2020-06-12, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Det är det som är förvirrande, kan de tidigare under kvällen/natten tagit en repa, på en annan väg ?
Jag tror att klippet tagits under samma resa som slutade med krasch.

1. Ser ut att vara gryning. Solen står någonstans framför bilen vilket rimmar med att bilen rör sig i nordostlig riktning. Solen verkar dock inte ha brutit horisonten än eftersom solskydd är uppfälda och J inte använder sina solglasögon.
Denna morgon gick solen upp 03:19 i Hassela https://suon.se/solen/sverige/hassela/2020-05-31 Olyckan skall ju ha inträffat strax efter 03.
2. Tjejerna sitter på samma platser som depträffades vid efter olyckan
3. Det verkar faktiskt som att det sitter fyra killar bak. Ordningsföljd solhatt, bakoframvänd keps, solhatt, bakoframvänd keps. (Stödekillarna hade beige solhattar enligt foto i media)
4. Vindrutetorkarna arbetar. Typisk åtgärd för att rensa bort insektrester vid körning sommarnatt.

Det bör ha tagit en stund att redigera ihop klippet. Det talar för att klippet gjordes i god tid före olyckan. Det skulle teoretiskt kunna vara skymning. Exempelvis skulle det kunna vara tagetrunt 22 kvällen innan, men enligt J:s kommentarer i sociala media verkar det som att åtminstone Stöde-killarna blev medbjudna spontant (av en slump?) vilket talar för att de inte hade gjort någon tidigare åktur tillsammans.
Citera
2020-06-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Jag tror att klippet tagits under samma resa som slutade med krasch.

1. Ser ut att vara gryning. Solen står någonstans framför bilen vilket rimmar med att bilen rör sig i nordostlig riktning. Solen verkar dock inte ha brutit horisonten än eftersom solskydd är uppfälda och J inte använder sina solglasögon.
Denna morgon gick solen upp 03:19 i Hassela https://suon.se/solen/sverige/hassela/2020-05-31 Olyckan skall ju ha inträffat strax efter 03.
2. Tjejerna sitter på samma platser som depträffades vid efter olyckan
3. Det verkar faktiskt som att det sitter fyra killar bak. Ordningsföljd solhatt, bakoframvänd keps, solhatt, bakoframvänd keps. (Stödekillarna hade beige solhattar enligt foto i media)
4. Vindrutetorkarna arbetar. Typisk åtgärd för att rensa bort insektrester vid körning sommarnatt.

Det bör ha tagit en stund att redigera ihop klippet. Det talar för att klippet gjordes i god tid före olyckan. Det skulle teoretiskt kunna vara skymning. Exempelvis skulle det kunna vara tagetrunt 22 kvällen innan, men enligt J:s kommentarer i sociala media verkar det som att åtminstone Stöde-killarna blev medbjudna spontant (av en slump?) vilket talar för att de inte hade gjort någon tidigare åktur tillsammans.
Vet inte om jag ser fel men tycker det ser ut som den ena killen med grå tröja först sitter bakom till i höger i bilen och sedan i sekvensen lite senare sitter mer till vänster i bilen där man även ser ben på en kille som sitter längst ut mot dörren..
Sedan om det är redigerat så måste denpersonen ha gjort det mellan Långskog och olycksplatsen eftersom filmen visar väglinjer som ej finns Långskog-Hassela,, och tittar man på filmen så är det inte före Långskog och inte efter upp mot Stormyrainfarten, sedan bär det iväg utför förbi Gryttjen och Malstabodarnas infarter som är i uppförsbacke, Sedan kommer Färiln som är högt upp där det sedan bär iväg utför i en lång högersväng utan räcken,, sedan om några minuter är du framme.. som sagt jag ser inte var den är tagen hela vägen ner till olyckan. Måste vara skenet och farten som gör det förvirrande eller så är filmen från tidigare på natten på en annan väg..
Citera
2020-06-12, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Och jag har åkt vägen "live" ni nämner ca 12 år och ser inte var filmen är tagen,, har framförallt försökt hitta det räcke på vänster sida och sedan den tillsynes raka väg som man ser på filmen men var det är hittar jag inte.. Väglinjerna börjar vid länsgränsen strax innan Långskog sett får Hassela.. Min uppfattning är att filmen är från en annan väg..
Har aldrig åkt denna väg IRL. Har istället "provåkt" hela sträckan på google streetview från Hassela fram till olycksplatsen och slås av hur många raksträckor med god sikt det är framför allt från Malugnen och efterföljande mil fram till Malstabodarna. Det handlar om en oerfaren bilförare, bosatt på annan plats och förmodligen saknar lokalkännedom. Kanske vande föraren sig vid rakorna och höjde succesivt farten. Jag vet för egen del att jag lättare kände av fartblindhet när jag var ny bilförare.

Sällskapet var hungriga och MAX skulle dessutom stänga kl 04. Alla hade väl intresse av att komma fram någorlunda snabbt. Personligen hade jag varit döskraj hela resan framför allt om jag suttit obältad på en av mittenplatserna, men det kanske jag inte hade varit om jag bara var 16 år.

Funderar inte så mycket över skuld, snarare hur. (självklart får man inte köra för fort och vara fler i bilen än det finns bälten för) Jag vill mest veta vilka delmoment som leder fram till att en sån här sak händer.
Senast redigerad av Skewie 2020-06-12 kl. 16:02.
Citera
2020-06-12, 15:59
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Jag har alltid kört fort och gillar höga farter det är inget man kan rå för .

Jag känner inte tjejen som körde och vet inte vad det är som du får det intrycket ifrån att de skiter i allt .
Där emot tycker hon det nog är kul köra fort nu var det bara otur det slutade så här illa

Nej det var inte "bara" otur. Högre fart ökar risken och framförallt konsekvenserna av en olycka.
Kör själv för fort ibland så vill inte vifta med moralpinnar men går inte att skylla på otur om man dammar av vägen i 120-150 i en kurva på en 70-väg.
Sen spelar det ingen roll om man råkar ut för en framhjulspunktering, om ett rådjur springer ut framför bilen eller något annat oförutsett händer. Betydligt större chanser att kunna hantera en oförutsedd händelse om man kör som folk. Och framför allt. Konsekvenserna av en olycka är betydligt mindre.
Råkade själv ut för en olycka i vintras då en äldre man körde ut framför mig på E14. DÅ det var riktigt halt ute körde jag en bit under hastighetsbegränsningen (ca 75-80 på 90-sträcka) men kunde ändå inte varken bromsa eller styra undan. Törs inte tänka på hur det gått om jag kört 150.
I de bästa förhållanden kan man säkert köra 200+ på den sträckan utan problem om ingenting oförutsett händer, men det är ingen ursäkt den gång det går åt helvete.
Citera
2020-06-12, 16:15
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Jag har alltid kört fort och gillar höga farter det är inget man kan rå för .

Jag känner inte tjejen som körde och vet inte vad det är som du får det intrycket ifrån att de skiter i allt .
Där emot tycker hon det nog är kul köra fort nu var det bara otur det slutade så här illa

Att man gillar något och inte kan rå för det ursäktar ju inget. Pedofiler har alltid gillat att knulla barn och kan inte rå för det, så är det också ok? En absurd jämförelse, jag vet, men bara för att belysa vad jag menar.
Citera
2020-06-12, 16:19
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Att man gillar något och inte kan rå för det ursäktar ju inget. Pedofiler har alltid gillat att knulla barn och kan inte rå för det, så är det också ok? En absurd jämförelse, jag vet, men bara för att belysa vad jag menar.

Nä men vad jag mena bara för man gillar köra fort skiter man ju inte i allt tror väl inte tjejen ville det skulle gå så här .
Citera
2020-06-12, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Nej det var inte "bara" otur. Högre fart ökar risken och framförallt konsekvenserna av en olycka.
Kör själv för fort ibland så vill inte vifta med moralpinnar men går inte att skylla på otur om man dammar av vägen i 120-150 i en kurva på en 70-väg.
Sen spelar det ingen roll om man råkar ut för en framhjulspunktering, om ett rådjur springer ut framför bilen eller något annat oförutsett händer. Betydligt större chanser att kunna hantera en oförutsedd händelse om man kör som folk. Och framför allt. Konsekvenserna av en olycka är betydligt mindre.
Råkade själv ut för en olycka i vintras då en äldre man körde ut framför mig på E14. DÅ det var riktigt halt ute körde jag en bit under hastighetsbegränsningen (ca 75-80 på 90-sträcka) men kunde ändå inte varken bromsa eller styra undan. Törs inte tänka på hur det gått om jag kört 150.
I de bästa förhållanden kan man säkert köra 200+ på den sträckan utan problem om ingenting oförutsett händer, men det är ingen ursäkt den gång det går åt helvete.

Farten dödar, var en singelolycka här nyligen på en mitträckesväg, ensam på vägen i ca 150 tidig morgon när ett bakdäck exploderar, går av vägen ner i diket, ung kille dör, var utan bälte
Citera
2020-06-12, 17:19
Medlem
MrTomtes avatar
Långskog är min gissning!
Ända sedan jag la upp den där stillbilden från filmklippet på en bil framför i den sista sekvensen så har jag letat efter en busskur med en stor björk bakom och... jag gissar nu på Långskog. Se nedan...

https://www.laddy.se/bilder-a/sista_sekvensen-295.JPG

Det finns en busshållsplats men det är inte vad jag tror man ser. Jag tycker att björkarna mappar rätt väl med det vi kan se i klippet. På den vänstra bilden ser det ut som att vägen mer går mot en svacka men vi måste beakta dels att Googlebilens bild är från den vänstra körbanan (från vårt perspektiv) och dels att Googlebilens bild är tagen från taket vilket förminskar känslan av den svacka i alla fall jag tycker mig se i bilden från filmen. Om något så tycker jag att man kan se en slags puckel i vägen i bilden från klippet och jag tycker att man kan se precis samma puckel i bilden från Google Maps. I klippet kan man se 3 vita punkter uppe till höger vilket ju rätt tydligt syns är reflexer av något slag. De följer ju med bilen men precis vid dessa 3 vita punkter så syns dels något mörkt som är omöjligt att se vad det är men även dels en grå, avlång rektangulär sak. Denna rektangulära sak tror jag är toppen på skorstenen på den byggnad som jag också tror är den mörka massan till höger.

Räcket Dyngie...
Det räcker inte med att "bara" hitta en presumtiv plats där bilden till vänster är tagen utan vi måste även hitta räcket på vänster sida om bilen och ja... det finns. Mellan det att vi ser räcket i klippet till stillbilden jag klippt ut är det ca 4 sekunder. I 150 km/h rullar man ca 42 meter per sekund. Det blir ca 170 meter på 4 sekunder och ja... det finns ett räcke på vänster sida om vägen ca 170 meter från där jag alltså tror att den bilden från klippet är taget. Räcket slutar precis vid skylten "Långskog". Titta på ratten vid 0:20. Den visar att bilen kör svagt mot vänster vilket mappar precis med hur vägen går där vid skylten. Vi ser även att precis där så blir det ganska rent vad gäller vegetation på vänster sida vilket även det mappar rätt bra med hur det ser ut när man åker in i Långskog (enligt Google Maps).

Dyngie... du som kör där mer eller mindre varje dag. Skulle du kunna ta en bild av hur det ser ut vid det där huset på bilden från Google Maps?

Länk till klippet: https://gofile.io/d/phoiK1
Citera
2020-06-12, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Ända sedan jag la upp den där stillbilden från filmklippet på en bil framför i den sista sekvensen så har jag letat efter en busskur med en stor björk bakom och... jag gissar nu på Långskog. Se nedan...

Det finns en busshållsplats men det är inte vad jag tror man ser. Jag tycker att björkarna mappar rätt väl med det vi kan se i klippet. På den vänstra bilden ser det ut som att vägen mer går mot en svacka men vi måste beakta dels att Googlebilens bild är från den vänstra körbanan (från vårt perspektiv) och dels att Googlebilens bild är tagen från taket vilket förminskar känslan av den svacka i alla fall jag tycker mig se i bilden från filmen. Om något så tycker jag att man kan se en slags puckel i vägen i bilden från klippet och jag tycker att man kan se precis samma puckel i bilden från Google Maps. I klippet kan man se 3 vita punkter uppe till höger vilket ju rätt tydligt syns är reflexer av något slag. De följer ju med bilen men precis vid dessa 3 vita punkter så syns dels något mörkt som är omöjligt att se vad det är men även dels en grå, avlång rektangulär sak. Denna rektangulära sak tror jag är toppen på skorstenen på den byggnad som jag också tror är den mörka massan till höger.

Räcket Dyngie...
Det räcker inte med att "bara" hitta en presumtiv plats där bilden till vänster är tagen utan vi måste även hitta räcket på vänster sida om bilen och ja... det finns. Mellan det att vi ser räcket i klippet till stillbilden jag klippt ut är det ca 4 sekunder. I 150 km/h rullar man ca 42 meter per sekund. Det blir ca 170 meter på 4 sekunder och ja... det finns ett räcke på vänster sida om vägen ca 170 meter från där jag alltså tror att den bilden från klippet är taget. Räcket slutar precis vid skylten "Långskog". Titta på ratten vid 0:20. Den visar att bilen kör svagt mot vänster vilket mappar precis med hur vägen går där vid skylten. Vi ser även att precis där så blir det ganska rent vad gäller vegetation på vänster sida vilket även det mappar rätt bra med hur det ser ut när man åker in i Långskog (enligt Google Maps).

Dyngie... du som kör där mer eller mindre varje dag. Skulle du kunna ta en bild av hur det ser ut vid det där huset på bilden från Google Maps?

Länk till klippet: https://gofile.io/d/phoiK1
Så drygt fem minuter innan kraschen alltså.
Citera
2020-06-12, 17:46
Medlem
Citat:

Funkar länken? Provkolla gärna...

Väldigt bra jobbat, särskilt ifall du är rätt ute! Bra även av flera andra här. Typiskt Flashback-detektivarbete. :-)
Citera
2020-06-12, 18:05
Medlem
Citat:
Jag har kört där exakt 0 gånger så jag tycker dina synpunkter är intressanta.

Det skulle eventuellt kunna vara så att det vägräcke man kan se vid 00:11 är ett som finns ca 1,4 km från stora korsningen i Hassela. Vad tror ni?
https://www.bildtagg.se/bild/krs0sakx4vb06cyi0i6fit3c
https://www.bildtagg.se/bild/rrbom2yb101u2bfh8z9kuqj3
Önskar jag hade sett detta inlägg tidigare. Vet inte hur många timmar jag letat utan att hitta en lika bra match som detta. Jag tror att det är samma plats.

Mitt intresse kan förefalla överdrivet, men vad som än skedde under resan är det de enda pusselbiterna vi har för att förstå hur den så abrupt slutade. Den har extrema olyckan är verkligen svår att få bort ur sinnet.
Citera
2020-06-12, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Önskar jag hade sett detta inlägg tidigare. Vet inte hur många timmar jag letat utan att hitta en lika bra match som detta. Jag tror att det är samma plats.

Mitt intresse kan förefalla överdrivet, men vad som än skedde under resan är det de enda pusselbiterna vi har för att förstå hur den så abrupt slutade. Den har extrema olyckan är verkligen svår att få bort ur sinnet.
Kan tyvärr inte öppna länken, men är det alltså infarten till Långskog du menar,,, det blir 60 och räcke på vänster och sedan hus på höger sida ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in