2022-06-04, 16:49
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Körde ni 200 på en väg som inte är motorväg? Det skulle jag ändå säga inte hör till vanligheterna.
Men antar att det inte fanns några 14-åringar i bilen?

Finns så mycket som talar emot L i detta fall, sättet hon körde, samt att hon var den enda vuxna i bilen, förvisso inte jättemycket äldre än killarna, men ändå tydligt äldre.
Nej vi var 16-18 förutom föraren som vi inte kände alls. Han var säkert typ 25. Vanligt är det säkert inte heller men då jag varit med om det förekommer det iaf.

Med det sagt håller jag med dig om allt du säger. L har inget att skylla på och det kommer följa henne resten av hennes liv. Finns inte mycket annat att säga.
Citera
2022-06-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nej vi var 16-18 förutom föraren som vi inte kände alls. Han var säkert typ 25. Vanligt är det säkert inte heller men då jag varit med om det förekommer det iaf.

Med det sagt håller jag med dig om allt du säger. L har inget att skylla på och det kommer följa henne resten av hennes liv. Finns inte mycket annat att säga.

OK, hade det hänt någon hade den föraren fått ungefär lika mycket kärlek på flashback som L fått. Och det välförtjänt, har svårt att tro att han hade särskilt många jämnåriga vänner, de allra flesta 25-åringar hade helt tagit avstånd från någon som kört 16-18 åringar på det sättet.

Men självklart vet jag att L inte är den enda som brutit mot trafikregler. Har själv suttit som passagerare i en bil som kört 200 km/h, dock på motorväg, och alla var bältade, och över 18. Men L:s körning var värre än de som de flesta gjort eller deltagit i, vill jag med bestämdhet säga. Och jag hoppas du har rätt i att det följer henne resten av hennes liv. Det som också bekymrar mig är att hon inte gjort det intycket, att hon verkar helt obrydd. Men hoppas jag har fel, man vet trots allt inte vad som rör sig i huvudet på en människa.
Citera
2022-06-04, 18:05
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, hade det hänt någon hade den föraren fått ungefär lika mycket kärlek på flashback som L fått. Och det välförtjänt, har svårt att tro att han hade särskilt många jämnåriga vänner, de allra flesta 25-åringar hade helt tagit avstånd från någon som kört 16-18 åringar på det sättet.

Men självklart vet jag att L inte är den enda som brutit mot trafikregler. Har själv suttit som passagerare i en bil som kört 200 km/h, dock på motorväg, och alla var bältade, och över 18. Men L:s körning var värre än de som de flesta gjort eller deltagit i, vill jag med bestämdhet säga. Och jag hoppas du har rätt i att det följer henne resten av hennes liv. Det som också bekymrar mig är att hon inte gjort det intycket, att hon verkar helt obrydd. Men hoppas jag har fel, man vet trots allt inte vad som rör sig i huvudet på en människa.
Jo det är förvånande. Hade jag varit den som kraschat en bil vilket lett till fyra personers död hade jag varit ytterst ödmjuk. Jag ska ärligt säga att jag inte följt den här händelsen supermycket så kan säkert ha missat en del av vad dom har skett och inte men jag håller med om att L har mycket att stå till svars för. Fyra liv på sitt samvete viftar man inte bort bara sådär.
Citera
2022-06-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frokenjonsson
https://gofile.io/d/Qru8YW
Se om det fungerar bättre nudå..
Filmen fungerar inte på länken, någon som har en fungerande länk? Tack🙂
Citera
2022-06-07, 10:12
Medlem
Vargiveums avatar
Det är idag - 7 juni - som hovrätten meddelar sin dom?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-hovrattsdomen
Senast redigerad av Vargiveum 2022-06-07 kl. 10:21.
Citera
2022-06-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargiveum
Det är idag - 7 juni - som hovrätten meddelar sin dom?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-hovrattsdomen

Ja den kommer om 4 minuter, misstänker att det blir samma straff
Citera
2022-06-07, 11:05
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Hovrättens dom i målet rörande olyckan i Sörfors):
Citat:
Hovrätten meddelar dom i målet rörande trafikolyckan i Sörfors. Hovrätten delar tingsrättens bedömning i stora delar och ändrar tingsrättens dom bara i fråga om skadestånd till den flicka som skadades svårt i olyckan.

Hovrätten delar tingsrättens bedömning i stora delar. Det innebär att den tilltalade även i hovrätten döms för brotten vållande till annans död i fyra fall, vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik samt att brotten bedöms som grova.

Hovrätten delar också tingsrättens bedömning när det gäller vilken påföljd som den tilltalade ska dömas till, vilket innebär att påföljden bestäms till skyddstillsyn och fängelse två månader.

- När det gäller val av påföljd har hovrätten beaktat att den tilltalade själv blev allvarligt skadad vid olyckan och tillämpat den lagstiftning som gällde när brotten begicks och tagit hänsyn till att hon då var 19 år, säger hovrättspresidenten Agneta Ögren.

I frågorna om skadestånd delar hovrätten tingsrättens bedömning när det gäller skadestånd till nära anhöriga till de fyra pojkar som avled i olyckan. Hovrätten anser i likhet med tingsrätten att de nära anhöriga har rätt till skadestånd för sveda och värk med 30 000 kr. De flesta av de anhöriga har redan fått trafikskadeersättning med 30 000 kr för sveda och värk, varför de inte har rätt till ytterligare ersättning för samma skada i form av skadestånd. En anhörig har inte fått trafikskadeersättning och får därför nu skadestånd med 30 000 kr.

Hovrätten ändrar tingsrättens dom och sänker det belopp som den tilltalade ska betala i skadestånd till den flicka som skadades svårt i olyckan. Ändringen beror på att hovrätten avslår hennes begäran om ersättning för lyte och men (ersättning för ärr) eftersom bevisningen inte varit tillräcklig i den delen.
Hovrätten för Nedre Norrland, mål: B 438-21
Citera
2022-06-07, 11:07
Medlem
Japp, domen blev den samma i hovrätten två månaders fängelse och skyddstillsyn.
Citera
2022-06-07, 11:10
Medlem
Skönt för henne
Synd att människoliv inte är mer värt när man gör medvetna handlingar av det slaget
Citera
2022-06-07, 11:15
Medlem
swebarbs avatar
Varför blev det så pinsamt lågt straff ? 4 unga människor omkom tack vare hon jag förstår inte logiken ??
Citera
2022-06-07, 11:16
Medlem
För att citera en ABBA-låt "now there is only emptyness, nothing tog say".

Vad jag egentligen känner inför detta lämpar sig inte i skrift.
Citera
2022-06-07, 11:17
Medlem
Vargiveums avatar
Här uppges dock att summan Lovisa skall betala till Julia skärpts!!!

https://sverigesradio.se/artikel/fyr...en-mot-kvinnan

I inlägget ovan står: "Hovrätten ändrar tingsrättens dom och sänker det belopp som den tilltalade ska betala i skadestånd till den flicka som skadades svårt i olyckan" !!! För jävligt om det skulle vara så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in