2020-06-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Om svaret är klassisk så kan vi i teorin förutsäga och kartlägga genetiska mutationer. Så hur ligger det till? Är vi helt avskärmade även i teorin från att kunna predicera dessa fenomen?

Inte mitt ämne men jag skulle gissa Fluctuation-Dissipation theorem. Svaret på din fråga blir då att det inte spelar någon roll.
Citera
2020-06-02, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aside
Oavsett tolkning så är vågfunktionens kollaps icke-deterministisk. Vi har inga modeller för att förutsäga ett exakt mätvärd i kvantfysiken, tvärtom har vi Bells teorem som visar på att teorier med dolda variabler och liknande kan uteslutas.

Med andra ord, jag tycker man kan säga det.

Vågfunktionen kollapsar inte beroende på tolkning.
Citera
2020-06-02, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aside
tvärtom har vi Bells teorem som visar på att teorier med dolda variabler och liknande kan uteslutas.

Nej. Han visade att lokala dolda variabler verkar vara omöjligt.
Citera
2020-06-02, 21:40
Medlem
Citat:
Om svaret är klassisk så kan vi i teorin förutsäga och kartlägga genetiska mutationer. Så hur ligger det till? Är vi helt avskärmade även i teorin från att kunna predicera dessa fenomen?
Väder faller under klassisk fysik och du kan inte förutsäga vädret om två veckor. Kemiska bindningar tror jag dock beskrivs bäst med kvantmekanik om det gör någon skillnad för dig. Oförutsägbart blir det i vilket fall eftersom det är samma fenomen som beskrivs oavsett vilka glasögon vi väljer att betrakta det ur.
Citera
2020-06-03, 00:37
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Vågfunktionen kollapsar inte beroende på tolkning.

Vad för sannolikhetsvåg kollapsar vid skapelsen för dig om man får fråga?
Vad tänker du om coherens och valet av observatör? En vågpartikel kan vara utblandad i en observatörs historia och då vara kollapsad och i superposition och alltså inte kollapsad i en annan klump massa som också är observatör men där en våg bara passerat genom, eller över, och inte interagerat med. När tänker du att kollapsen sker för vem?
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-06-03 kl. 01:07.
Citera
2020-06-03, 07:43
Medlem
Soterns avatar
Kollapsen sker när en observatör mäter.
Citera
2020-06-03, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Och när kollapsar den om observatörens kollega ser honom mäta?
Citera
2020-06-03, 08:27
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Och när kollapsar den om observatörens kollega ser honom mäta?

Ha ha ha ha. Den klassiska kvantgåtan med hela Schrödingers katt och allt. Kollapsen sker antagligen inne i varje enskild observatörs skalle. Tror jag, är bäst att tillägga.
Citera
2020-06-03, 12:50
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ha ha ha ha. Den klassiska kvantgåtan med hela Schrödingers katt och allt. Kollapsen sker antagligen inne i varje enskild observatörs skalle. Tror jag, är bäst att tillägga.

Det är ett intressant fenomen det där med vem som observerar observatören och "kollaps", eg. interaktion som blandar vågfunktionen hos den inkommande låt säga fotonen och summan av alla blandade våglängder i en klump materia som är en observatör. De får en gemensam historia så klumpen med materia kan säga att de har en gemensam historia, fotonen och denne själv. Fotonen blir en del av klumpen materias, observatörens världslinje, dess manifestationer(partikel, kvantvåg, eller annars inte alls) genom tidslinjen, alltså en partikel genom tid som är en linje eller en våg genom tid som är en sträng, eller ett fält genom tid som är ett membran. Alla vibrerar och interagerar i rum och tid.
Det är ett problem att skratta åt absolut, men det är ett seriöst problem om man ska ta det där på allvar. Och "skallen" är en sten. En komplex sten. Värdefull sten ska sägas. Resten tror jag också för stunden. Det här problemet måste lösas för varje enskild punkt i den interagerande världen i rum och tid och för klumpar av materia, människan, jorden, varje världslinje tillbaka till BBs kanske singularitet. Det där problemet tillsammans med allt annat är ingen detalj för att säga det minst, om jag får säga så själv.
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-06-03 kl. 13:20.
Citera
2020-06-03, 13:00
Medlem
Citat:
Det ingen gåta utan en paradox som visar att Köpenhamnstolkningen inte beskriver verkligheten. Vi lever inte i ett sådant universum.
Citera
2020-06-03, 14:31
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det ingen gåta utan en paradox som visar att Köpenhamnstolkningen inte beskriver verkligheten. Vi lever inte i ett sådant universum.

Jag tror på Köpenhamnstolkningen, som egentligen inte är en tolkning utan originalet, då de senare alternativen är ännu mer konstigare. Men det kan vi ta en annan gång.
Citera
2020-06-03, 16:53
Medlem
Citat:

Inte enligt många världar-teorin som är numera den mest populära eller näst mest populära tolkningen bland högaktade fysiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in