Citat:
Ursprungligen postat av
din.dolmiodag
Min farsa har gått och dött och jag är är så vitt jag vet enda arvinge. Vi har inte haft någon kontakt på över tio år och innan dess träffade jag honom endast pliktskyldigt. Hans skulder överstiger definitivt eventuella tillgångar. Tyvärr ägde han en tredjedel av huset han bodde i, vilket om jag har förstått det rätt innebär att jag inte kommer undan med att bara göra en dödsboanmälan och sen släppa det. Nu leker jag med tanken att skita i alltihop istället men undrar vad konsekvensen kan bli av det. Kan jag bli åtalad för nåt? Kommer jag åka på en massa böter? Hur kommer jag undan med minsta möjliga engagemang utan att bryta mot lagar och regler?
Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Kronofogden kan komma att lägga sig i. Varför inte kontakta en juridisk byrå som hjälper dig att fixa det?
Skatteverket kommer utse en bouppteckningsman, som förättar boupptäckningen. Kostnaden för detta kommer dras från dödsboet.
Att i sig strunta i bouppteckningen är inte olagligt, men det är en dålig idé. Om du tar pengar från dödsboet för annat än att täcka dödsboendets kostnader, riskerar du däremot att straffas.