit: ....Även om vi knullar hårt
Senast redigerad av Thorped 2020-06-01 kl. 19:52.
Citera
2020-06-01, 19:43
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det lära vara en sjukt klen konstruktion i så fall, i synnerhet när det gäller en volvo som ska gå i fronten för säkerhet. Taket ska vara så stadigt att bilen ska kunna volta utan att man blir platt som en ugnspannkaka, då ska det inte flexa för lite last på taket. Då är det större risk att vindrutan spricker när man kör ner från en trottoarkant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in