2020-06-01, 15:47
Medlem
Om svaret är klassisk så kan vi i teorin förutsäga och kartlägga genetiska mutationer. Så hur ligger det till? Är vi helt avskärmade även i teorin från att kunna predicera dessa fenomen?
Citera
2020-06-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Om svaret är klassisk så kan vi i teorin förutsäga och kartlägga genetiska mutationer. Så hur ligger det till? Är vi helt avskärmade även i teorin från att kunna predicera dessa fenomen?
Klassisk än så länge men personligen vart jag övertygad om kvantdelen är avgörande för ett tag sedan och kommer nog att räknas dit inom närmsta åren.

Men jag förstår inte vad du menar att vi ska förutse eller varför? Är det fenotyper du hoppas kunna kartlägga så förklara gärna hur du funderar kring det? Om inte...så undrar jag.. fan vet knappt själv vad jag menar men, om inte, så vad spelar det för roll? Menar du att du skulle vilja räkna ut ert specifikt pars avkommas kommande muteringar eller ett släktes ALLA kommande muteringar tills dess att bara "spökdna" kvarstår?
Citera
2020-06-01, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
Klassisk än så länge men personligen vart jag övertygad om kvantdelen är avgörande för ett tag sedan och kommer nog att räknas dit inom närmsta åren.

Men jag förstår inte vad du menar att vi ska förutse eller varför? Är det fenotyper du hoppas kunna kartlägga så förklara gärna hur du funderar kring det? Om inte...så undrar jag.. fan vet knappt själv vad jag menar men, om inte, så vad spelar det för roll? Menar du att du skulle vilja räkna ut ert specifikt pars avkommas kommande muteringar eller ett släktes ALLA kommande muteringar tills dess att bara "spökdna" kvarstår?

Förutse mutationen givetvis.
Citera
2020-06-01, 18:22
Medlem
Soterns avatar
Kvantfysiken faller väl bort när det gäller så "storskaliga" saker som mutationer? Kvantfysik gäller på atomnivå, även om det forskas på kvantbiologi.
Finns en bra bok av Jim al-Khalili som heter just Kvantbiologi. Kan rekommenderas.
Citera
2020-06-01, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kvantfysiken faller väl bort när det gäller så "storskaliga" saker som mutationer? Kvantfysik gäller på atomnivå, även om det forskas på kvantbiologi.
Finns en bra bok av Jim al-Khalili som heter just Kvantbiologi. Kan rekommenderas.

Så varför benämns då mutation som slumpmässig? All storskalig fysik är 100% deterministisk såväl epistemologiskt (predicering) som fenomenologiskt (observeringar).
Citera
2020-06-01, 18:37
Medlem
Såvitt jag vet finns det inga matematiska modeller som hade kunnat predicera mutationer, och är just därför de klassificeras som slumpmässiga, men om de ändå tillhör storskaliga fysiken blir det märkligt.
Citera
2020-06-01, 18:40
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Så varför benämns då mutation som slumpmässig? All storskalig fysik är 100% deterministisk såväl epistemologiskt (predicering) som fenomenologiskt (observeringar).

Antagligen är det pseudoslump man menar. Det vill säga något som är mänskligt omöjligt att kunna förutse, men ändå är deterministiskt om man går till botten med det. Till exempel vädret.
Riktig slump finns bara på kvantnivå. Någon annan kan säkert utveckla det.
Citera
2020-06-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Riktig slump finns bara på kvantnivå.

Vi vet inte den korrekta tolkningen av kvantmekaniken så nej, det kan man inte säga.
Citera
2020-06-01, 22:51
Medlem
Citat:
Vi vet inte den korrekta tolkningen av kvantmekaniken så nej, det kan man inte säga.

Oavsett tolkning så är vågfunktionens kollaps icke-deterministisk. Vi har inga modeller för att förutsäga ett exakt mätvärd i kvantfysiken, tvärtom har vi Bells teorem som visar på att teorier med dolda variabler och liknande kan uteslutas.

Med andra ord, jag tycker man kan säga det.
Senast redigerad av Aside 2020-06-01 kl. 23:07.
Citera
2020-06-02, 06:55
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:

Genetisk mutation är ju i grunden kvant, där partiklar inom DNA kopplar mer eller mindre, så kvant förutsätter mutation eftersom vi har kvantslump i händelser i DNA, precis som storskaligt men som där undertrycks av coherens. Klassiskt går ju inte förklara det då idag eftersom vi vet att det är kvant, då får man gå till gamla mindre fundamentala modeller eller något. Eller analysera fenomenet(enl. def.) med en annan "upplösning", inom en annan diciplin som säg evolutionärs biologwhatever och beskriva det så som passar deras syften, men i grunden är det kvant. Skapelse eller födsel har ingenting med någonting att göra. Fysiken ser inte dessa mer speciella än en sten igår. En liten sten(DNA) med mycket kvant. Förutom möjligen slumpen att vi är en entropiminskande komplexitetökande genetisk motor som tänker på sånt här.
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-06-02 kl. 07:50.
Citera
2020-06-02, 08:13
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Förutom möjligen slumpen att vi är en entropiminskande komplexitetökande genetisk motor som tänker på sånt här.

Jag som individ är dock inte komplexitetökande förutom kanske i tankemönster utan allt som lever förfaller och dör, men vid händelsen i DNA som utgör "skapelsen" vilken och när den än är så sker kvantslump så att nästa cykel livsindivid med slumpmässiga faktorer utsätts för evolutionsteorin.

Så evolutionsteorin tillsammans med en mystisk kemisk(eg. kvant) process likt eld men som är entropiminskande, genom att två individer går ihop och blir en, med blandade arvsanlag plus eventuell genetiskt mutatiin, så har vi komplext liv.
Kan denna process vara slump rakt igenom? Vem vet. För komplex fråga. Sannolikt ja av omgivningen att döma, men med låg sannolikhet. Precis som omgivningen är sämre för eld på andra himlakroppar, och bättre på andra. Eller andra händelser på andra ställen i rum och tid.
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-06-02 kl. 08:54.
Citera
2020-06-02, 10:47
Medlem
Bara-Robins avatar
När jag tänker på det så är jag som individ bara entropiminskande genom att jag är en fokuserad motor som söker energi och löser problem för att lyckas blanda gener som förhoppningsvis efter att ha blivit utsatt för evolutionsteorin klarar att fullfölja sin egen cykel med fortplantning till en avkomma som också gör det, osv. Så någon kvantmekanisk uppsättning leder till en maskin som gör det här och cyklerna fortsätter tillräckligt långt för hög komplexitet, under förutsättningar som bäst verkar beskrivas med kemi och kvant. Och datorer. Och kristaller.

1+1'=1''

Komplexitetökningen mellan generationer är en illusion från evolutiomsteorin. Ibland kan en tillsynes komplexitetsänkning ske som bättre passar en komplicerad omgivning. Så evolutionsteorin och en entropiminskande fokuserad motor i ett fenomen likt eld eller fussion eller vad som helst, som sker naturligt i förhållanden som på jorden, vilket är sällsynt. Och komplicerat. Men inte magiskt. Game of life med avkommor som är slumpmässiga och som verkar under evolutionsteorin i en komplicerad omgivning och som har fokus på energi och avkomma, minst. Kan motorns fokus vara på energi och den genetiska avkomman(1+1'=1"" i arvsmassa) att vara en slump som gynnades av evolutionsteorin så här länge och till att bli så här komplext? Ja, men sällan på få ställen. En minst sagt ovanlig eld under evolution. En motor som söker sin egen energi med rörelse i alla miljöer såväl fysiska och komplexa psuedopsykologiska(eg. kvant) med alla dess problem som ska lösas för att leva till att börja med länge nog att skapa en blandad och slumppåverkad avkomma till motor som testas under evolution och blir en tillsynes mer komplicerad motor som funkar bättre i vissa miljöer än enklare motorer. Det finns en nisch för evolutionerade komplicerade energisökare som frågar sig om skapelsen.
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-06-02 kl. 11:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in