2020-06-01, 17:51
Medlem
Hej! Str just nu med ett riktigt dilemma. Har precis gtt klart ett basr p Chalmers med goda betyg vilket i sin tur ger mig friheten att vlja i princip vilken utbildning jag vill p Chalmers.

Men nu till mitt dilemma. Har i nulget valt 6 stycken civing p Chalmers p min anskan. Datateknik verst (skert kort och mer ingenjrig n it), Industriell Ekonomi tva (prestige och socialt "bredare"), trea IT (mer lullig och "nrdigare"). Min frga till er som gtt/gr Chalmers r; r det vrt att stryka data frn min anskan innan frsta urval fr att lsa Industriell Ekonomi istllet fr datateknik?

Hur ser ni p de olika linjerna och vad r era erfarenheter av dem?
Citera
2020-06-01, 18:07
Medlem
Du kommer att komma in p data. Sktrycket r relativt lgt, eller var det frr iaf. I och D r helt fundamentalt olika linjer som har vldigt lite med varandra att gra. It r mer likt I IMO.
Citera
2020-06-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Du kommer att komma in p data. Sktrycket r relativt lgt, eller var det frr iaf. I och D r helt fundamentalt olika linjer som har vldigt lite med varandra att gra. It r mer likt I IMO.

Ah jo det r jag med p, men vilken det "bsta" valet av data och i. Frstr att det r helt olika linjer men tnker socialt och framtidsmssigt. Lt frdomarna flda. Har nmligen fortfarande mjlighet att stryka data om jag skulle ndra mig.
Citera
2020-06-01, 19:07
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3jhopp
Ah jo det r jag med p, men vilken det "bsta" valet av data och i. Frstr att det r helt olika linjer men tnker socialt och framtidsmssigt. Lt frdomarna flda. Har nmligen fortfarande mjlighet att stryka data om jag skulle ndra mig.

Det bsta valet r alltid individuellt. Det bsta fr mig kanske inte r det bsta fr dig. D och I r s olika att det r tv helt skilda saker. Bda kan s klart vara lockande.

Det du mste gra r att lsa p s mycket du kan om dom olika utbildningarna. Vad fr kurser man lser och vad man kan tnkas jobba med eftert. Eller vad man kan vlja fr vidareutbildning.

Sen anser jag att du skall vlja den som du lockas mest av. Eftersom bda utbildningarna r p avancerad niv s behver du inte tnka p vilken som har bst framtidsutsikter. Som person mste du alltid vara framt. r du det s kommer bda utbildningarna att vara bra. Den utbildning som r bst d r den som du blir bst av som mnniska. Trivsel, intresse och vad du mr bst av att sysselstta dig med.

Men visst. Data br vara den som i framtiden ger dig mest mjligheter. Om du ser till att bli en avancerad programmerare s tror jag att det r lttare att arbeta p egna projekt som kan gra dig till mngmiljonr. Men nu r vi inne p att du som person mste vara p ett speciellt stt (entreprenriell) och r du det s kan du lsa I istllet och sen ha din id och organisera programmerare som fixar allt t dig.

Vad vill du jobba med?
Citera
2020-06-01, 19:10
Medlem
Luxuss avatar
r du intresserad av programmering/problemlsning med hjlp av dator - vl D. r du tvrtom helt ointresserad vlj Indek.
Ogillar du matte - vlj indek.
Citera
2020-06-01, 20:22
Medlem
mats_lindqvists avatar
Jag skulle valt D men som flera ppekat - vad r du mest intresserad av?

Nr jag gick M s tog jag tillfllet i akt och valde jag mycket "nrdiga" smala maskin-kurser, typiskt snt man knappast fr chansen att lra sig senare. Jag har inte ngrat det. Mnga andra lste projektledning och liknande, den typ av kurser det drller av nr man kommit ut i yrkeslivet.
Citera
2020-06-01, 20:24
Medlem
Kvantdator eller BlackScholes

Vad gr du helst nr du har en timme ver ? Plockar upp en bok i organisationsteori eller brjar lra dig ett nytt programmeringssprk utan garbage collector som Rust ?

Vad skulle du vilja kunna frklara fr dina barn:
Hur kvantdatorer fungerar eller varfr en del ekonomer anser att BlackScholes formel bidrog till finanskrisen 2008.
Det r frgan.

Vlj D - linjen imho. Dr lr du dig svra saker som du har nytta av. Det du lr dig p I-linjen kommer du lra dig nd nr du r ute i arbetslivet eller du kan lsa det du behver p distans via coursera.
Senast redigerad av Bure 2020-06-01 kl. 20:27.
Citera
2020-06-01, 20:29
Medlem
Att du velar mellan tv s polra utbildningar fr mig att undra om du verkligen har begrundat deras innehll.
Citera
2020-06-02, 01:07
Medlem
Gick indek och kan sga som s att om du inte har som ambition att bli bst i klassen s kommer du bli besviken nr du vl r klar.

Bttre att vlja ngon annan utbildning och sedan ta ngon eller ngra masterkurser frn I om du har det intresset.
Kan ocks vara vrt att ppeka att studenter frn alla andra program kan ta jobb som I:are brukar ska men inte tvrtom.
Citera
2020-06-03, 06:57
Medlem
Littlefingers avatar
Vlj det du tycker verkar vara mest intressant. Kolla p vilka kurser man lser och vilka masterprogram man kan ska p de olika programmen. Vad verkar roligast?

Jag har sjlv lst industriell ekonomi och kommer brja jobba till hsten. Var inte p ngot stt bst i klassen men hade inte alls svrt att f intervjuer.

Hade jag brjat plugga idag hade jag nog valt datateknik istllet. Tycker helt enkelt kurserna man lser dr verkar roligare.
Citera
2020-06-03, 18:33
Medlem
Tack fr alla fina svar. Hller med om att utbildningarna skiljer sig en hel del t. Anledningen till det handlar nog om att jag tnker att ekonomin kan vara spnnande och bredd nr det kommer till jobb. Kanske andra sorters jobb n "kodapa". Och data r mer i linje mina hobbys och intressen idag. Samtidgt r jag helt med p att en civilingenjr i datateknik i ndvndigtvis behver innebra att allt man gr r att koda heller.

Just nu, efter era svar, lutar det mot data som jag redan har som frsta.
Citera
2020-06-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H3jhopp

Gillar du att nrda och grva dig ned i matematiska teorem och/eller hrdvaran bakom, samt bygga algoritmer? G D. Gillar du att koda generellt, men vill vara lngt frn hrdvaran eller inte r s intresserad av klassisk ingenjrskonst utan mer fretagande? G IT. Gillar du att driva fretag eller fretagande generellt? G I. Ska erknna att jag inte vet s fruktansvrt mycket om I dock. Samtliga har potential till att tjna pengar, men mest pengar ligger i renodlad IT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in