Citat:
Ursprungligen postat av
radbean
Minns man sökte sig till äldre bara för det var fränt att få åka bil , minns vi sladdade av vägen i en Ford Taunus med V6a på vintern
Du gav mig en flashback eftersom jag själv för 30år sedan sladdade(gasade) av vägen men en Ford Taunus GLX V6 Coupé, viktfördelning på dåtidens bilar sög. Bilen av årsmodell -71 (som jag själv).
Nyligen gjort mig av med min senaste coupé, 420hkr på bakhjulen. Helt annan viktfördelning och bromsar jämfört med gamla bilar. Att jaga upp en bil i hastighet lyckas allra de flesta om man vill, det svåra är att få stopp med hjälp av bromsarna.
Inte mycket till baksits på denna, men om jag hade en passagerare fram och en hopkrupen bak (ca50kg) så ändrade sig bilens köregenskaperna totalt!
Så med min körerfarenhet och ålder så skulle jag akta mig för att låta nålen passera 160km/h med passagerare. Och då pratar vi en klassad sportbil, inte en familjebil.
En extremt tragisk händelse som släckte hittills fyra unga grabbars liv, de vad precis på väg in i vuxenlivet.
Beträffande föraren så är det likaså lika tragiskt, hennes unga liv kommer också vara förstört för resten av livet. Med eller utan egna kroppsliga men så kommer hon få bära ett yungt kors resten av livet!
Hon saknade livserfarenhet (risktänkande), tyvärr blir hennes nya erfarenhet fyra unga människors liv på sitt samvete.
Jag känner ingen av de inblandade men jag har barn i samma ålder, så jag berörs extremt av den sorg alla iblandande måste känna.
Betänk att föraren kommer aldrig någonsin våga läsa denna tråd utav skuldkänslor(om hon nu besitter normal empati).