2020-06-01, 19:44
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Gemensamt för alla utom Amazon-mannen är att ni är övertygade om att det går att sova i tältet om natten?
Är det ett tält som är gjort för takräcken så är det bara att sova, tänk på hur ni kliver i och ur bara. Ni kan ju inte ligga direkt på plåten utan räcket håller en ställning ovanför taket, jag förutsätter att det är så du menar. Likt toptent: https://campout.se/friluftsliv/talt-for-biltaket.php

Funkar det på Mini funkar det säkert på din c30: https://m3.idg.se/2.1022/1.707412/mini-countryman
Senast redigerad av HeddonBorborello 2020-06-01 kl. 19:47.
Citera
2020-06-01, 19:49
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Det lära vara en sjukt klen konstruktion i så fall, i synnerhet när det gäller en volvo som ska gå i fronten för säkerhet. Taket ska vara så stadigt att bilen ska kunna volta utan att man blir platt som en ugnspannkaka, då ska det inte flexa för lite last på taket. Då är det större risk att vindrutan spricker när man kör ner från en trottoarkant.
Mitten delen på taket är inte så starkt. Kraftigast är takstolparna runt dörrar och bak. Mitten delen över framrutan är inte så kraftig som man tror men det är ju bara att prova tälta på taket och se hur det går
Citera
2020-06-01, 19:52
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Mitten delen på taket är inte så starkt. Kraftigast är takstolparna runt dörrar och bak. Mitten delen över framrutan är inte så kraftig som man tror men det är ju bara att prova tälta på taket och se hur det går
Nu är jag ingen konstruktör men jag har svårt att se att man inte har hela ramen förstärkt, älgkrockarna du vet. Nyare volvos som frontat rakt på älg ser ut att vara väldigt stadiga, minns inte att jag sett någon c30 dock.

Googlar man på autohome(en tillverkare) eller top tent, och liknande så finns hur mycket som helst, bara vi i Sverige som är lite efter. Smart lösning iaf, synd att dom är så läskigt dyra, en begagnad husvagn i bra skick för samma pengar.
Citera
2020-06-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Knäpp eller? Det är garanterat den dynamiska lasten som gör att saker och ting går sönder och den är många gånger större än den statiska lasten, speciellt i 120 eller på en krokig 80-väg eller när du behöver tvärnita för något. Jag gissar bara och orkar inte räkna på fysiken men att tvärnita med 75kg på taket är nog som att ha en last på ca 1ton.

Tack

Sitter dessa 75kg fast, så är det just de, 75kg och inget annat. Däremot om det lossnar vid en inbromsning ja då har du en projektil.
Citera
2020-06-01, 19:53
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Tror du ett taktält innebär att man slår upp en vanligt tält och ligger på plåten?
Citera
2020-06-01, 19:58
Medlem
Funkar garanterat. Jag har ett takräcke t c30 som du kan få billigt om du inte har ett redan. Volvo original.
Jag äventyrade mkt m min c30. Bra bil.
Citera
2020-06-01, 19:58
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Nu är jag ingen konstruktör men jag har svårt att se att man inte har hela ramen förstärkt, älgkrockarna du vet. Nyare volvos som frontat rakt på älg ser ut att vara väldigt stadiga, minns inte att jag sett någon c30 dock.

Googlar man på autohome(en tillverkare) eller top tent, och liknande så finns hur mycket som helst, bara vi i Sverige som är lite efter. Smart lösning iaf, synd att dom är så läskigt dyra, en begagnad husvagn i bra skick för samma pengar.
Titta på en som står på skroten. Det är populärt att elda bilar nu och då är det lätt att se balkarna i taket hur dom ser ut, och ja man blir faktiskt lite rädd när man ser hur taket ser ut i mitten delen
Citera
2020-06-01, 19:59
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Tror du ett taktält innebär att man slår upp en vanligt tält och ligger på plåten?
Varför inte det finns folk till allt
Citera
2020-06-01, 20:54
Medlem
Det där är absolut inga problem. Bilen tål ordentligt mycket mer än så. Maxvikten på 75 kg är satt med ordentlig säkerhetsmarginal.

Om god stämning infinner sig kan du till och med ge frugan ett rejält skjut uppe på biltaket utan några problem.

Du kan lita på mig.
Citera
2020-06-01, 21:57
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:

Citat:
Titta på en som står på skroten. Det är populärt att elda bilar nu och då är det lätt att se balkarna i taket hur dom ser ut, och ja man blir faktiskt lite rädd när man ser hur taket ser ut i mitten delen

Det var detta jag hade i baktanke; att smälla upp ett tät på naken obelastad plåt ( så som "mittdelen" på taket) kommer ge bucklor. Om man däremot förankrar tältet i rails eller i stolparna är det en annan femma..
Citera
2020-06-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Det var detta jag hade i baktanke; att smälla upp ett tät på naken obelastad plåt ( så som "mittdelen" på taket) kommer ge bucklor. Om man däremot förankrar tältet i rails eller i stolparna är det en annan femma..
En galen ide jag har det är ju att sätta upp tältet på backen istället? Det kan ju funka.
Citera
2020-06-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
En galen ide jag har det är ju att sätta upp tältet på backen istället? Det kan ju funka.
Om du någonsin hade sovit i tält så hade du vetat att det är både kyligare och fuktigare att ligga på backen. Jag är också över 2 meter lång och vanliga tält med ett liggmått i praktiken som är över 2 meter men råge är inte helt vanliga. Dessutom tar ett tält ganska lång tid att ta upp och ner är van vid att göra detta på motorcykelsemester och man får allt räkna med en timme bara på att plocka ihop sakerna i tältet och tältet själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in