2020-12-25, 13:26
Medlem
MurderOnes avatar
Får tacka janibollen för ett bra jobb med att publicera FUP.

Svårt att få en riktigt bra uppfattning kring hur Lovisa kört då hon verkar ha legat i ca 90 under delar av den 3 mil långa resan mellan Hassela och olycksplatsen, kanske var körningen lite ryckig?
Men det står tämligen klart att hon tog sig vatten över huvudet när hon närmade sig olyckskurvan. Av allt att döma inget vilt utan hon har helt enkelt kört fortare än hon klarar av.
Att hon inte minns något från olyckan och tiden närmast är väl ganska vanligt vid allvarliga olyckor, och säkert mer regel än undantag om man fått skallskador.

Personligen hade jag erkänt med tanke på vittnesmålen och inte minst för att underlätta för efterlevande. Även om Lovisa aldrig hade för avsikt att skada någon får man i ett sådant här läge konstatera att man har gjort bort sig rejält. Kanske skulle det även underlätta hennes eget liv på sikt, hon har fyra liv på sitt samvete och innerst inne vet hon säkert om det även om hon vill förneka det inför sig själv och andra.

Sen tycker jag att det är häpnadsväckande att inte killen i EPAN som blev vittne till olyckan stannade för att se hur det hade gått med hans vänner! Nu spelade det som "tur var" ingen roll vad det verkar.

Mina 50 öre.
Citera
2020-12-25, 15:07
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
Nej det är inget jag vet. Dock kan jag anta med stor sannolikhet att det är så. Han har ju erkänt i ett polisförhör och jag tror inte att polisen rycker på axlarna och ser mellan fingrarna bara för att han blev vittne till en dödsolycka.
För det första måste de ta honom på bar gärning med traktorn långt över tillåten hastighet och för det andra förbiser de sådana detaljer eftersom förhöret gällde den aktuella olyckan och inte hans traktor. Inte helt osannolikt dock att de skickat nån trafikpolis på att göra en flygande inspektion på traktorn efter detta uppdagades i förhöret (vilket han bör haft tid och möjlighet att rätta till om han inte är fullkomligt efterbliven).
Citera
2020-12-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det är inte brottsligt att köra bil med en hand på ratten.
Vad flickan har gjort sig skyldig till är att ha kört av vägen, vilket inte är tillåtet enligt terränglagen.
Att hålla med en hand på ratten på det sätt hon gjorde (jag utgår att du också sett filmklippet inifrån bilen innan du uttalar dig) i den hastigheten hon höll räknas som vårdslöshet i trafik.

ok, jag hade fel att det var hennes ansvar att se till så alla hade bilbälte, det är tydligen passagerarna som har det ansvaret om de är över 15år.
Citera
2020-12-25, 21:07
Medlem
fulmendums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
...ok, jag hade fel att det var hennes ansvar att se till så alla hade bilbälte, det är tydligen passagerarna som har det ansvaret om de är över 15år.
Kan vi inte enas om att detta var sista gången någon försöker förringa förarens ansvar att alla inte var bältade?
BILEN HADE INTE BÄLTEN FÖR ALLA PASSAGERARE. En vuxen passagerare har ansvaret att bälta sig OM DET FINNS NÅGON MÖJLIGHET att bälta sig.
Finns det inte det är det till 100% förarens ansvar att neka den i det här fallet 6:e passageraren att åka med.

Lovisa körde alltså trots att det fanns 6 personer i en bil med 5 bälten.
Detta har nog många av oss gjort. Men då kör man extremt försiktigt och lagenligt för att ta hänsyn till och inte riskera skador på obältade personer ifall olyckan skulle vara framme.
D.v.s. om man har något som helst trafikomdöme.
Citera
2020-12-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulmendum
Kan vi inte enas om att detta var sista gången någon försöker förringa förarens ansvar att alla inte var bältade?
BILEN HADE INTE BÄLTEN FÖR ALLA PASSAGERARE. En vuxen passagerare har ansvaret att bälta sig OM DET FINNS NÅGON MÖJLIGHET att bälta sig.
Finns det inte det är det till 100% förarens ansvar att neka den i det här fallet 6:e passageraren att åka med.

Lovisa körde alltså trots att det fanns 6 personer i en bil med 5 bälten.
Detta har nog många av oss gjort. Men då kör man extremt försiktigt och lagenligt för att ta hänsyn till och inte riskera skador på obältade personer ifall olyckan skulle vara framme.
D.v.s. om man har något som helst trafikomdöme.
Men sluta vara dramaqueen! Ska vi gå efter känslor eller efter lagen? Visa mig vart det står i lagen att det är förarens fel när de är 15år? Jag skrev ju först att det var hennes fel men kollade sen upp det och då stod det att det var eget ansvar om man är över 15. https://ntf.se/konsumentupplysning/b...stem/bilbalte/
Citera
2020-12-25, 21:49
Medlem
Citat:
Men sluta vara dramaqueen! Ska vi gå efter känslor eller efter lagen? Visa mig vart det står i lagen att det är förarens fel när de är 15år? Jag skrev ju först att det var hennes fel men kollade sen upp det och då stod det att det var eget ansvar om man är över 15. https://ntf.se/konsumentupplysning/b...stem/bilbalte/
Men föraren har alltid ett oundvikligt ansvar för att fordonet framförs på ett lagligt och trafiksäkert sätt och bilen är bara godkänd för fem personer, inte sex. Där skulle föraren sagt stopp och där går det inte att runda ansvaret. Självklart skulle vem som helst i bilen kunnat välja att inte åka med om de upplevde det som osäkert, men lagen kräver att föraren inte framför fordonet med för många passagerare. Det går att finna i §79 i trafikförordningen.
Citera
2020-12-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Men föraren har alltid ett oundvikligt ansvar för att fordonet framförs på ett lagligt och trafiksäkert sätt och bilen är bara godkänd för fem personer, inte sex. Där skulle föraren sagt stopp och där går det inte att runda ansvaret. Självklart skulle vem som helst i bilen kunnat välja att inte åka med om de upplevde det som osäkert, men lagen kräver att föraren inte framför fordonet med för många passagerare. Det går att finna i §79 i trafikförordningen.
Nu var det ju det där med bältet vi diskuterade....
Citera
2020-12-25, 23:42
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Nu var det ju det där med bältet vi diskuterade....
Jo men om hon tar in fler i bilen än hon har bälten för så är det ju förarens ansvar. Sen om de själva inte satt på bälten om de endast varit tre i baksätet är ju en helt annan sak.
.
Citera
2020-12-26, 11:56
Medlem
Vet inte om det diskuterats, men jag vet inte hur det funkar vad gäller handling och konsekvens. Det jag menar är vad hade domen blivit om hon blivit stoppad av polis i den hastigheten och med för många personer i bilen? Kontra vad som blev konsekvensen av olyckan. I fotboll kan man få hårt straff och bli utvisad för att man satsar hårt och fult även om man "missar" och konsekvensen inte blir så stor. Är det det någon som förstår vad jag menar och har koll på detta? Vad hade blivit skillnaden om det hade suttit 3 personer i baksätet och hon hade hållit rådande hastighet och kört rätt in i ett träd så alla dog?
Citera
2020-12-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
Undrar om J och Lovisa kommer vara vänner efter rättegång 🤔
Båda följer varandra på Instagram
Citera
2020-12-26, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvillvetanu
Vet inte om det diskuterats, men jag vet inte hur det funkar vad gäller handling och konsekvens. Det jag menar är vad hade domen blivit om hon blivit stoppad av polis i den hastigheten och med för många personer i bilen? Kontra vad som blev konsekvensen av olyckan. I fotboll kan man få hårt straff och bli utvisad för att man satsar hårt och fult även om man "missar" och konsekvensen inte blir så stor. Är det det någon som förstår vad jag menar och har koll på detta? Vad hade blivit skillnaden om det hade suttit 3 personer i baksätet och hon hade hållit rådande hastighet och kört rätt in i ett träd så alla dog?

Jag tycker det skulle föra alldeles för långt att börja diskutera rent hypotetiska scenarier här. I ditt exempel med trädet, så beror naturligtvis den polisiära/juridiska bedömningen, i rent allmän bemärkelse, på orsaksfaktorer som förekomst av uppsåt eller ej (typ förmodat försök till "utvidgat självmord", respektive saker som kan anses ligga utanför förarens kontroll - exempelvis ett plötsligt utspringande djur, som får föraren att panikväja okontrollerat).

I det här aktuella fallet, så framkallade förarens val av körsätt som vi vet omedelbar livsfara för samtliga i bilen - i största synnerhet för de fyra obältade pojkarna i baksätet - med ett fruktansvärt resultat!
Citera
2020-12-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikpwb
Båda följer varandra på Instagram

Kan du länka till Instagramkonton?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto