• 1
  • 2
2020-05-31, 10:36
Medlem
Hej! I avsaknad av att kunna resa till Tyskland för att få med sig billigt vuxengodis till Sverige så ser man sig om efter andra alternativ.

Ett sådant är såklart Viking Line.
Ta Rosella färjan tur o retur från Kapellskär är billigast. Frågan är bara, hur ofta står tullen med sina vakande ögon vid Kapellskär och hur ofta bryr dom sig om att plocka in folk? Någon som har erfarenhet av detta?
Samt, bryr sig kassapersonalen öht hur mycket du köper? Jag tänker eftersom du kan förbeställa till bilen för minimum av en lax så borde deras måttstockar för de du köper i butik vara minst lika höga. Någon som suttit i Taxfree kassan som kan berätta lite om hur det är/var?
Jag är över 20 så ålder är inget problem.

Notering till mod:
Jag vet inte om jag lägger tråden i rätt forum. Hade bara en annan tråd i ämnet(Viking Line och alkohol) att gå på och den var placerad här. Flytta tråden om ni tycker den passar bättre någon annanstans.
Citera
2020-05-31, 12:15
Medlem
miikoss avatar
Du får föra in obegränsad mängd alkohol i Sverige (ifrån Tyskland), om det är eget bruk, eller till personer i samma hushåll.
Citera
2020-05-31, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistercool275
Hej! I avsaknad av att kunna resa till Tyskland för att få med sig billigt vuxengodis till Sverige så ser man sig om efter andra alternativ.

Ett sådant är såklart Viking Line.
Ta Rosella färjan tur o retur från Kapellskär är billigast. Frågan är bara, hur ofta står tullen med sina vakande ögon vid Kapellskär och hur ofta bryr dom sig om att plocka in folk? Någon som har erfarenhet av detta?
Samt, bryr sig kassapersonalen öht hur mycket du köper? Jag tänker eftersom du kan förbeställa till bilen för minimum av en lax så borde deras måttstockar för de du köper i butik vara minst lika höga. Någon som suttit i Taxfree kassan som kan berätta lite om hur det är/var?
Jag är över 20 så ålder är inget problem.

Notering till mod:
Jag vet inte om jag lägger tråden i rätt forum. Hade bara en annan tråd i ämnet(Viking Line och alkohol) att gå på och den var placerad här. Flytta tråden om ni tycker den passar bättre någon annanstans.
Länge sedan jag åkte just den rutten.
Rent generellt så skiter tullen i om du har med dig ett par extra vinare.
De vill nog framförallt ta knark från Baltikum.
Samt så ska vi låtsas att vi har en nationsgräns, så det kommer alltid sitta en tullskylt där för syns skull, även efter apokalypsen.
Men en grej kan vara att kassapersonalen stämplar din biljett, den är som ett ransoneringskort. Men som sagt jag har ingen färsk erfarenhet.
Citera
2020-05-31, 12:55
Medlem
jannesvansloss avatar
Finns ett klipp på youtube när Erik Ekstrand kör hem 1000 liter sprit från Tyskland. Han lyckas få igenom det utan problem. Om du bara säger att du ska ha drycken för privatbruk är det upp till tullen att bevisa motsatsen, vilket de förmodligen inte har tid eller ork med.

Klippet: https://www.youtube.com/watch?v=Usqd7Bbm04Q
Citera
2020-05-31, 13:09
Medlem
Måste vara över 20 år sen jag senast såg en tullare när jag klev av en finlandsbåt. De har ju t.o.m bommat igen båsen som fanns under röda skylten för varor att deklarera.

Dock så är taxfreen inte särskilt billig längre. Öl är löjligt ovärt att släpa hem. 200 spänn för ett flak småburkar lapin, är ju dyrare än preppe på bolaget.
Citera
2020-05-31, 15:21
Medlem
Kapellskär?

Är det Åland du ska resa till?

Då gäller väl specialregler - vet inte hur det funkar med Taxfree heller om det är som nr man köper i ett annat land (beskattat men väldigt låg skatt).

Hittade:

https://www.vikingline.se/min-boknin...ta/tullregler/

1 liter sprit får du max föra in i Sverige om du köper i Taxfree butiken. (men de säljer säkert mer till dig - det blir ju inte deras problem)

Citat:
EU:s riktlinjer för alkoholinförsel från Finland och övriga EU-länder till Sverige innebär att den som är över 20 år får, för egen konsumtion, ta in 10 liter starksprit, 20 liter starkvin, 90 liter vin och 110 liter starköl till Sverige. Dessa mängder gäller dock inte skattefria inköp ombord utan avser varor som inhandlats i Finland eller annat EU-land. Åland räknas från skattesynpunkt ej som EU.
Citera
2020-05-31, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Finns ett klipp på youtube när Erik Ekstrand kör hem 1000 liter sprit från Tyskland. Han lyckas få igenom det utan problem. Om du bara säger att du ska ha drycken för privatbruk är det upp till tullen att bevisa motsatsen, vilket de förmodligen inte har tid eller ork med.

Tyskland är EU.
Åland är inte EU (privathandelsmässigt).
Citera
2020-05-31, 16:53
Medlem
Citat:

Tyskland är EU.
Åland är inte EU (skattemässigt).
Sen oavsett mängder så är det ju inte billigt.
Senast redigerad av SirDuke 2020-05-31 kl. 16:54. Anledning: Om
Citera
2020-05-31, 17:01
Medlem
ArgusOnes avatar
Jag har åkt Rosella flera ggr. Aldrig fått en fråga i butiken eller sett någon kontroll. Tog med mig 4l sprit och 4 flak öl senast. Flera som hade dramaten och vagnar.
Citera
2020-05-31, 18:20
Medlem
miikoss avatar
Ser nu att jag läste alldeles fel. Ser nu att det var en båt som ska till Åland, och inte Tyskland.

Ja, det är ganska begränsat hur mycket alkoholdryck man får ta in i EU, utan att behöva betala svensk alkoholskatt.

Kan inte säga något om hur ofta tullverket har kontroller.

Senaste resan, som var Cran Canaria -> till en mindre flygplats i Sverige så stod de vid flygplatsen och kollade alla väskor, dock. De verkade mest leta efter cigaretter, men hade säkert reagerat på en stor andel sprit/öl/vin med.
Senast redigerad av miikos 2020-05-31 kl. 18:23.
Citera
2020-06-02, 09:02
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Tyskland är EU.
Åland är inte EU (skattemässigt).
Sen oavsett mängder så är det ju inte billigt.

Läste för snabbt, kanske värt att ta färjan över till helsingfors eller liknande isf.
Citera
2020-06-02, 11:18
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Läste för snabbt, kanske värt att ta färjan över till helsingfors eller liknande isf.

Det kan vara en möjlighet. Dock så tillåter Finska regeringen besökare svenskar endast för nödvändiga resor just nu, ej turister, undantaget besöka anhöriga för speciella skäl som bröllop eller dop.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...nskontrollerna.

För några veckor så acepterades endast fraktgods Sverige-Finnland.

Jag skulle nog säga att det är enklast att beställa på nätet, om man inte vill handla på Systembolaget.

Kurirverksamheten verkar fungera, men man får ju tänka på att det i dessa fall så ska svensk alkoholskatt betalas, antagligen av säljaren eller av beställaren. Så totalpriset kanske inte skiljer sig nämnvärt emot Systembolaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in