• 1
  • 2
2020-06-01, 18:14
Medlem
babiankladds avatar
Har tidigare skrivit mycket här på forumet om min resa med ångest men tänkte sammanfatta det lite bättre för jag behöver hjälp. Har de klassiska symptomen, konstant hjärtbultning, svettande , kan inte sitta still, alltid spända muskler, kan aldrig slappna av. Min gångstil har också förändrats där jag inte rör på armarna när jag går, helt enkelt en udda, spänd gångstil. Har magproblem, förstoppning och konstant rövkli. Från att jag vaknar på morgonen till att jag går och lägger mig är jag yr, inte yr där hela rummet snurrar utan en påverkad känsla, som att jag är full utan de roliga effekterna av alkohol. Känner att min balans är väck och jag är ständigt ostabil. Känns som en udda derealisation/depersonalisation där jag är fast i mitt huvud och inte kan fokusera på omvärlden, gungar konstant i skallen. Under tiden detta händer känner jag mig otroligt utmattad och slut i huvudet, ingen energi och som jag skrev förut känner jag mig som ett flytande tefat i rymden, en väldigt surrealistisk känsla. Pga detta har jag fått en rädsla att gå ut hemifrån för jag känner mig så bortkopplad från det verkliga livet.

Har också börjat göra konstiga rörelser med mina armar, till exempel när jag röker en cigg anstränger jag och spänner armen på ett onaturligt sätt när jag askar, riktigt skumt för att jag märker om folk tittar på mig konstigt. Kan också tillägga att jag krökade en del under min universitetstid som precis tog slut så är rätt ung och vet inte om alkoholen har hunnit att göra en stor verkan än på nerverna eller kroppen. Tog ett blodprov för två år sedan som kom tillbaka cleant förutom att det genomsnittliga korpuskulära hemoglobinvärdet var något ökat som tyder på lite b12 brist som jag testade att ta i någon månad- ingen effekt. Har också testat magnesium, zink och massa annat utan framgång. Testat akupunktur, mediterar dagligen, massage och vestibulär rehabilitering när jag misstänkte att jag hade PPPD- psykogen yrsel. Gymmade förut i 5 år, har spelat tennis hela mitt liv och käkar bra. Men kombinationen av alla dessa symptom som jag upplever dagligen dödar mig inifrån så börjar bli riktigt jävla trött på det här. Läste om att brist på b12 kan ge liknande symptom så testar igen med det, men annars vet jag fan inte vad jag ska göra.
Citera
2020-06-01, 18:22
Medlem
Asmodeusvults avatar
Vad säger din terapeut?

Klarar du inte av någon träning alls? Ashtanga Yoga som komplement till meditationen, kanske. En lugn joggingtur i naturen för att få tillbaka känslan av kroppen?
Citera
2020-06-01, 18:29
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vad säger din terapeut?

Klarar du inte av någon träning alls? Ashtanga Yoga som komplement till meditationen, kanske. En lugn joggingtur i naturen för att få tillbaka känslan av kroppen?
Träning klarar jag av. Gör armhävningar, push ups och andra core övningar hemma varje dag men den bortkopplade känslan från världen går inte bort. Joggar också då och då men blir ännu värre där det känns att jag är helt bortom kontroll när jag joggar, vet knappt var jag är. Har ingen terapeut som jag går till för det känns som att mina symptom har någonting med hjärnan att göra, så neurolog är nog det som är mest kompetent, men vad vet jag.
Citera
2020-06-01, 18:37
Medlem
Det kanske är så att din mage har problem att ta upp b12, du nämde att du hade magproblem. Så en b12 injektion kanske skulle få bättre effekt?
Citera
2020-06-01, 18:41
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozoniosahara
Det kanske är så att din mage har problem att ta upp b12, du nämde att du hade magproblem. Så en b12 injektion kanske skulle få bättre effekt?
Ja, det funkar bättre nog, håller med. Hur vet jag om min mage inte tar upp b12?
Citera
2020-06-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babiankladd
Ja, det funkar bättre nog, håller med. Hur vet jag om min mage inte tar upp b12?

Ingen aning men du borde gå till vårdcentralen och låta dom ta blodprov eller kanske be om en injektion direkt. Dina symptom låter rätt allvarliga.
Citera
2020-06-01, 19:20
Medlem
Du kan behöva järn och folat också.

"Vid brist av vitamin B12 uppstår ofta även järnbrist. Vid diagnosticerad B12-brist bör därför även järnvärdet kontrolleras.

Kombinerade brister av B12, folat och järn är vanliga då de är beroende av varandra. Som följd av detta och det uppstår en brist i någon av dessa värden så minskas produktion av röda blodkroppar vilket resulterar i blodbrist/anemi."

Sen vet jag att överdriven alkoholkonsumption förbrukar b-vitaminer, alkolister på avgiftning brukar få b-vitamin injektioner.
Edit: Alkohol sabbar ju magen/matsmältningen också.
Senast redigerad av Ozoniosahara 2020-06-01 kl. 19:30. Anledning: Tillägg
Citera
2020-06-01, 19:42
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozoniosahara
Ingen aning men du borde gå till vårdcentralen och låta dom ta blodprov eller kanske be om en injektion direkt. Dina symptom låter rätt allvarliga.
Okej, men B12 brist är bara en teori så det kan mycket väl vara något annat så därför undrar jag också om du tror att det kan vara annat inblandat?
Citera
2020-06-01, 20:41
Medlem
Du beskriver fysiska symtom. Men har du också psykiska problem? Alltså har din ångest något att göra med tankemönster..? Är du orolig över något?
Citera
2020-06-01, 21:47
Medlem
Kickexs avatar
Kost?
Citera
2020-06-01, 22:52
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Kost?
Väldigt bra kost, varierad med mycket kött och fisk samt grönsaker
Citera
2020-06-01, 22:54
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwon
Du beskriver fysiska symtom. Men har du också psykiska problem? Alltså har din ångest något att göra med tankemönster..? Är du orolig över något?
Bara konstant orolig för saker som man inte bör vara orolig för. Typ som att dra till flygplatsen, ”statliga” platser, vad som komma skall, lite som GAD
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in