Citat:
Ursprungligen postat av
FulSkunk21
Du och Nietzsche verkar skilja er åt på ännu en punkt i så fall: för honom var språket tätt sammanbundet med anden, det ena var så gott som oskiljaktigt från det andra. Anden och dess mognadsgrad visas genom språket, och språket påverkar i sin tur anden och dess växlingar. Hans kollaps var i det närmaste ett svar på ett alltför häftigt, dionysiskt skrivande, han fick äta upp alla sina ord, även de vi idag uppfattar som vackra, inspirerande och sublima.
Men hur blir man så känslig för sina egna ord från första början, så totalt utelämnad åt dem? Är inte detta uppgift och gåta nummer ett, som han ställer oss inför?
Intressant!
Men jag skiljer mig nog inte så mycket från Nietzsche på den punkten. Skillnaden är att jag tvingar mig att skriva de inlägg du referer till under svårt psykiskt obehag(som jag förstår fortplantar sig i andra, vilket leder till än större obehag hos mig).
Det hänger verkligen ihop, ord och ande. Och man blir i viss mån reducerad till en person som naturligt skulle kunna uttrycka sig så plumpt.
Ett slags experimenterande. Jag kan utveckla varför i ett PM någon gång, om du är intresserad.
Ord överhuvud taget är problematiska. Just för att den abstraktion man har inom sig måste "översättas" till ord, och har man mina anspråk på sanning, så blir därför allt som uttrycks med ord – lögner, även om intentionen är de mest uppriktiga. Utom möjligtvis i musiken, men då är ju orden upphöjda till något som transcenderar deras inre betydelse.
Minns när jag och en vän trippade(svamp) för ett tiotal år sedan. Och vi tyckte det var så otroligt märkligt att folk pratade. En upplevelse av hur "döda" orden verkligen är. Senare under trippen tittade min vän ut över gaturummet igen(vi var på ett hotellrum) och jag frågade:
-
pratar folk fortfarande?
-Ja!!!
Och så skrattade vi, vi fann det så märkligt att folk inte hade gjort samma insikt som vi under de där timmarna som hade passerat under trippen. Insikten kändes nämligen så oerhört självklar.