• 1
  • 2
2020-05-31, 21:41
Bannlyst
Jag dödade en kråka av något slag i min trädgård. Slog till den med krattan. Först stampade jag på altanen och den blev inte så jätte rädd. Det gjorde mig förundrad, sedan gick jag nära den och spotta på den, och stampade igen, den bara tittade på mig.

Jag tog sedan tag i krattan och vifta med den framför den och den blev inte rädd utan hoppade bara till. Sedan slog jag till med krattan typ 4-5 gånger med missade, den bara duckade och hoppade.

Men sen träffade jag väl och den flög bort cirka 3 meter, det var ett ganska hårt slag, vet inte om jag träffade huvudet eller kroppen på den, men den låg där rätt länge, 20 minuter. Och hans kompisar skrev/kvittrade till från grenarna med huvudet i riktning mot den döda kråkan.

Jag mådde väldigt illa av dessa scener och fick ont i samvetet. Tänker nu att den också behövde något att äta, och den såg så snäll ut och attackerade mig inte Och ändå gjorde jag så där mot den.

De andra kråkorna flög runt den lite och iakttog den genom att sätta sig på genar och skrika till den, vilket fick mig att må ännu sämre. Jag förstod att de har ett väldigt starkt samband med varandra, och det såg bara jobbigt ut för mig.

När jag väl gick in i mitt hus, tittade jag på den en stund och när jag väl gick och tvättade händerna så var den borta.

Precis innan den försvann så hörde jag en massa fåglar och såg en del kråkor och några fiskmåsar över gården.

Jag fick tre tankar i huvudet, försökte måsarna ta den döda kråkan till föda?
Eller tog de andra kråkorna tag i sin döde vän och lyfte iväg den?
Kan dom ens göra det? Eller behöver dom bara flera för att kunna lyfta?
Eller kan det vara så att den troligtvis döde kråkan reste sig efter att den eventuellt orsakade yrseln försvann?

Vänligen.
Citera
2020-05-31, 22:08
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmasittarna
Jag dödade en kråka av något slag i min trädgård. Slog till den med krattan. Först stampade jag på altanen och den blev inte så jätte rädd. Det gjorde mig förundrad, sedan gick jag nära den och spotta på den, och stampade igen, den bara tittade på mig.

Jag tog sedan tag i krattan och vifta med den framför den och den blev inte rädd utan hoppade bara till. Sedan slog jag till med krattan typ 4-5 gånger med missade, den bara duckade och hoppade.

Men sen träffade jag väl och den flög bort cirka 3 meter, det var ett ganska hårt slag, vet inte om jag träffade huvudet eller kroppen på den, men den låg där rätt länge, 20 minuter. Och hans kompisar skrev/kvittrade till från grenarna med huvudet i riktning mot den döda kråkan.

Jag mådde väldigt illa av dessa scener och fick ont i samvetet. Tänker nu att den också behövde något att äta, och den såg så snäll ut och attackerade mig inte Och ändå gjorde jag så där mot den.

De andra kråkorna flög runt den lite och iakttog den genom att sätta sig på genar och skrika till den, vilket fick mig att må ännu sämre. Jag förstod att de har ett väldigt starkt samband med varandra, och det såg bara jobbigt ut för mig.

När jag väl gick in i mitt hus, tittade jag på den en stund och när jag väl gick och tvättade händerna så var den borta.

Precis innan den försvann så hörde jag en massa fåglar och såg en del kråkor och några fiskmåsar över gården.

Eller kan det vara så att den troligtvis döde kråkan reste sig efter att den eventuellt orsakade yrseln försvann?

Vänligen.
Det är lugnt det finns fler av dom.
Koppla av och ät en smörgås
Citera
2020-05-31, 22:10
Medlem
franges avatar
Med största sannolikhet har den kvicknat till och flugit iväg. De andra fåglarna kan inte lyfta iväg den hur många de än är - iallafall inte i ett stycke. Hade måsarna käkat upp den så hade det varit en massa fjädrar och dun kvar på marken där den låg, på samma sätt som när en katt har tagit och kalasat på en fågel.
Citera
2020-05-31, 22:17
Medlem
exoticspices avatar
Fåglar klarar det mesta. Den fick en hjärnskakning blev lite groggy av smällen och det tog en liten stund innan den återhämtade sig innan den flög iväg.

Det finns ingen anledning till panik.
Citera
2020-05-31, 23:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Du dödade den troligen inte. Djur kan spela döda. Sedan fly fältet. De kan vara extremt tåliga också. Men nästa gång schasa bara bort fågeln istället för att svinga med krattan. Även om störiga har kråkor rätt till att leva. Inte som du behöver döda den för att få käk.
Citera
2020-05-31, 23:50
Avstängd
HBOLLs avatar
Bra att må dåligt av en dålig händelse men det går över.
Citera
2020-06-01, 01:24
Medlem
Streckkods avatar
Satan vilket dåligt karma att mörda en kråka!

Det betyder otur på så många sätt att det faktiskt är helt kört nu!
Skulle inte vilja va i dina skor...

När allt möjligt börjar gå åt helvete nu och oturen förföljer dig som
en skugga så vet du i alla fall vad det beror på!

Hoppas inte Gud får för sig att mörda dig med sin kvast utan anledning...
Citera
2020-06-01, 01:41
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmasittarna

Vänligen.

Detta var sannolikt en unge, dom uppvisar den typen av godtroget beteende.

Det är inte synd om dig överhuvudtaget. Det var ju ett val du gjorde?
Citera
2020-06-01, 01:42
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Fåglar klarar det mesta. Den fick en hjärnskakning blev lite groggy av smällen och det tog en liten stund innan den återhämtade sig innan den flög iväg.

Det finns ingen anledning till panik.

Tvärtom, fåglar är ganska veka.
Citera
2020-06-01, 02:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Tvärtom, fåglar är ganska veka.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Detta var sannolikt en unge, dom uppvisar den typen av godtroget beteende.

Det är inte synd om dig överhuvudtaget. Det var ju ett val du gjorde?
Ja! Det måste det ha varit!

Jag kan ju ingenting om dom, men oavsett så är det ju givetvis fel. Jag undrade lite varför den såg så liten ut!

Det känns fortfarande hemskt, och jag känner mig så sjukt efterbliven! Det värsta är att en av de andra kråkorna sedan kom och satte sig på en av grenarna vid trädet bredvid och typ ropade på den när den låg på marken

Nej. Det är klart att det inte är synd om mig, men jag mår fortfarande dåligt av detta och vill skriva av mig här och fråga någon som är kunnig om hur den bara kunde vara borta sådär?

Har aldrig de större kråkorna någon möjlighet att flyga bort dessa, även om de är flera? Nu har någon i tråden redan konstaterat att det inte är möjligt, och jag hoppas att det är sant. För jag vill gärna tro att den vakande till efter ett tag.

För måsarna kan väl heller inte flyga bort den trots att de är ganska stora och kraftigare? För jag hörde som sagt skrik av flera fåglar vid den platsen senare, det var många kråkor där och ett par måsar uppe i luften, typ som om de grälade, så det är därför jag har mina misstankar.

Den såg nästan ut som denna https://i.imgur.com/A3o4iNJ.jpg

Väldigt likt !
Citera
2020-06-01, 11:34
Bannlyst
Varför fick du ens för dig att börja misshandla kråkan helt sonika?
Citera
2020-06-01, 11:58
Medlem
Hej.

Till börja med så blir även jag intresserad varför du gav dig på kråkan som uppenbarligen var ute efter föda/intresserad av dig av någon anledning.

Sen vill jag påstå att kråkan inte tagit speciellt stor skada av ditt slag utan enbart blivit lite groggy och så agerat död och väntat ett tag tills du gått där ifrån och så flyger eller går den o gömmer sig någonstans för att återhämta sig helt.

Visst kan du ha skadat någon vinge eller liknande men den typen av fågen är ganska robusta, har sett dom flyga in i fönsterglas och man är helt övertygad om att dom är döda men vips så vaknar dom till.
I mina unga dagar så hade jag ett litet hat mot just denna typen av fåglar så jag sköt mot dom med luftgevär men det var ytterst få som dog, det var om man fick in ett bra skott på huvudet eller hals/framsida annars så var det som typ att kulan stannades upp av alla lager fjädrar dom har.

Tror fåglar i allmänhet tål ganska hårda tag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in