2020-05-31, 11:47
Medlem
Såg att jag kunde utöka mitt bolån med drygt 150-200 tusen. Till en ränta på 1.5.

Kan jag utöka bolånet för att sätta in dem i fonder? Skulle banken bevilja lånet ifall jag är ärlig med det?

Eller ska man säga att man ska förbättra/renovera lägenheten för att sen sätta in i fonder. Kommer banken kontrollera bostaden ifall jag skulle göra så?
Citera
2020-05-31, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katt93
Såg att jag kunde utöka mitt bolån med drygt 150-200 tusen. Till en ränta på 1.5.

Kan jag utöka bolånet för att sätta in dem i fonder? Skulle banken bevilja lånet ifall jag är ärlig med det?

Eller ska man säga att man ska förbättra/renovera lägenheten för att sen sätta in i fonder. Kommer banken kontrollera bostaden ifall jag skulle göra så?
De kommer nog inte kontrollera bostaden på plats. Det du hittar på om renovering ryms inom rutinen och är inget som prövas särskilt, lånebeloppet är så litet.
Men jag skulle inte spekulera med mitt boende och min privatekonomi på det sättet. Det är principiellt åt helvete att belåna sig för att spekulera på börsen. Ja börsen står kanske lågt nu och det kommer gå att tjäna pengar. Men som sagt principen måste vara värd något. Är det ideologiskt fel ska man avstå. Spela bara med pengar som du har råd att förlora.
Citera
2020-05-31, 12:58
Medlem
Att det är ideologiskt fel får stå för SirDuke. Rent dravel enligt mig. Ingen blir rik av att följa farmors gamla råd. Hon dog utfattig.

Vill man bygga upp en förmögenhet så lånar man och investerar. Det kan 99 % av dom som är förmögna idag intyga.

Säg vad du vill till banken. Dom tittar på bostadens värde och gör en egen prognos.
Citera
2020-05-31, 13:05
Medlem
SYSTEMexes avatar
Enligt vilken ideologi ska man inte belåna huset ?

Jag hade gjort det, men var smart. Se till att resten av din privatekonomi är i trim innan du börjar med belåning.
Citera
2020-05-31, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Att det är ideologiskt fel får stå för SirDuke. Rent dravel enligt mig. Ingen blir rik av att följa farmors gamla råd. Hon dog utfattig.

Vill man bygga upp en förmögenhet så lånar man och investerar. Det kan 99 % av dom som är förmögna idag intyga.

Säg vad du vill till banken. Dom tittar på bostadens värde och gör en egen prognos.
Det är klart att man kan och ska investera! Frågan är om det är just boendet man ska trycka in i potten. Jag säger att det beror på vem man är. Det fyrkantiga tipset är att nej, spekulera med andra pengar. Det är ett försiktigt råd, absolut, som skulle jag säga passar 80 procent av Svenssons.
Farmor dog i alla fall skuldfri, jag vet inte om det är värt något, skulle bli en lång tråd om ideologi om vi grävde i det några varv
Naturen kommer alltid diktera villkoren, pandemier, ökenutbredning etc etc, planeten kommer reboota många gånger utan oss.
Trevlig söndag!
Citera
2020-05-31, 13:48
Medlem
Tarrous avatar
Bättre att du ökar ditt månadssparande i fonder än att börja spekulera med lånade pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in